sobota 27. februára 2016

Analytická komparácia tvorby Johna Cagea a Milana Adamčiaka (seminárna práca)


John Cage


John Milton Cage sa narodil 5. septembra 1912 v Los Angeles (California). Vyrastal v rodine otca vynálezcu a matky spisovateľky.  Počas svojho života sa taktiež venoval písaniu, v rozmedzí rokov 1928 – 1930 sa zapísal na teológiu na Ponoma College v Claremonte, kde stretol významných ľudí a predstaviteľov avantgardných smerov v umení. V roku 1930 ho však zo školy vylúčili.

Cage následujúci rok 1931 študoval v Európe, kde začína komponovať, avšak treba dodať, že v tomto období sa venuje kompozícii klasickej európskej hudby. Zameral sa predovšetkým na skladby pre hlas a klavír, sonáty pre klarinet, sonáty pre hlasy, hudobné kusy pre flauty a pod. ,,V Paríži na turné sa stretol s Olivierom Mesiaenom, Pierrom Boulezom, Iannisom Xenakisom, Karlheinzom Stockhausenom, Cathy Berberian a jej partnera Luciana Beria, ktorí popularizovali jeho vokálnu tvorbu v Taliansku a ostatnej Európe. Medzi priateěov počítame amerického experimentálneho skladateľa Lou Harrissona, ktorý mu pomohol získať prvé miesto na univerzite v Kalifornii, na UCLA v Los Angeles, vyučoval predmet rytmický accompaniment k výrazovému tancu.“(Letňanová,2011,s.3)
Po návrate do Spojených štátov  sa rozhodol pre cestu hudobného skladateľa, pretože sa do roku 1933 venoval i maliarstvu . V roku 1933 začal študovať kompozíciu u Arnolda Schoenberga, ktorý tvrdil, že Cage je skôr vedec, ako hudobný skladateľ. Významným medzníkom v živote Johna Cagea je taktiež pôsobenie na poste skladateľa hudobných sprievodov tanečníkov na UCLA.
,,Experimentálna hudba začala v spojení so skúmaním zvukov úderom na nehudobné objekty, a vytvorením netradičných hudobných nástrojov, bicích, najrozmanitejšej proveniencie. Manipulovaním, napríklad kovovými platňami, kovovými okrúhlymi rámami kolies áut, s bubnovými brzdami, úderom rôznych predmetov na ich okraje, s paličkami, atď. Experiment s veľkými morskými mušľami, naplnenými vodou, ktoré vydávali gargarizujúci zvuk neurčitej výšky, nižšej alebo vyššej je tiež dôkazom princípu neurčitosti, indeterminácie zvuku, neurčitej výšky tónu, nedefinovanej dĺžky skladby, metódy jej predvedenia, výberu fragmentov a ich lay outu. Zoradenia fragmentov motívov alebo tónov podľa vzorcov alebo matematických formúl, ovládali prvé skladby mladého Cagea“ (Letňanová, 2011,s.1)
V rozmedzí rokov 1937-1949 začala Cageova skladateľská reputácia stúpať, za čo skladateľ vďačil vynálezu preparovaného klavíra. V medzičase, píše sa rok 1941, Cage opúšťa Seattle a prichádza do Chicaga, kde organizuje centrum pre experimentálnu hudbu, taktiež začína komponovať hudbu pre film, následne odchádza do New Yorku, kde sa dostáva do kontaktu s hnutím DADA. V roku 1942 bol usporiadaný koncert Cageovej tvorby v MoMA, čo bolo dozaista významným medzníkom, napriek tomu sa však z Cagea stáva bezdomovec.  V tomto období prechádza John Cage krízou tvorby.
V období po roku 1942 sa následne vracia k preparovanému klavíru a performance.  V Bostone prišiel úvahou a skúsenosťou v anechoickej miestnosti úplne odizolovaného štúdia na problém hluku, neexistencie ticha, ktoré hladal v tejto miestnosti. Absolútne ticho neexistuje. Vznikla preto jedna z najznámejších a najkontraverznejších skladieb Cagea, s titulom 4´33´´, štyri minúty a 33 sekúnd ticha, neskoršie vo verzii s názvom One alebo 0´00´´ bez hudobného notového zápisu.(Letňanová,2011,s.1)
V dôsledku prekonávania osobnej krízy sa inšpiruje spiritualizmom a zen budhizmom. Čo sa týka inšpiračných zdrojov autora, veľmi pekne ich popisuje J. Cseres slovami ,,Pôvodne vyškolený ako výtvarník a hudobník a neskôr inšpirovaný Joyceom a Duchampom, moderným tancom, orientálnou filozo fiou a myšlienkami Majstra Eckharta, Thoreaua, Fullera a McLuhana, Cage dokázal recyklovať všetky tieto inšpiračné zdroje vo svojom diele v prekvapivých kontextoch, vytvárajúc postmoderné intermédiá a multimédiá par excellence v dobe, keď o postmodernizme ešte nikto ani nechyroval. Neskorší okrídlený slogan postmoderny – anything goes – znie skutočne ako z Cagea. Šarm jeho osobnosti i podstata jeho majstrovstva spočívali v schopnosti spájať zdanlivo nespojiteľné veci a javy, s neuveriteľným zmyslom odhadovať pre ne optimálne konštelácie a proporcie. Výsledok riskantných spojení si navyše poisťoval iracionalitou, ktorú adoptoval vo svojom mentálnom svete a testoval metódami osvedčenými po stáročia v zenbudhistickej praxi.“(Cseres,2012,s.13)
Približne od zač. 50. do zač 70. rokov Cage využíva kompozičný princíp náhody, zaoberá sa tzv. tape music (modifikovaný zvukový záznam na páskach), čo úzko súvisí a anticipuje Cageove multimediálne happeningy, neskôr tvorí skladby označené HPSCHD ako reakciu na silu techniky a médií (skladby pre harpsichord: pôv. renesančný/barokový klávesový hudobný nástroj, ktorého zvuk Cage modifikoval pomocou počítača, ktorý generoval rôzne zvuky.
Do konca života v roku 1992(New York) Cage pokračuje v tvorbe akvarelov a performance.
Jozef Cseres zdôrazňuje fakt, že ,,dnes je už zrejmé i to, že John Cage mal oveľa väčší vplyv v oblasti vizuálneho a intermediálneho umenia než v oblasti hudobnej kompozície. K jeho odkazu sa hlási stále viac autorov, vrátane tých najmladších, ktorí objavovaním a rekontextualizovaním jeho otvoreného diela okrem iného zisťujú, že myšlienky predchádzajú médiu a technológii a nie naopak. Cage nás všetkých naučil veľa. Predovšetkým nás ale naučil nachádzať krásu a harmóniu tam, kde ich málokto očakával. Hoci ich nikdy programovo nehľadal, našiel ich hlavne za (alebo pred) hranicami umenia, kde ako bytostný antiesencialista podľahol príťažlivosti prirodzenej procesuálnosti, nenásilnej simultánnosti a nenápadnej všednosti. „Nemám čo povedať , hovorím to, a to je poézia, ako ju potrebujem,“ znie jeden z jeho najšarmantnejších bonmotov. Vlastne to nie je žiadny bonmot, je to veta z úvodu dlhej Prednášky o ničom z roku 1959 (Cage 1973: 109), ktorá ono „nič“ rozvíja ex nihilo do banálnych slovných variácií, teda poézie.“(Cseres,2012, s.13)
Ak by sme mali komplexnejšie popísať tvorbu Johna Cagea, tak by sa dalo hovoriť o okruhoch jednotlivých období, rozdelených na: a) obdobie tvorby počas štúdia; b) tvorba venovaná modernému tancu, preparovanému klavíru a prechodu k náhode, c) happening a divadlo, d) návrat ku kompozícii a číslované skladby, f) performance, g) grafické paritúry, h) multimediálne projekty, i) aranžmány a literárne práce. Jeho vynálezom nie je len princíp I Ching, prevzatý z inšpirácie starým čínskym textom, ktorý bol publikovaný v USA v preklade, ale aj tvorba nových zvukov z nových materiálov, objektov a predmetov, ako sů kovové platne, šum vetra, vody, zvuk štartujúceho lietadla, různe intermitentné zvuky elektrických zariadení, vypínačov, rádiíí. Každý objekt má dušu, ktorá sa dá uvolniť zvukom. Patrí sem vynález zvuku preparáciou strún tradičného a obľúbeného nástroja 19. storočia, klavíra. Prvú skladbu, ktorú napísal pre preparovaný klavír, Bacchanále pre preparovaný klavír, pochádza z roku 1940. V hľadaní nových možností zvuku pokračoval Cage až do svojej smrti. Aj v interakcii poézie a hudby, rytmov, hlások a ich spôsobu prednesu nachádzal nové štrukturálne plochy v skladbách. Citát „ Keď počujem to, čo nazývame hudbou, zdá sa mi, že niekto hovorí. A hovorí o svojich citoch alebo myšlienkach o jeho vzťahoch. Ale keď počujem dopravu, napríklad zvuk dopravy tu na Šiestej ulici, nemám pocit, že hocikto hovorí. Mám pocit, že zvuk pôsobí. A ja milujem pôsobenie (aktivitu) zvuku. Nepotrebujem aby zvuk ku mne hovoril“(Letňanová, 2011,s.1)
Posledné dekády života bol pozývaný na mnohé prednášky a performancie, ktoré nestíhal, turné v Ázii, Európe, USA. V New Yorku sa zoznámil s so skladateľom Mortonom Feldmanom, Maxom Ernstom cez Peggy Guggenheimovů, André Bretonom, Marcelom Duchampom, Pietom Mondrianom, Gerge Segalom, Moholy Nagyom, Jacksonom Pollockom, Arnoldom Schoenbergom, ktorého potom nasledoval do Los Angeles ako študent. Cage hovoril, že majster ich neučil dodekafóniu, ale harmóniu, pre ktorú on nemal zmysel. pre hudbu sa rozhodol predtým Schoenbergom, keď študoval u Henryho Cowella, významného amerického skladateľa. Citát, čo povedal učiteľ Schoenberg o žiakovi Cageovi „ Nato, aby ste písali hudbu musíte mať cit pre harmóniu. Vysvetlil som mu, že nemám cit pre harmóniu. Potom povedal, že vždy budem mať prekážky, ktoré budú akoby som šiel hlavou do múru. Povedal som „V tom prípade venujem svoj život bitiu hlavy proti múru“. Iný výrok Schoenberga“ žiaden z mojich amerických študentov nebol zaujímavý okrem Cagea. Of course he is not a composer, but he is an inventor-of genius“.
Ak by sme mali zhrnúť tvorbu tohto autora, treba povedať, že John Cage je pionierom quasi teatrálnych predstavení pod menom happening, ktorý bol v časoch začiatkov nového žánru iba „dvojníkom“ divadla, predvádzal sa na scéne, ale skoro sa stal aj hudobným happeningom, netradičným koncertom s mulitmediálnou realizáciou a použitím najnovšej techniky. Cage vytváral pre tieto happeningy aj elektroakustickú hudbu. ako organickú súčasř akcie prebiehajúcej v čase.(Letňanová,2011,s.3)

Milan Adamčiak


Milan Adamčiak je slovenský skladateľ, violončelista a muzikológ. Je autorom akustických objektov, inštalácii a nekonvenčných hudobných nástrojov. Performer, vizuálny umelec, experimentálny básnik a mystik.
Adamčiak sa narodil 16. decembra 1946 v Ružomberku. Po štúdiu violončela na konzervatóriu v Žiline (1962-1968) pokračoval v štúdiu na Filozofickej Fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1968-1973), kde sa venoval odboru muzikológia. Milan Adamčiak začínal v polovici decénia inštrukciami na fluxový spôsob, neskôr, ako študent muzikológie, sa venoval prevažne hudobnej grafike, vizuálnym partitúram a vizuálnej poézii. Popri Róbertovi Cyprichovi bol jediným predstaviteľom tohto typu tvorby na Slovensku. Ku koncu desaťročia vyskúšal v spomínaných žánroch nové polohy. Podivuhodnú tvárnosť dostávajú ľudové ornamenty transponované do podoby typografických či strojopisných básní ako Typoornamenty (1969). V inom druhu strojopisných básní M. Adamčiak reagoval na vtedajšiu situáciu obdobnými znakmi ako Koller, len v inom vizuálnom vydaní (Konštelácie, 1968). Jeho lineárne vizuálne partitúry sa stali symbolickým záznamom o ľudskej existencii. Obdobne jeho Invenciogramy a Intenciogramy (1969 – 1970), záznamy fiktívnych až nezmyslených dejov či vzťahov medzi abstraktnými pojmami – ako grafické záznamy príbehu, sú prvými počinmi tohto druhu na Slovensku. (Hrabušický, 1995)
Adamčiak sa ako jeden z prvých začínal cieľavedome venovať výskumu v rámci intermediálnych programov. Uprednostňoval vizuálnu experimentálnu poéziu, ktorú neskôr rozšíril na hudobné a poetické kreácie... ...Často vychádzal z ozvláštňovania bežných udalostí a zážitkov a s ich vedomým obohacovaním, ako napríklad v monoakciách Nočný chodec (Stratený chodec, Nákupy, Wal-king pieces atď) z rokov 1966-1967 postavených na individuálnych zážitkoch, či v akciách pre niekoľkých jedincov ako v Spievajúcich fontánach, založených na bezprostrednom komornom účinkovaní pod sprchou, ktoré vznikali od roku 1966, alebo vo verejnom, zriedkakedy pochopenom prezentovaní akcií ako Requiem, alebo Pocty Františkovi z Assisi z roku 1968... ...Predovšetkým od roku 1968 inklinoval k prírodnému prostrediu a realizoval v ňom niektoré akcie (napr. Vábenie), a zároveň sa začínal rozsiahlejšie venovať hudobno-priestorovým projektom, pričom vo viacerých bolo cítiť výrazný vplyv Fluxu, predovšetkým Johna CageA. Roku 1969 uskutočnil s Ladislavom Kupkovičom realizáciu Symfonickej básne od Gyorgya Ligetiho pre 6 hráčov a 100 metronómov, s Jozefom Revallom akciu Duo pre dvoje huslí, kde každý hral na husliach svojho spoluhráča, alebo Grafikon v Hodoníne, priestorovú akciu so 4 hudobníkmi a 4 magnetofónmi v 8 miestnostiach galérie, kde vytvoril v každej z nich odlišnú atmosféru. V rámci Vodnej hudby v krytej plavárni Bernolákovho internátu v Bratislave (hranie na hudobné nástroje pod vodou) formuloval Ensemble Comp. v texte skladačky nasledujúce slová: „Neznamená to však, že moderné, lepšie povedané nové umenie akéhokoľvek druhu sa tým, že mu je súdené byť dynamickejším, stáva zároveň aj povrchným".(Jančár,1995)
„Východiskom pre Adamčiakove a Cyprichove hudobné akcie happeningového a eventového typu bola výrazná rezonancia myšlienok fluxusu v stredoeurópskom prostredí koncom 60. rokov. Už koncom 60. rokov vytvoril rad skladieb v duchu otvorenej formy, ktorých integrálnu súčasť predstavovali nekonvečné, výtvarne riešené partitúry. Tie „nielenže graficky nefixujú tóny konvenčným spôsobom, ale často neobsahujú žiadne pokyny, ktoré by viedli ku konkrétnym zvukom. Jeho variabilné obsadenie poskytuje v rovnocennej miere priestor hudobníkom i nehudobníkom". Adamčiak sám si uvedomoval, že „partitúra skladby so silnými náhodnými (aleatornými) prvkami sa vplyvom svojej grafickej štruktúry dostáva i do sféry výtvarnej, a tým môže pôsobiť i ako voľný grafický list, stáva sa teda nositeľom hudobnej i výtvarnej informácie." Práve partitúry teda otvorili Adamčiakovi aj „samoúčelnú" výtvarnú stránku problému a nasmerovali ho k vizuálnej a fonetickej poézii v širokej škále prejavu od hudobných grafik, cez diagramy, piktogramy, „bipoéziu" a „patexty", selektívne verbálne texty, preparované texty, montáže, objektové texty až k pohybovým a priestorovým básňam (v r. 1969 sa zúčastnil výstavy Partitúry, ktorá sa konala v Prahe a Brne). (Rusinová,2001)
"Adamčiakovo hudobné myslenie predstavuje, po počiatočných postwebernovských poetických východiskách v druhej polovici 60. rokov (zoskupenie DAD), radikálny, v slovenskom umeleckom kontexte ojedinelý rozchod s tradíciou a prechod na pozície konceptuálne orientovanej tvorby. Tento vývojový proces u neho postupoval ruka v ruke s dôslednou dekonštrukciou „čistých“ médií a intermedializáciou tvorivých aktivít. V oblasti hudby sa jeho symptomatickým výrazom stáva otvorená forma, veľkoryso poňatá sonorita, nekonvenčná partitúra, improvizácia a akcia, podieľajúce sa v rozličnej miere na výslednom synergickom tvare, inklinujúcom striedavo k expresívnej i minimalistickej výrazovosti. Adamčiakove partitúry nielenže graficky nefixujú tóny konvenčným spôsobom, ale často neobsahujú žiadne pokyny, ktoré by viedli ku konkrétnym zvukom. Jeho variabilné obsadenie poskytuje v rovnocennej miere priestor hudobníkom i nehudobníkom."(Cseres,1998, s. 11)
V rokoch 1972 – 1991 pracoval na inštitúte Hudobných vied SAV na výskume  hudby 20. storočia a vzťahov medzi hudbou a vizuálnym umením.  Učil na Filmovej Akadémii a taktiež na  Filozofickej Fakulte Univerzity Komenského (1977-1989).
Od polovice 60. rokov sa zameriaval na experimentálnu poéziu, grafické partitúry a konštruovanie zvukových objektov. Tradične školený, avšak silne ovplyvnený poetikou Johna Cagea a Fluxu, Adamčiak vytvoril veľkú skupinu prác, ktoré prestúpili konvenčné definície umeleckej tvorivosti a pohyboval sa rýchlo medzi  konceptmi opera aperta, akčnou hudbou a konkrétnou hudbou, ale primárne to bola živá elektronika, ktorá sa hodila k princípom jeho radikálnej poetiky. V druhej polovici 60. rokov Milan Adamčiak pracoval v niekoľkých skupinách rozmanitej časovej existencie. Často sa stýkal s Róbertom Cyprichom a Jozefom Revallom. V tom čase vykonáva zvukové a hudobné sekcie v niekoľkých projektoch iných autorov ( Alex Mlynarčík, Jana Želibksá, Jarmila Číhanková). Na konci 80. rokov obnovil aktivity založením The Transmusic comp. – Ensemble of uncoventional music (1989), založil taktiež Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu (SNEH, 1990) a inicializoval FIT – Festival intermediálnej kreativity (Bratislava 1991,1992) V roku 1990 spoluzaložil New Seriousness spolu s Júliusom Kollerom a Petrom Rónaiom. V roku 1997 bola Milanovi Adamčiakovi udelená Danihelsova cena za hudbu. Od 2005 Adamčiak spolupracuje s Michalom Murínom na sociálnom projekte Altruism as Arttruism. Žije v Banskej Belej neďaleko Banskej Štiavnice.

Odlišnosti v tvorbe Johna Cagea a Milana Adamčiaka


V porovnaní tvorby Johna Cagea a Milana Adamčiaka sme zamerali našu pozornosť na tvorbu ,,experimentálnej“ tvorby. Treba povedať, že existujú určité determinanty, ktoré ovplyvnili tvorbu oboch autorov a sú celkom odlišné, týka sa to najmä generačného rozdielu medzi oboma skladateľmi, takže nemožno hovoriť o rovnakej dobe, ktorá mala vplyv na ich tvorbu. Taktiež treba prihliadať na fakt, že obaja autori boli ovplyvnený inou kultúrou (aj keď John Cage istý čas svojho života žil v Európe). Neopomenuteľným rozdielom, je taktiež dosiahnuté vzdelanie a to, kde obaja autori študovali, to blízko súvisí aj s podnetmi pre ich tvorbu a zdrojmi inšpirácie a taktiež hudobný nástroj, ktorému sa venovali (kým Milan Adamčiak sa spočiatku venoval violončelu, John Cage sa venoval hre na klavír). Medzi  ďalšie rozdielne vplyvy patrí taktiež rozdielne filozofické a sociálno-spoločenské stanovisko a s tým spojené východiská tvorby: kým u Adamčiaka pozorujeme najmä východiská spojené s akčným umením, muzikologickým prístupom, zaznamenávame charakteristické črty improvizácie, intuície a spontánnosti spojenej s vytvorením a vypovedaním výtvarnej informácie, u Johna Cagea jezjavné, že vychádzal z konceptuálneho umenia, jeho prístup nie je oproti Adamčiakovmu vedecký, ale nie muzikologický, jeho skladby sú charakterizované logickou formou, okrem podania výtvarnej informácie Cage hľadá a vypovedá o nových možnostiach zvuku, hluku a ticha.

Spoločné črty tvorby Johna Cagea a Milana Adamčiaka


Napriek mnohým rozdielom, či rozdielnym podmienkam, ktoré ovplyvnili  tvorbu oboch skladateľov, môžeme nájsť  v ich mnohé spoločné. Momentmi, ktoré spájajú oboch autorov sú predovšetkým hudobno-priestorové projekt, performance a happening, práca na multimediálnych projektoch a intermediálnej tvorbe, tvorba grafických partitúr. Čo sa týka princípov tvorby, k nim patrí dekonštrukcia formy, otvorená forma, tvorba spojená s technikou a novými médiami a improvizácia. Ďalšími princípmi tvorby sú prvky hry a náhody, aleatorika a iné princípy experimentálnej hudby. Tvorba je charakteristická nekonvenčnosťou prístupov, výpoveďou o ľudskej existencii a reflexiou sociálnych vzťahov, väčší vplyv v oblasti vizuálneho umenia, než v oblasti hudobnej kompozície. i keď ich hudobná tvorba je dôležitým medzníkom. Cagea a Adamčiaka inšpirovalo Japonsko ,,pretrvávajúcou témou zobrazovanou hlavne v Adamčiakových prácach je Japonsko. Podobne ako bol Cage, i on je dlhoročný obdivovateľ a znalec japonskej kultúry a potom, čo mal príležitosť Japonsko osobne navštíviť (paradoxne až v rokoch 2010, 2011), vznikla séria japanérií Haiku (2011), ktorá graficky prepisuje  systém lyrického trojveršia rovnomenného názvu.“ (Trnovská, 2012, s. 16-17)
Značným zdrojom inšpirácie bolo i hnutie DADA, futuristická poézia. Obaja autori sa taktiež snažili o vokálno-inštrumentálne diela, ktoré boli v interakcii s divákom.
Zaujímavosťou je, že  Milan Adamčiak sa osobne stretol a spolupracoval s J. Cageom, dopisoval si taktiež s Marshalom McLuhanom, na kt. myšlienky nadviazal v istom čase i samotný Cage.
Na počiatku 90. rokov prispieva Adamčiak zhodou náhod k pozvaniu J. Cagea do Bratislavy, kde mu v SNG pripravuje výstavu jeho partitúr. Následne  Cage pozýva Milana Adamčiaka, ako jedného z interpretov svojich skladieb na festival do Perugie.
Samotný Adamčiak popisuje svoje stretnutie s Johnom Cageom takto: ,,zo sovietských kníh som sa dozvedel, že kdesi na opačnom konci zemegule jestvuje chlap, ktorý si skutočne s vážnou tárou robí srandu z hudby. Písali o ňom, že je to šašo. Samozrejme som sa chcel dozvedieť, ako môže byť šašo človek, ktorý to myslí vážne. Schoenbergov Pierrot Lunaire, Debureauov Pierrot, Raouloe masky, Enzorove obrazy karnevalov atď. boli nesmierne vážne veci. Mal som to šťastie, že Cage bol v Československu v roku 1964 a náhodou som počul rozhlasovú reláciu s ním Bol som v siedmom nebi. Vtedy som si povedal, že budem robiť to, čo on. A potom som 20 rokov nemal šancu dozvedieť sa, čo to vlastne robí. Keď ho moji kolegovia pozvali na Slovensko, s tým, že budú hrať jeho skladby, mal som strach, že to nemôže dobre dopadnúť. A keď mi povedali, že Cage asi nepríde, prvýkrát v mojom živote som mu napísal list – fax: ‚Boli ste mostom medzi Východom a Západom, zostaňte mostom, prosím Vás príďte.‘ A tento vzácny človek mi odpovedal faxom: ‚Stretneme sa v Bratislave.‘ A po návrate z Bratislavy poslal druhý fax: ‚Mosty sú mosty a my sme my. V Bratislave som stretol Milana Adamčiaka.‘ “(Trnovská, 2012, s.18)
V 90. rokoch Adamčiak v predstaveniach ovplyvnených FLUXOM (ktorých zhodou náhod ovplyvnil Cage) pokračuje a je spoluzakladateľo združení Transmusic comp., ktoré spája hudobníkov i nehudobníkov vo forme otvorenej improvizácie na klasické i DIY (urob si sám) nástroje.
„Meno Johna Cagea sa spája s Adamčiakovým pre ich umelecké stratégie a aktivity v oblasti tzv. novej hudby a fluxových tendencií, na Slovensku rezonujúcich od polovice šesťdesiatych rokov 20. storočia. Paradoxne, prvé a súčasne posledné osobné stretnutie autorov sa udialo až v roku 1992. Faktom však zostáva, že tento kontakt na oboch hlboko zapôsobil.“(Trnovská,2012, s.16)

Záver


Tvorba Johna Cagea sa nedá porovnať čo do rozsahu a rozmanitosti s tvorbou Milana Adamčiaka, ktorého diela sú inšpirované, povedzme „určitým výrezom“ z Cageovej tvorby.
Čo sa týka inšpiračných zdrojov, dalo by sa povedať, že tu nachádzame líniu, ktorá začína futurizmom, surrealizmom, dadaizmom, ktoré mali značný vplyv na J. Cagea a on samotný má neskôr výrazný vplyv na hnutie Fluxus, ktoré sa vo svojej tvorbe snaží reflektovať neskôr i samotný  Milan Adamčiak, ktorý popri výtvarníkovi Róbertovi Cyprichovi patril k prvým na Slovensku, ktorí myšlienky Fluxu pretavili do vlastnej tvorby.
Adamčiak je inšpirovaný nie staršími dielami Cagea, ale novšími, čo môžeme sledovať vo výroku J. Cagea: „Staršie diela majú začiatok, stred a koniec... Tie novšie nie. Začínajú kdekoľvek, trvajú akokoľvek dlho... Nie sú teda vopred premyslenými objektmi a pristupovať k nim ako k objektom nevyhnutne znamená nepochopiť ich zmysel. Sú príležitosťou pre zážitok.“ (Melos-étos, 2011, s.99)
Podstatným rozdielom je i generačný rozdiel, ktorý vytvoril priestor pre reflexiu Cageovej tvorby Milanom Adamčiakom. Neskorší priatelia Cagea, francúzsky serialista Pierre Boulez, grék, žijúci v Paríži, Iannis Xenakis, a Karl Heinz Stockhausen, významní európski skladatelia druhej polovice 20. storočia a súčasná postwebernovská a minimalistická generácia u nás a v Polsku, tiež používa procesy náhody, i keď v menšej a obmedzenejšej miere. Niektorí americkí kritici Cagea označujú ako prvého minimalistu, okrem Terry Rileyho, La Monte Younga a iných zo 60 rokov, teda o generáciu o štvrť storočia neskoršie. Treba povedať, že Cage významne ovplyvnil celé dve nasledujúce generácie, medzi nimi Henryka Góreckého v Polsku, u nás staršiu generáciu, Ilju Zeljenku, stredných. Iris Szeghy a mladých skladateľov na Slovensku.
Odhliadnúc od generačného rozdielu medzi oboma autormi je zjavný rozdiel v torbe, ktorý osobne vnímam v akejsi precíznosti  a logického rádu tvorby Johna Cagea, ktorý hraničí s vedeckou presnosťou, dalo by sa povedať asymetricky odlišnou tvorbe Milana Adamčiaka, u kt. môžeme viac vnímať z výtvarnej, muzikologickej a konceptuálnej stránky, v Adamčiakovej tvorbe je zjavná absencia vyššieho hudobného vzdelania v kompozícii, možno je to však autorov zámer poukázať na mystické a ,,primitívne“ prvky, ktoré v podstate vytvorili našu (každú) kultúru.

Zdroje


ò          CSERES, J.: Milan Adamčiak. In: Profil súčasného výtvarného umenia 1992/24
ò          CSERES, Jozef: Milan Adamčiak. In: 100 slovenských skladateľov. Ed. Marián Jurík, Peter Zagar. Národné hudobné centrum, Bratislava 1998, s. 11
ò          CSERES, J.: John Cage 1912-1992-2012. In: Hudobný život 10, XLIV/2012. s. 13 - 15
ò          KOL. AUTOROV: Šesťdasiate, katalóg SNG Bratislava, 1995
ò          KOL. AUTOROV: Umenie akcie 1965 - 1989, katalóg SNG Bratislava, 2001
ò          LETŇANOVÁ, E.: John Cage, muž, ktorý miloval zvuk. In: Festival forfest Czech Republic( International Festival of Contemporary Arts with Spiritual Orientation) Dostupné na internete: ferfest.cz [online]. September  24, 2011 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na:< http://www.forfest.cz/?id=316&action=text&presenter=Colloqy>
ò          SCHNIERER, M.:Hudba 20. století.  Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2005. 264 s. ISBN 80-86928-06-3
ò          TÓTHOVÁ-RÓNAIOVÁ, B. ; a kol.: Melos-étos. Bratislava:  Hudobné centrum, 2011. 175 s.

ò          TRNOVSKÁ, K.: "Milan Adamčiak, Michal Murin. Altruismus ako umelecký akt". In: Dotyky 5, XXIV/2012. s. 14 – 18

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára