
Z historického kontextu
vyplýva, že postavenie žien v umeleckej sfére je podradné už od čias, kedy
umenie začalo jestvovať.
Ako píše Lenka Krištofová vo svojej štúdii ,,i klasické obrazové publikácie (často pod názvom ,univerzálne‘ alebo ,veľké‘ dejiny umenia) poskytujú rôzne obrazy ,ženskosti‘ a žien, sú však pomerne selektívne, ba priam archetypálne a vyznačujú sa nepomerom zastúpenia autorov a autoriek. Možno povedať, že kanóny umenia (zostavované zaujato a sprostredkúvajúce umenie najmä uznávaných velikánov výtvarného umenia) hýria predovšetkým obrazmi odetých, alebo, ešte častejšie nahých žien. Často sa v nich objavujú archetypy panenských dievčat alebo starien, slúžok alebo gazdín nalievajúcich mlieko, osvetlených svetlom holandského rána, žien zvodkýň, kurtizán alebo tanečníc parížskych lokálov. Z pomerne nedávnej histórie umenia sa nám vynárajú i obrazy robotníčok, kolchozníčok matiek – strážkyň rodinného krbu z obdobia fašizmu.“(Krištofová,2011,s.383-384)
Ako píše Lenka Krištofová vo svojej štúdii ,,i klasické obrazové publikácie (často pod názvom ,univerzálne‘ alebo ,veľké‘ dejiny umenia) poskytujú rôzne obrazy ,ženskosti‘ a žien, sú však pomerne selektívne, ba priam archetypálne a vyznačujú sa nepomerom zastúpenia autorov a autoriek. Možno povedať, že kanóny umenia (zostavované zaujato a sprostredkúvajúce umenie najmä uznávaných velikánov výtvarného umenia) hýria predovšetkým obrazmi odetých, alebo, ešte častejšie nahých žien. Často sa v nich objavujú archetypy panenských dievčat alebo starien, slúžok alebo gazdín nalievajúcich mlieko, osvetlených svetlom holandského rána, žien zvodkýň, kurtizán alebo tanečníc parížskych lokálov. Z pomerne nedávnej histórie umenia sa nám vynárajú i obrazy robotníčok, kolchozníčok matiek – strážkyň rodinného krbu z obdobia fašizmu.“(Krištofová,2011,s.383-384)
Tieto fakty hovoria samé za seba
– kým žena je akousi múzou pre tvorbu, do roly tvorcu je zvyčajne postavený
muž. To isté platí i pre vyobrazenia žien a mužov
,,kým žena zväčša znázornená
ako archetypálna krásavica (nahá alebo poodhalená), madona, či hriešnica alebo,
naopak, ako starena, gazdiná, alebo matka starajúca sa o domácnosť
a deti, mužskosť je obvykle spojená
so silou a energiou vládcu a bojovníka, patriarchálnou
múdrosťou starca alebo učenca, martýriom svätca, hrdinskosťou víťaza
a zákernosťou porazeného soka. Hoci tieto zobrazenia sa môžu vyskytovať
i obrátene alebo nestereotypne, je potrebné pýtať sa i na dobový
kontext a na to, akému účelu slúži napr. zobrazenie ženy robotníčky
v socialistickom realizme...“( Krištofová,2011,s.384)
Až po obdobie avantgardy sa
viedol o umení diskurz spojený so zobrazovaním a poznaním všeobecne
platnej pravdy o človeku a ideáli krásy opierajúceho sa
o univerzálnu podstatu bytia. Tu bol rod a rodový aspekt autorstva
považovaný za nepatričný, alebo zanedbateľný, často sa hovorilo o ,,neutrálnom umelcovi“(
Krištofová,2011,s.385)
Dokonca ani obdobie modernizmu
nebolo prajné k ženám – umelkyniam, kedy sa im doslova núkalo zbaviť sa statusu
amatérskej maliarky, či ,,žienky domácej“.
,,Modernizmus 20. storočia je charakterizovaný ako ,dogmaticky mužský –
zo sociálneho aj ikonografického hľadiska posadnutý mužskou heterosexualitou,
ktorá je preňho určujúcim trópom umeleckej kreativity‘ (Duncan, cit. podľa
Pollock 1998:52). ... Modernizmus sa teda zakladal na liberálnom klame neutrality,
zanedbal otázku rodu, a hoci bol pre ženy dosiaľ situované
v súkromnej sfére lákavým prísľubom slobody, v skutočnosti zostal
dogmatický, maskulinistický, posadnutý mužskou heterosexualitou
a modernistické umelkyne uvrhol do ťaživej pozície – tieto autorky
v tvorbe nemohli artikulovať otázku rodu. Umelkyne sa za takýchto
okolností ocitli v slepej uličke. Len ťažko si možno predstaviť , že obraz
ženského tela vytvorený ženskou autorkou by mohol prinášať nové silné významy
a vyjadrovať autentickú sexualitu. Avantgardné výtvarníčky sa o to
pokúšali len zriedkakedy, a ak tak narážali na problémy...(Krištofová,2011,s.388-389)
Náhľad na túto problematiku vo
svete sa začína väčšmi meniť v priebehu druhej polovice 20. storočia
a to predovšetkým v rokoch 60. – 70., kedy sa tieto otázky otvárali
ako politický problém a boli sprevádzané reflexiou postavenia ženy autorky
na výtvarnej scéne. L. Krištofová
uvádza, že
,,na prelome 60-tych a 70-tych rokov sa kategória rodu
a rodové analýzy začali uplatňovať i vo výtvarnom umení, ... Pred
60-tymi rokmi 20. storočia si však tie nemnohé ženy, ktoré tvorili, často
osvojovali maskulinizmus dominantného umenia, preto mnohé otázky, ktoré dnes
stoja v jadre feministického umenia (sexualita, intimita, telesnosť,
homoerotika a pod.), nemohli tematizovať. Je pochopiteľné, že
v 60-tych a 70-tych rokoch, keď dochádza k rekonceptualizácii
umenia a novej tvorbe, sa zdôrazňuje význam rodu pri tvorbe a analýze
umenia a v popredí je heslo ,Art is gendered‘(Nagl-Docekal 2002: 89).
Umenie autoriek tohto obdobia sa zameriava na znaky rodovej identity žien
a reaguje na jej vymazanie v modernizme. Používanie kategórie rodu
umožňuje v tomto období vznik mnohých umenovedných a výtvarných
projektov. Hovorí sa nielen o ,ženskom umení‘, ale aj o ,feministickom
umení‘.“(Krištofová,2011,s.389-390)
Katarína
Rusnáková na adresu postavenia žien v režime i v umení dodáva
,,socializmus síce deklaroval emancipáciu žien, ale bola to len jedna z
jeho ideologických mystifikácií. V skutočnosti priniesla ženám iba dvojitú
záťaž. Nielenže pracovali ako muži, dokonca mnohé ženy robili v typicky
mužských profesiách, napr. žeriavničky, pričom ich platy boli vždy nižšie ako
platy mužov, ale súbežne mali na starosti aj domácnosť, rodinu a výchovu detí,
a to s minimálnym zabezpečením služieb. Socialistický režim síce formálne
deklaroval rovnosť žien a mužov, avšak bez reálneho naplnenia rovnoprávnosti
medzi mužmi a ženami. V umení to znamenalo uplatňovanie modelu univerzálneho
človeka, reprezentovaného hlavne mužom, pričom sa v tejto sfére potvrdzovali
patriarchálne stereotypy, zobrazujúce mužov a ženy v klasických úlohách v rámci
tradičných ikonografických schém. V tomto zmysle by sme zjednodušene mohli
povedať, že kým na jednej strane doménou muža je práca, sebarealizácia a
verejný sektor, na druhej strane doménou ženy je predovšetkým starostlivosť o
rodinu a domácnosť, ktorú musí zvládnuť okrem času stráveného v zamestnaní, kde
sa však obyčajne neuplatňuje v rozhodujúcich funkciách a pozíciách, pretože tie
sú určené hlavne mužom.“(Rusnáková,2009,s.7)
V súvislosti s pojmami
gender a feministického umenia L. Krištofová charakterizuje ženské umenie
ako ,,také umenie, ktoré sa zaoberá
telesnosťou, kultúrnou a sociálnou skúsenosťou žien; no niekedy sa ako
ženské umenie chápe všetka tvorba žien(podľa Pachmanová 2007:327-328).
Môžeme vidieť, že i dnes je
význam týchto pojmov dosť nejednoznačný, zaiste to bude spôsobené značným
prepojením významov a súvislostí medzi týmito kategóriami. Ak by sme teda
mali charakterizovať ženské umenie(gender) mohli by sme povedať, že ide
o umenie, ktoré nesie ženské prvky, ktoré sa jasne dotýkajú otázok rodovej
príslušnosti v tvorbe prekračujúce fenomén ženstva. (Umenie na
Slovensku,2009,s.225)Na druhej strane feministické umenie, ktoré úzko súvisí
s rodovou otázkou, avšak často sa zámerne či nezámerne inšpiruje feministickými teóriami,
v neposlednom rade je toto umenie politické a aktivistické. Oba prístupy sa
zameriavajú predovšetkým na dekonštrukciu a kritiku kultov
a ikonografie alebo kritiku chápania inštitúcie umenia ako neideologického
a rodovo neutrálneho prostredia, jedným z cieľov je taktiež hľadanie
stratených autoriek, valorizujú podhodnotené sféry umenia, ktoré doposiaľ boli
chápané ako ženské a kladú si napríklad otázku ohodnotenia autoriek alebo
ich zastúpenia v galériách a predávanosti na trhu s umením. Jedným
zo základných úsilí podľa Krištofovej je dekonštrukcia kultu génia(predstava,
že len muži sú schopní pravej geniality). (Krištofová,2011,s.391)
Podľa Krištofovej štúdie je
,,asi najdôležitejším výstupom a projektom nového prístupu tvorba
alternatívneho feministického umenia. Alternatívne feministické umenie, ktoré
sa v tomto období rozvíja, nadobúda mnohé podoby, vyznačuje sa však najmä
britkosťou a použitím nových foriem vyjadrenia (zvykne sa napríklad
hovoriť, že feministickému výtvarnému umeniu vďačí svet umenia napr. za fyzické
vizuálne umenie, happeningy, improvizácie a bod art performancie).
Feministické umenie 70-tych rokov žiada v umení prítomnosť ženy ako
subjektu, jej ,hlas‘ a osobnú výpoveď o sebe samej. Od autorky sa
očakáva výkon prameniaci z jej vlastného pohľadu a sebainscenácia je
kľúčovým konceptom tvorby. Patrí k nej i rozhodovanie
o autonómnom výraze, subjektivizácia a nová konceptualizácia
vlastného obrazu vlastného tela. Performancia, akcia a aktivizmus sa
stávajú najdôležitejšími formami prezentácie feministického umenia.“(
Krištofová,2011,s.392)
Rusnaková popisuje vývoj
situácie v Československu od obdobia uvoľnenia po nástup normalizácie
slovami: ,,Iba počas liberálneho obdobia
pred Pražskou jarou 1968 sa v bývalom Československu atmosféra v spoločnosti
uvoľnila natoľko, že aj do vizuálneho umenia na Slovensku začali v pomerne
krátkej dobe presakovať aktuálne umelecké tendencie, ako sú pop-art, nový
realizmus, happeningy a formy akčného umenia, vrátane tvorby environmentov, kde
jednu z kľúčových úloh zohrávalo zobrazenie tela, telesnosti a s nimi súvisiaca
tematizácia erotiky spolu s odtabuizovaním sexu. Sexuálna revolúcia alebo tzv.
„power flower“ a s ňou spojené hnutie hippies boli aj u nás známymi
sociokultúrnymi fenoménmi. Na súdobé spoločenské, kultúrne a sociálne javy a
emancipačné snahy feminizmu pohotovo a súbežne s vývojom vo svetovom umení
reagovali tie progresívne umelkyne a umelci, ktorí už okolo polovice 60. rokov
20. storočia predznamenávali vo svojich prejavoch znaky postmodernizmu: Jana
Želibská, Stano Filko, Alex Mlynárčik, Mira
Haberernová alebo Oľga Bartošíková. Žiaľ, posledná z menovaných výtvarníčok
sa v období normalizácie pridala k socialisticko-realistickému „hlavnému prúdu“
umenia, čím sa jej tvorba zmenila z hľadiska ikonografie, politického kontextu
a významu. V 70. rokoch sa senzibilitou príbuznou postminimalistickému
sochárstvu Evy Hesse prihlásila o slovo pôvodom česká sochárka Mária
Bartuszová, ktorá sa etablovala na Slovensku a do konca svojho života (1996)
žila v Košiciach. ... Z ďalších generácií nastupujúcich v polovici 70. rokov
pribudla do okruhu neoficiálnych umelkýň, v ktorých tvorbe rezonovali témy
ženského umenia a feminizmu, Klára Bočkayová, v období tzv. perestrojky po roku
1985, keď sa politické a spoločenské pomery čiastočne uvoľnili, sa prihlásila o
slovo Simona Bubánová, ktorá v rokoch 1984 – 1985 absolvovala študijný pobyt na
E.N.S.B.A. v Paríži. ... umelkyne interpretujúce problémy súvisiace s
ikonografiou ženskej estetiky a problematikou feminizmu pred rokom 1989 tvorili
skôr solitérne postavy a ešte výnimočnejší boli historici a teoretici umenia,
venujúci sa interpretácii ich tvorby. Nezabudnuteľnou osobnosťou preto zostane
pražský teoretik, kritik umenia a literatúry, kurátor Jindřich Chalupecký,
ktorý sledoval tieto prejavy umenia aj na Slovensku, kde ho zaujala najmä Jana
Želibská. Slaboduchá socialistická ideologizácia, normatívnosť umenia a
informačné embargo však boli príčinami toho, prečo sa feminizmus v umení stal
zakázanou témou na umeleckých školách a univerzitách.“(Rusnáková,2009,s.7-8)[1]
Čo sa týka slovenského kontextu
výtvarnej tvorby v rozmedzí neskorých 60-tych a 80-tych rokov
z publikácie Umenie na Slovensku: stručné
dejiny obrazov sa môžeme dozvedieť,
že ,,naše kultúrne prostredie pomerne
dlho ignorovalo otázky rodovej
príslušnosti. Vo výtvarnom umení 20. storočia nepôsobilo veľa žien. Napriek
tomu viaceré zanechali stopu, ako (autorky)...ironizujúce konvenčnú predstavu
ženskej role..“(Umenie na Slovensku,2009,s.225)
Gender problematika na Slovensku
sa rozvíjala len pomocou nemnohých kritikov a teoretikov umenia[2],
Peter Janáčik a Karol Picher upozorňujú na rozdielnosť vnímania sveta ,,z pohľadu inak než štandardne rozdelených
rolí. ... Detabuizovanie erotiky má v našom umení tradíciu už od
tridsiatych rokov. Rámujú ju Galandov cyklus kresieb Žena s košeľou,
neskôr Semianove denníky a dodnes najmä kvôli tvorbe Jany Želibskej
a Alexa Mlynarčíka.“(Umenie na Slovensku,2009,s.225)
Pre túto prácu som si vybrala
reprezentatívnu ,,vzorku“ troch autoriek z oblasti sochárstva Máriu Bartuszovú,
pre oblasť maľby Kláru Bočkayovú
a nemohla som opomenúť ani Janu Želibskú, ktorá sa nachádza v ,,centre diania od šesťdesiatych rokov vďaka
vitalite, s akou využíva v kontinuite svojej poetiky inštalácie
i nové médiá a ich kombinácie.“(Umenie na Slovensku,2009,s.225) Ako som už spomínala, zameriam sa
na tvorbu v rozmedzí od konca 60. do konca 80. rokov 20. storočia,
ďalej na ženu a ženské prvky, ktoré sa odrážajú v tvorbe menovaných
autoriek.
Treba podotknúť, že väčšia časť
autoriek, ktoré sa venovali ženskej a gender tematike sa pohybovali
podobne ako v zahraničí na spomínanej alternatívnej, či neoficiálnej
scéne.
Jednou z nich bola práve
Mária Bartuszová[3] , ktorá ,,tvorila
pomimo záujmu oficiálneho diania, aj pomimo búrlivých stretnutí a intenzívneho výstavného života našej neoficiálnej scény.
Absolvovala štúdium keramiky, a preto otázka tvárnosti hmoty boa pre ňu
prioritou.“(Umenie na Slovensku,2009,s.223) Bartuszová prechádzala postupne
informelom a konštruktivizmom 60tych rokov. ,,Po dotykoch s informelom a konštruktivizmom vyhranila svoj
prednej v rozkladacích kovových
plastikách pre slepé deti, zdôrazňujúc haptický moment. ... Neskôr pracovala so
sadrou ako definitívnym materiálom.“(Umenie na Slovensku,2009,s.223)
Ak sa komplexne prizrieme na
tvorbu Bartuszovej, na prvý pohľad by sa nám mohlo zdať, že v jej tvorbe
nieto prvkov, ktoré by sa explicitne odvolávali na ženské prvky, erotično,
sexualitu a podobne, a ak predsa, tak len náznakovo. ,,V osemdesiatych rokoch minulého storočia dominovali
v autorkinej tvorbe ovoidy, škrupiny, dutiny, ktoré majú okrem poukazov na
fundamentálnu telesnosť, plodnosť, rozmnožovanie, zrod a zánik, mikro- a
makrokozmos, aj transcendentné obsahy, napríklad primárnu mytologickú tému
kozmického vajca a znovuzrodenia hrdinu/-ky a obnovovania vesmíru činom
jednotlivca.“(Gregorová-Stachová,2014,s. 120)
Publikácie nás vedú smerom, kde
označujú Bartuszovú sa autorku, ktorá svoje diela tematizuje ako diela, ktoré
hovoria o rodovej príslušnosti a pod. Kde teda môžeme hľadať tieto
prvky? Môžeme Bartuszovú označiť za autorku ktorá spadá do kategórie
faministického, či gender umenia?
Ako ťahák nám tu poslúži jej
tvorba a publikácie k výstave Provizórne
formy.
,,Gabriela Garlatyová vo svojom príspevku priblížila Bartuszovej východiská
a technologické postupy, gravistimulovanie, pneumatické tvarovanie, používanie
balónov aj kondómov ako odlievacích foriem a podobne.“(Gregorová-Stachová,2014,s.120)
Už pri spomínaných ,,technologických východiskách“ a použitých materiáloch
je, podľa môjho názoru, cítiť isté gender, či femínné východiská autorky. Avšak o týchto východiskách nám viac
povie Anke Kempkes, ktorá ,,vysvetlila,
ako Bartuszová (a ostatné umelkyne) úspešne „genderovala“ modernizmus, napríklad
posunom diela Lucia Fontanu, ktorému dala rod a erotizovala ho“.(Gregorová-Stachová,2014,s.124)
V tvorbe Bartuzsovej je niečo, čo na prvý pohľad upúta, možno je to
práve materiálom a technikou, ktorý si autorka zvolila, že z jej sôch
je cítiť, že sú dielom ženy – autorky i ženského prvku, ktorý sa odráža
v samotnej forme sôch,, slová z
úvodu katalógu výstavy Provizórne formy,
ktoré potvrdzujú aj Bartuszovej pozíciu v dejinách umenia, vyjasnenú až s
odstupom času: „Umelci sú si výrazne vedomí dejín foriem, ktoré používajú, ako
aj ich budúcich implikácií. Publikum si toho zvyčajne vedomé nie je.“(Gregorová-Stachová,2014,s.125)
Bartuszová bola autorkou
introvertnej povahy, čo možno viedlo k ,,neviditeľnosti“ na neoficiálnej
výtvarnej scéne.
,,aj vďaka introvertnej povahe
tejto výnimočnej sochárky a jej mimoriadnej tvorivej koncentrácii, ktorá sa
vyvíjala nielen v práci so samotnou hmotou, ale aj na úrovni mentálnej a
intelektuálnej, nepredstavuje línia jej tvorby súvislý tok, ale pripomína skôr
úsilie ponornej rieky, ktorá (takmer) nikým nevidená vpísala svoje formové
predstavy do hlbín a len časom sa dostala na povrch, kde ju v novom svetle
uzreli mnohí. Táto metafora zároveň poskytuje možnosť vidieť Bartuszovej diela
v psychologickom modeli ako kryštalizujúce z hlbočiny nevedomia. Podľa zápisu v
jej denníku ... tvary samy osebe majú svoj silný psychologický výraz, ktorým
pôsobia, napríklad hranaté, ostré, anorganické tvary – teplo, dotýkajúce sa
oblé tvary môžu vzbudzovať pocity nežného dotyku, objatia – možno aj pocity
erotické“(Gregorová-Stachová,2014,s.120)
Bartuszovú by bolo teda možné
ponímať, ako autorku, v ktorej tvorbe vystupuje ženské ako prítomné, nie
však ako autorku ktorá explicitne hovorí o rodových problémoch, zjavne sa
nedotýka ani tematiky feminizmu, tak ako to robí Jana Želibská, ktorú často,
práve s Bartuszovou stavajú do protikladu.
V druhej polovici
sedemdesiatych rokov neoficiálna výtvarná scéna zaznamenala nástup mladých
umelcovako Ladislav Čarný, Daniel Fischer, Marián Meško, Igor Minárik, kt. sa
začali podieľať na aktivitách neoficiálnej scény medzi nimi sa nachádzala aj Klára Bočkayová[4].
,,Východiskom obrazov Kláry Bočkayovej sú tradičné nástenné výšivky.
Ich manipuláciou získavá prvú vrtstvu maľby, ktorej dominuje figuratívna
vrtstva motívu. Cez ňu vedie razantné farebné gesto. Výsledkom je dvojitá
významová i výtvarná konotácia kompozícii, ktoré konfrontujú apropráciu
s jedinečnosťou autorského zásahu.“(Umenie
na Slovensku,2009,s.218)
Autorkina tvorba je zreteľne ovplyvnená
pop-artom, avšak ponúka iné východisko. Bočkayová obdobne využíva ornamentiku
a typografiu výšivky. Tak ako pop-art využíva bežné predmety dennej
spotreby, zobrazuje Bočkayová bežné prvky slovenských domovov v podobe
vyšívaných dečiek a gobelínov a ich námetov, zároveň využíva
i čipky a iný materiál, ktorým odkazuje a ponúka nám iný pohľad na
insitný svet, toto všetko sprostredkúva cez pohľad pop-artovú farebnosť
a zároveň odkrýva nové kontexty.
,,Pre svoju tvorbu objavuje Klára Bočkayová kedysi bežný, dnes už skôr
ojedinelý materiál - vyšívané dečky, ktoré v minulosti patrili k základnej
výbave domácností, kde tvorili výzdobu kuchynských stien. K ich základnému
repertoáru patria anjeli a putti, náboženské výjavy, galantné scény, ženy v
domácnosti a s nimi spojené výroky (Šťastný je ten, kto prežil lásky sen;
Vydajte mňa mamička, pokiaľ som ja mladá...; Obed je už hotový a môj manžel
nechodí; Až na svete budeš drahý sám a sám...). Bočkayová pracuje s niekoľkými
ťažiskovými námetmi, ktoré vyčerpávajúco a stále novým spôsobom využíva bez
toho, aby skĺzli do roviny komixu. Emancipuje ich od pôvodného príbehu a prácou
s jeho fragmentom dospieva k celkom novej obrazovej rovine a významom. Vyňatím
z poklesnutej roviny gýča ich povyšuje a inovatívnym, v kontexte výtvarného
umenia ojedinelým spôsobom integruje na základný prvok svojej tvorby. Na
textil, ktorý následne aplikuje na plátno, ich z pôvodnej predlohy prenáša
technikou frotáže, od polovice 80. rokov spojenou s následnou manipuláciou
motívu, jeho anamorfózou, fragmentarizáciou, posúvaním, prekrývaním,
opakovaním, znejasňovaním a premenou pôvodne kompozične jednoduchých námetov.
... Svoju úlohu v nich zohráva prvok hry, náhody a prekvapenia, vznikajúci pri
nanášaní maľby z opačnej strany textilu. Predlohy, patriace k tradičnej
predstave ženského sveta sa v jej tvorbe transformujú, stávajú sa symbolmi a
podobenstvami. Ich banálny svet sa posúva do intelektuálnej roviny, v ktorej
strácajú svoju pôvodnú sentimentalitu, nahradenú láskavou iróniou a nadhľadom.
Sú autorkiným komentárom k rodovej
problematike, interpretáciou tradične vnímaného, výsostne ženského sveta, ktorý
spochybňuje a namiesto monotónnych stereotypov ponúka tvorivé prístupy,
prostredníctvom ktorých objavuje stále nové možnosti tvorby.“(Klára Bočkayová
In:SOGA,online)
Môžeme teda z citovaného
usúdiť, že autorka má podobné tendencie tvorby ako Mária Bartuszová,
v tvorbe Bočkayovej však dokážeme explicitne zachytiť autorský postoj
k problematike gendru i ženského sveta, kde je jasne zachytený názor tejto
umelkyne, ktorá sa snaží ženu vytrhnúť zo zaužívaných noriem a normatív
spoločnosti.
Medzi autorov, ktorý počas
,,uvoľnenia“ reagovali na sexuálnu revolúciu, v tých rokoch aktuálnu
patrila aj Jana Želibská. Tvorba Jany Želibskej bola koncom šesťdesiatych rokov
podnietená pop-artovým enviromentom, akčnou syntézou umenia a života. Už
vtedy nerobila rozdiely medzi témami pre mužov a pre ženy
a provokatívne interpretovala a odkrývala intimitu ženských aktov, na
rozdiel od väčšiny autoriek v dobe 60. 80. rokov sa otvorene vyjadrovala
k erotike, sexualite, a ironizovala pokrytectvo v tejto oblasti ,,v svojich prostrediach ironizovala
spoločenské tabu – uvoľnenú sexualitu maskulínnych predstáv. Inštaláciu Možnosť
odkrývania(Galéria C. Majerníka, 1967) tvorili paravány so znázornením
monumentálnych ženských aktov zjednodušených do podoby znaku s dekoratívne
zvýrazneným symbolom genitálií. ... Na zveličovanie úlohy sexu reagovala
slobodomyseľnou iróniou, ktorá bola v našich podmienkach nečakaná.“(Umenie
na Slovensku,2009,s.213) Neskôr sa venovala multimediálnym elektronickým
inštaláciám, monumentálnym inštaláciám, do ktorých začleňuje veľkoformátové
inscenované videozáznamy a fotografie, prípadne oboje. (Pavliňak,2010,s.345)
Tematike žien a ženskosti sa venuje predovšetkým cez koncept land-artovej
tvorby, kde prenáša túto problematiku do
prírody.
Krátke zhrnutie autorkinej
tvorby nám poskytuje publikácia Umenie na
Slovensku, z ktorej sa môžeme dozvedieť o Želibskej aj to, že v rokoch
70. ,,umelkyňa preniesla svoje aktivity
do prírody. Vzdala sa inštalácií a vytvárania prostredí, kolektívnu akciu
– Snúbenie jari(Dolné Orešany, 1970) štylizovala idylicky, tematizovala
zabudnuté rituály... Otázke stotožnenia ženy so sexuálnym objektom sa venovala ešte
aj na neoficiálnej výtvarnej scéne, počas normalizácie. ... Aktuálnymi
technológiami sa neomylne pripravila na budúcnosť, čas, keď bude dôležité, akým
médiom umelec komunikuje s divákom.“(Umenie na Slovensku,2009,s.213)
Dalo by sa povedať, že autorka
odkazuje predovšetkým na problematiku ženy ako sexuálneho objektu, na svet,
ktorý je usporiadaný na základe nerovnosti žien a mužov a kde žena
zastupuje erotický objekt.
,,Možnosť odkrývania (1967) a Kandarya Mahadeva (1969). Tematicky i
formálne predznamenali ďalšie oblasti jej výtvarných aktivít, kde prevládala
orientácia na akčné umenie, performanciu a body art spolu so záujmom o tvorbu
objektov a inštalácií“(Rusnáková,2009,s.23)
Tvorba Želibskej sa vyznačuje
taktiež črtou, že dokáže vzbudiť pozornosť, či prekvapiť, príkladom by nám
mohla poslúžiť akcia Fotozáznamy, kde
Želibská vystavovala práce ,,takmer
neznáme – prekvapením sú fotografie zaváraní s erotickým obsahom...“(Slovenské
vizuálne umenie1970-1985,s.121)
Na poli umenia akcie nachádzame
u Želibskej jednoznačnú
feministickú požiadavku po zmene sociálneho postavenia ženy v spoločnosti,
možno v nej už od počiatku dekódovať jednu zo zásaných čŕt feminizmu, ,,a síce reflexiu špecifickej
biologickej a sexuálnej determinácie
živote ženy. Táto základná motivická konštanta jej prác – či už s intenciou intímnej alebo šieršie
spoločensky koncipovanej analýzy – sa objavilauž v kolektívnom prírodnom
rituáli Snúbenie jari(1970). Do jazyka
elementárnych sexuálnych znakov pretransformovala i tradičné
rituálne prvky založené na výtvarnom
prepise sémantickosti prepisu procesu dozrievania.“(Slovenské vizuálne
umenie1970-1985,s.192)
Dielo Príhoda na brehu jazera svojou ikonografiou predstavuje len jednu
z príznačných čŕt feministicky podfarbeného umenia. Ďalšou je výber
materiálov a použité techniky, ako výšívanie a šitie, ktoré sme
taktiež mohli postrehnúť v tvorbe Bočkayovej. Na Malej módnej prehliadke Želibská stavala na ženskom predvádzaní
podfarbenom ľahkým sexuálnym akcentom. V spojení akčného
a dekoratívneho s libretom zahŕňajúcim kreácie autorky sa prejavil ,,výrazný vplyv konceptuálneho myslenia,
ktorý poznačil aj ďalšie kreácie...“(Slovenské vizuálne umenie1970-1985,s.193) Ako
príklad môžeme uviesť dielo konceptuálno-akčnej fotosérie Ona-nymfa.
Záverom
Cieľom tejto práce nebolo
interpretovať detailne jednotlivé diela autoriek, skôr poukázať, na spôsob
a tematiku ich tvorby v súvislosti s tvorbou spojenou
s gender, feministickou a ženskou tematikou a s tvorbou
žien v kontexte doby. V neposlednom rade išlo o to poukázať na
vôľu autoriek, ktoré sa aj napriek režimu snažili poukázať na opozitum ženy v tradičnom(mužskom) ponímaní. Chcela som skôr poukázať na to, že i keď
mnohým autorkám na Slovensku v čase socializmu nebolo umožnené vystavovať
oficiálne, napriek tomu sa ich tvorba rozvíjala, reagovala na podnety zo
zahraničia ale i na tvorbu domácich autorov, na politickú ale i spoločenskú
situáciu. Mnoho autoriek bolo perzekvovaných a zaznávaných, niektoré
autorky boli na Slovensku dosiaľ neznáme, i keď v zahraničí žala ich
tvorba úspech, čo je prípad Márie Bartuszovej, Jana Želibská bola nútená okrem
niekoľkých oficiálnych výstav prezentovať svoje diela len v okruhu svojich
blízkych priateľov, či šíriť o nich zvesť pomocou samizdatov. Je cenné, že
nie všetky autorky podľahli solitérnosti a nepodľahli tlaku doby,
s ktorou sa viac-menej svojsky vysporiadali.
Ďalším problémom , na ktorý som
chcela poukázať bola kategorizácia umenia na umenie genderové a umenie
feministické, ak by sme mali zhodnotiť komplexnejšie diela autoriek
v tejto práci mohli by sme ich tvorbu zhrnúť do faktu, že i keď vo
väčšej miere hovorila o rodovej problematike a problematike žien
a ženskosti, bolo to skôr implicitné, kódované, niečo, čo dokázal odčítať
len niekto, kto mal akú-takú znalosť o kontexte vzniku diela, alebo
možnosť priamej komunikácie s autorkou a prostredníctvom toho mu bol
zdelený koncept diela. Časté bolo využívanie ženských ,,prvkov“ ako napríklad
čipky a výšivky a prostredníctvom
nich autorka odkazovala na danú problematiku. Ďalšou formou bolo
používanie nových materiálov ako sadra v prípade M. Bartuszovej
a vytváranie femínnych a organických tvarov . V neposlednom rade sa na výtvarnej scéne
vtedajšieho Československa pohybovala aj jedinečná osobnosť J. Želibskej, ktorá
na rozdiel od iných autoriek nepotrebovala nijaké ,,metafory“, či zástupné
symboly niečoho, čo chcela vyjadriť, svoje diela koncipovala otvorene, bez
cenzúry a inotajov, k čomu jej dozaista pomohla aj práca
s novými médiami. Tvorba slovenských výtvarníčok niesla jednoznačne ideu,
ktorá sa stala inšpiráciou pre tvorbu ďalších generácii, aj napriek tomu, že sa
o autorkách rozprávalo málo, zaznamenáva ich tvorba veľký záujem nielen v
rámci Slovenska, a to už
o niečom hovorí, tvorba, ktorá sa dokázala predrať z alternatívnej
scény k dnešnému recipientovi má určite svoju hodnotu – a nie malú.
Autorky, ktoré vstúpili do výtvarného života i niekoľko desaťročí neskôr,
najmä Pavlína Fichta Čierna, Dorota Sadovská, Anna Daučíková nadväzujú na
tvorbu predchodkýň, najmä však na tvorbu J. Želibskej.
Použitá literatúra
KRIŠTOFOVÁ, L.:. Trhliny dejín
umenia: výtvarné umenie a feminizmus. In: Kiczková, Z. - Szapuová, M. (eds.)
Rodové štúdiá. Súčasné diskusie, problémy a perspektívy. Bratislava, Centrum
rodových štúdií pri Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, 2011, s.
381-407.
RUSNAKOVÁ, K.: Dve štúdie: I.
Rodové aspekty v súčasnom vizuálnom umení na Slovensku / II. Gilles Deleuze a
myslenie o filmovom obraze, Banská Bystrica: FVU AU, 2009, 124 s.
GREGOROVÁ-STACHOVÁ, L.: Výstava:
MARIA BARTUSZOVÁ. PROVISIONAL FORMS In: Profil: Contemporary Art Magazine.
vol.2014 no.3. s.116-127
Kol. autorov.: Umenie na
Slovensku: Stručné dejiny obrazov. Bratislava: Slovart, 2009, 256 s., ISBN:
8080854355
Kol.autorov.: Slovenské vizuálne
umenie 1970-1985. Bratislava: Slovenská národná galéria, 2002, ISBN: 8080590737
Kol. autorov.: Slovník českých
a slovenských výtvarných umělců 1950-2010 (W-Ž). Ostrava: Výtvarné centrum
Chagall, 2010, ISBN: 9788086171357
Klára Bočkayová In: SOGA aukčná
spoločnosť www.soga.sk [online]. 20015 [vid. 2015-05-04]. Dostupné na: <
http://www.soga.sk/aukcie-obrazy-diela-umenie-starozitnosti/aukcie/75-aukcia-sucasneho-slovenskeho-umenia/klara-bockayova-v-tom-je-vsetko-i-14947>
[1] Intervencia vojsk Varšavskej zmluvy do
Československa 21. augusta 1968, po ktorej si totalitný režim opäť upevnil
svoju moc a kontrolu nad spoločnosťou, čo v umení znamenalo obnovenie doktríny
socialistického realizmu, však spustila na začiatku 70. rokov proces tzv.
normalizácie, ktorá vylúčila zo scény umelkyne a umelcov, uplatňujúcich vo
svojej tvorbe aktuálne umelecké stratégie kompatibilné s euroamerickými
výbojmi. Keďže títo tvorcovia prešli na pozície alternatívnej kultúry, zostali
nielen bez podpory a možnosti verejnej prezentácie, ale rovnako stratili aj
potrebnú spätnú väzbu v podobe kritickej, teoretickej a diváckej reflexie. Boli
nútení nájsť si náhradné priestory – vystavovali v súkromí, organizovali akcie
v prírode alebo mimo umeleckých centier, v ústraní menej viditeľných
inštitúcií. Venovali sa im teoretici umenia s podobným osudom, ktorí museli
opustiť akademické prostredie, galérie, redakcie časopisov alebo štruktúry
určené na podporu vizuálneho umenia, ako boli Zväz slovenských výtvarníkov a
Slovenský fond výtvarných umení.( Rusnáková,2009,s. 8)
[2] Zo slovenských kritikov
fundovane hodnotil tvorbu Jany Želibskej na prelome 60. a 70. rokov Ľudo
Petránsky, ktorý však v období normalizácie prešiel na pozície režimového
kunsthistorika a orientoval sa na budovanie akademickej kariéry na pôde Vysokej
školy výtvarných umení. Počas totality tak zostáva dlhodobo jediným
interpretátorom tejto významnej autorky Radislav Matuštík.(Rusnáková,2009,s. 8)
[3] Mária Bartuszová, rod.
Vnoučková (1936 – 1996), pochádzala z Prahy, kde v roku 1961 absolvovala
štúdium keramiky a porcelánu na UMPRUM. V roku 1963 sa s manželom Jurajom Bartuszom
odsťahovala do Košíc. Od roku 1962 rozvíja - la keramický dizajn založený na
bioformách a postupne hľadala vyjadrenie vo voľnej plastike, pričom
prehodnocovala impulzy moderného sochárstva, dadai - zmu, geometrickej aj
gestickej abstrakcie. Svoje diela prvýkrát vystavila spolu s J. Bartuszom v
roku 1967 v košickej kaviarni Jalta, ďalšia monografická výstava sa potom
uskutočnila až v roku 1988 vo výstavnej sieni ZSVU. V rokoch 1969 – 1970 sa
pričlenila k československému Klubu konkrétistov a epizódne sa venovala
rozhraniam biomorfného, organického a industriálneho vizuálneho a formálneho
jazyka. Bartuszová sa zaoberala aj sochou a jej funkciou, navrhla napríklad
detské preliezačky či haptické skladačky a drobné plastiky pre nevidomé deti. V
rokoch 1977 a 1983 zorganizovala (v spolupráci s G. Kladekom, ktorý sa stal jej
dvorným fotografom) Sochárske sympózium na ZDŠ pre nevidiacich v Levoči. Jej
tvorba bola od roku 1995 zastúpená na dôležitých hodnotiacich projektoch Sloven
- skej národnej galérie, ktorá jej v roku 2005 usporiadala monografickú
výstavu. Zaradenie jej tvorby na documenta 12 v Kasseli v roku 2007 možno
považovať za prelomový bod v jej medzinárodnej recepcii.(Gregorová-Stachová,2014,s.
126)
[4] Klára Bočkayová (*1948, Martin) študovala maľbu na
Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Dezider Milly a Peter
Matejka). Patrí k výrazným predstaviteľkám analytických tendencií v maľbe, je
členkou umeleckej
Skupiny A-R. Jej tvorba vychádza z dadaistického a popartového východiska. Zaujíma sa
o nájdené textilné obrazy s náboženskými a mravoučnými nápismi, prísloviami či
prianiami, aké v minulosti zdobili kuchynské steny väčšiny domácností. Spracúva
ich technikou frotáže, ktorá vzniká priložením papiera či plátna na
štruktúrovaný, nerovný povrch textílie a pretlačením obrazu ceruzkou na povrch
papiera, a posúvaním motívu vytvára nové autonómne diela. Žije a tvorí v
Stupave pri Bratislave. (Umenie na Slovensku,2009,s.218)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára