Grunge
(názov údajne pochádza od Marka Arma zo skupiny Green River (dnes Mudhoney) a
znamená roztrhaný/špinavý) je pomerne mladým hudobným štýlom spoza Atlantického
oceánu.
Jeho vznik sa viaže k mestu Seattle (v 90. rokoch sa práve zo Seattlu / z toho odvodenie názvu Seattle Sound/ stáva svetová metropola hudby), situovanému na západnom pobreží Spojených štátov amerických (ale taktiež sa jedna vetva tohto štýlu objavuje v Spojenom kráľovstve), kde vzniká v rozmedzí 80. – 90. rokov 20. storočia (obdobie 80. -90 . rokov 20. stor., kedy sa aspoň hŕstke z vtedajších rockových kapiel podarilo vtisnúť autenticitu a nadšenie do svojej hudbe) v nadväznosti na tamojšiu alternatívnu hudobnú scénu (kt. reprezentujú predovšetkým hudobné skupiny ako R.E.M, Replacement, Sonic Youth, pre ktoré bolo charakteristické to, že nikdy nechceli znieť komerčne, ani pôsobiť v komerčnej sfére, kt. si pre naše účely nazveme mainstream) preto sa taktiež zvykne hovoriť ako o jednom z podštýlov alternatívneho rocku.
Jeho vznik sa viaže k mestu Seattle (v 90. rokoch sa práve zo Seattlu / z toho odvodenie názvu Seattle Sound/ stáva svetová metropola hudby), situovanému na západnom pobreží Spojených štátov amerických (ale taktiež sa jedna vetva tohto štýlu objavuje v Spojenom kráľovstve), kde vzniká v rozmedzí 80. – 90. rokov 20. storočia (obdobie 80. -90 . rokov 20. stor., kedy sa aspoň hŕstke z vtedajších rockových kapiel podarilo vtisnúť autenticitu a nadšenie do svojej hudbe) v nadväznosti na tamojšiu alternatívnu hudobnú scénu (kt. reprezentujú predovšetkým hudobné skupiny ako R.E.M, Replacement, Sonic Youth, pre ktoré bolo charakteristické to, že nikdy nechceli znieť komerčne, ani pôsobiť v komerčnej sfére, kt. si pre naše účely nazveme mainstream) preto sa taktiež zvykne hovoriť ako o jednom z podštýlov alternatívneho rocku.
Ak
by sme sa teda mali vyjadriť k tomu, čo ovplyvnilo vznik a vývoj
tohto žánru do ,,dnešnej podoby“, nemôžeme nespomenúť ekonomický, politický,
sociálny, ale aj kultúrny vývoj, ktorý do značnej miery ovplyvnil myšlienky,
postoje a činy vtedajších mladých
ľudí. Na prezidentskom poste v tom čase pôsobí Ronald Reagan, ktorý si ľudí
získal prísľubmi ružovej budúcnosti celých Spojených štátov.[1] Ekonomika
v USA vskutku rástla, ale nie vo všetkých mestách USA a výnimkou
nebol ani vtedajší Aberdeen (štát Washington), kde sa narodili a žili
zakladajúci členovia kapely, ktorá v 90. rokoch prelomila ľady
a ovplyvnila celý hudobný svet, ktorý už nebol nikdy taký, ako pred jej
príchodom..., každému je iste jasné, že hovoríme o Kurtovi Cobainovi,
Krisovi Novoselicovi a Chadovi Chaninngovi a kapele Nirvana, s ktorou
sa vydali na skusy do Seattlu, k tejto histórii sa vrátime neskôr. Čo však považujeme za potrebné podotknúť, je že Seattle
ako študentské mesto bolo skvelou živnou pôdou pre vznik alternatívnej kultúry
vo vrstve poslucháčov, paradoxom bolo len to, že kapely zvyčajne zakladali
ľudia vylúčení zo spoločnosti, poznačení rozpadom rodín a rôznymi inými
problémami, ku ktorým patria napr. problémy mládeže so školou, s drogami,
problémy s rodinou, ale aj so sebou samým, to ,,spájalo ľudí a viedlo k
odsúdeniu stredoprúdovej kultúry(tzv. generácia X)“[2]
O grunge môžeme teda jednoznačne rozprávať ako
o subkultúre/komunitnej kultúre (ktorá sa však rozvinie do
nepredvídateľných rozmerov), ktorá začínala pôsobiť na báze univerzitných
rádiá, podobne ako R.E.M. na vlnách Radio Free Europe. Vyvinula sa tak alternatívna
undergroundová scéna, ktorej medzníkom sa stalo turné hardcoreovej kapely Black
Flag s názvom My War, kedy post punková formácia odohrala sériu koncertov a
ktorej frontman Henry Rollins tvrdí že ,,hardcore bol cestou na prekonanie frustrácie
a hnevu“[3]
z diania vo vtedajšej spoločnosti.
Prekážkou,
ktorá stála rozvoju týchto kapiel v ceste bol náročný pohyb skupín na alternatívnej
scéne, pretože ich bolo veľa, v dôsledhu
čoho si vytvorili nezávislu scénu, ktorú tvorili pizzerie, bary, gaykluby, ako
otvorený priestor pre prezentáciu tvorby mladej generácie.
,,Život domácej hudobnej scény bol
veľmi intenzívny. Znie to možno smiešne a nepravdepodobne, ale najskôr za to
môžu časté dažde. Znalí miestnych pomerov to vysvetľujú tak, že keď je zlé
počasie, nikomu sa nechce von, a tak sa ľudia radšej zašijú niekam do pivnice a
narobia riadny rámus, aby si tú frustráciu vybili. Kapely, ktoré sa medzi sebou
dobre poznali, sa neustále schádzali a rozchádzali, hrávalo sa po kluboch a
obecenstvom boli nezriedka len kolegovia z iných kapiel. V tomto
priateľskom, intímnom prostredí sa hralo čisto iba pre hru; vlastná hudba bola
ventilom, spôsobom zábavy, únikom; väčšinou išlo o parodovanie či napodobovanie
Led Zeppelin, Alice Coopera, Kiss, Black Sabbath a pod. Malé nezávislé
nahrávacie spoločnosti za lacný peniaz a na dobré slovo nahrali
tú-ktorú kapelu na vinyl, iní
nadšenci vydávali samizdaty mapujúce lokálne hudobné dianie. Seattleská scéna
takto nadobudla až rodinnú súdržnosť.“[4]
Grunge
ako hudobný štýl má pravdepodobne pôvod v punkrocku, post-punku, hardcore punku,
a v heavymetale, ale z jeho hudby môžeme taktiež cítiť značný
vplyv hardrocku. Grunge, ako už bolo spomínané, nadväzoval predovšetkým na základy heavymetalu
a hardrocku, ktoré sa snažil skĺbiť. Ako vieme, pre alternatívnu hudbu je
príznačný prevládajúci hutný gitarový sound , čoho sa neskôr držal aj grunge.
Napríklad Jack Endino charakterizoval grunge hudbu ako ,,šialený rámus“.[5] Túto hudbu charakterizovala taktiež voľnosť a hudobná sloboda, napr. Henry
Rollins na dobu spomína slovami ,,aspoň sme nikdy nemuseli robiť hamburgery“ [6]
Čo
sa týka nástrojového obsadenia, typickou pre tento subžáner rocku je skladba
nástrojov, ktorú tvoria elektrická gitara, basová gitara, bicie a niekedy
klávesy, v špeciálnych prípadoch, (akým bolo unplugged-ový koncert skupiny
Nirvana v New Yorku, roku 1994) kde sme sa mohli ,,stretnúť“ s violou,
husľami, či harmonikou, elektroakustické gitary ap.
Hudbu tohto subžánru sme sa rozhodli
bližšie definovať prostredníctvom najznámejších predstaviteľov spomedzi
grungeových kapiel, ku ktorým sa dostaneme o chvíľu.
,,Prvými predstaviteľmi grungeového
hudobného štýlu bolo zoskupenie kapiel z roku 1985: The Melvins, Mudhoney, The
U-Men, Skin Yard, Soundgarden, a Green River. Neskôr to boli Alice in Chains,
Stone Temple Pilots, ktorí sa zviditeľnili vďaka vtedy aktuálne módnej vlne
grungeu. S tým súvisel aj fakt, že tieto kapely veľmi ovplyvnili charakter
grungeu ako takého, pričom posunuli jeho popularitu na celosvetovú úroveň.
Najznámejšie z týchto kapiel boli Pearl Jam, ktorých súčasné albumy podľa
mnohých fanúšikov už nie sú „tým pravým grunge“, a Nirvana.“[7]
Aby
sme boli korektní pri vytváraní obrazu o grunge u čitateľa tejto
práce, je podľa nášho názoru potrebné spomenúť tie kapely, ktorých dosah na
utváranie tohto žánru je veľmi dôležitý, menovite sú to kapely Meat Puppets,
Stone Temple Pilots, Green River, Mother Love Bone, TAD, Melvins ,Screaming
Trees, Mudhoney, Stone Temple Pilots, Alice in Chains, Soungarden, Pearl Jam
a Nirvana. Nemôžeme taktiež opomenúť kapely, ktoré sa taktiež zvyknú radiť
k tomuto štýlu, avšak ich tvorba sa v mnohom odlišuje, ide
predovšetkým o kapely ako Babes in Toyland, L7, Hole, Bikini Kill,
Dickless, 7 year bitch, tieto kapely predstavujú
,,štýl punkovej hudby vychádzajúci prevažne z grunge
a hardcore. Pre tento štýl sú typické kapely, v ktorých sú všetky členky ženy,
alebo je aspoň speváčka žena. Texty týchto kapiel majú
feministicko-anarchistický ráz a búria sa proti konzervativizmu, konvenciám,
útlaku voči ženám aj útlaku všeobecne, a tiež proti súčasnému spoločenskému
poriadku. Členky kapiel mali často veľmi osobné vzťahy s hudobníkmi zo známych
punk / grunge kapiel. Ako príklad môžeme uviesť vzťah Kurta Cobaina s
bubeníčkou skupiny Bikini Kill Tobi Vail a jeho manželstvo so speváčkou Hole,
Courtney Love.“ [8]
Kvôli
rozsahu tejto práce sme nútení smerovať k podstate a reflexii
najcharakteristickejšej tvorby pre tento žáner hudby, preto sa ďalej budeme
držať štyroch najvýznamnejších kapiel, pomocou ktorých budeme môcť dospieť
k objektívnejšej analýze hudby, ktorú tvorili.
Prvou
z kapiel, ktoré sme sa rozhodli vybrať pre tento ,,prieskum“ je Alice In
Chains, ktorí vznikli v roku 1987 v zložení členov Layne Staley -
spev, Mike Starr – basová gitara, Jerry Cantrell – sólová gitara, Sean Kinney –
Bicie. Alice In Chains boli jednou z najúspešnejších skupín žánru grunge.
Žánrovo
sa ich tvorba pohybovala v rozmedzí alternatívneho metalu, grungeu,
heavymetalu. Kapela pôsobila aj po smrti frontmana Layna Staleya v roku
2002, vlastne sa dá hovoriť o živote kapely od roku 2005 až do súčasnosti.
Väčšinu albumov kapela vydávala vo vydavateľstve Columbia
Pre
zvuk skladieb Alice in Chains (AIC) je typické spojenie hlasov Layna Staleyho a
Jerryho Cantrella, ktoré vnášalo do ich skladieb napätie. Raná tvorba bola inšpirovaná
kapelou Guns n Roses, po čase však AIC upriamili svoju pozornosť na živú
seattelskú scénu, ktorá bola zameraná na heavymetal 70. rokov a jeho temný
zvuk, texty tejto kapely sú plné ľahostajnosti a sebapohŕdania.
Ďalšou
stálicou vo svete grungeu je kapela Soundgarden, ktorá vznikla v Olympii
(Washington DC) v roku 1984 a tvorili ju
Kim Thayil, basgit. Hiro Yamamoto a Chris Cornell. V roku 1985 sa
objavili na kompilácii seattelských kapiel s názvom Deep Six. Ďalším medzníkom bol rok 1991, kedy
vychádza album Badmotorfinger, kritikmi označený za prelomový album seattleskej
scény, bol však zatienený prekvapivým, obrovským úspechom Nevermind od Nirvany,
ktorý vyšiel o pár týždňov neskôr. Napriek tomu sa Badmotorfinger stal
platinovým a dosiahol veľmi slušné umiestnenie na priečkach hudobných hitparád.
Pre
Soundgarden sú charakteristické výrazne metalové riffy a temný text. Avšak
najmä pre marketingovú činnosť A&M Records
boli Soundgarden radení skôr k metalu. Koncom roka 1991 sa však
zúčastnia grungeového festivalu Lollapalooza; k seattleskému pôvodu sa
definitívne prihlásia účasťou na projekte Temple of the Dog, Po krátkom odpočinku sa v r. 1994
Soundgarden vracajú na scénu s albumom Superunknown, ktorý ,,bol kritikou
uznaný ako jeden z najlepších rockových albumov 90. rokov a hitmi ako „Black
Hole Sun“ či „Spoonman““[9].
Skupina sa po vnútorných problémoch rozpadla v roku 1997.
Treťou
významnou kapelou sú Pearl Jam(PJ), ktorý je zvukom odlišný od Nirvany ale aj
od Soundgarden. PJ mali najrockovejší zvuk zo seattleskej veľkej trojky, ich
história sa začína písať pri rozchode
pamätných Green River, kedy gitarista
Stone Gossard a basák Jeff Ament, Michael McCready, Eddie Vedder, Dave Abbruzzese sa náhodne
stretnú a zakladajú kapelu. V roku 1991 sa názov ustálil na Pearl Jam,
údajne podľa halucinogénneho lekváru Vedderovej prababičky.
Významným
medzníkom je august 1991, kedy vydali prelomový album TEN, ktorý mal
u fanúšikov veľký ohlas. Neskôr vychádza na svetlo sveta album Vs. (r.
1993), tu sa kapela rozhodla odmietať nakrúcať videoklipy, vydávať single a či
inak byť poplatní hudobnej mainstreamovej mašinérii (tlačové besedy, rozsiahle
interview, pózovanie fotografom časopisov, a pod.), čo by malo byť char. črtou
pre grunge ako subžáner. Práve táto udalosť však viedla k strate
popularity a následné albumy: 1994 Vitalogy, 1996 No Code už nemali tak
veľký úspech. V neskoršej tvorbe sa kapela pod vplyvom intelektuálneho
Eddieho Veddera začína situovať do rockovej polohy a v roku 1998
vydávajú totálne
rockový
album Yield 1998, tu PJ ako grungeová kapela končí svoje pôsobenie.
Spomenuli
sme významné kapely grunge scény, ako aj významné medníky v živote ich
kapiel, ale povedzme si niečo bližšie o najvýznamnejšom medzníku grunge
ako hudobného štýlu. Traduje sa, že doba výslnia grunge ako hudobného štýlu je
de facto časovo ohraničená vzostupom a pádom kapely Nirvana, tá zo seattleskej
trojky mala najväčší poslucháčsky ohlas a komerčný úspech.
Zostavu
tvorili Kurt Cobain, Krist Novoselic, Chad Channing, neskôr Dave Grohl
a kapela vznikla na koncerte spomínaných Black Flag v roku 1987.
Pre
túto formáciu je hudba charakteristická punkovou naliehavosťou, hlučnosťou
Black Sabbath a melodickosťou The Beatles, o ktorej vždy ,,básnil“
frontman kapely Kurt Cobain. Pre Nirvanu bol prelomovým singel Love Buzz/Big
Cheese v r. 1988 a o rok neskôr album Bleach, ktorý odkazoval na crossoverový
charakter ich hudby (About a Girl), ktorý by sa dal označiť za anticipáciu
toho, čo sa v nasledujúcich mesiacoch a rokoch stalo. Všetko
sledovalo k prelomu v grunge vôbec, kedy bol vydaný album Nevermind (1991).
Cobainovi nedala spať myšlienka na prelinanie agresivity a melodickosti,
tak, ako hrali Pixies a tu zohral dôležitý moment, producent Buch Vig, ktorý sa pokúšal som
zachytiť energiu, avšak aj to aby to bolo sústredené do jednej vrstvy, čím
vlastne Nirvanu odlíšil od Pixies a mierne i od alternatívneho rocku. Na
albume spolu s Davom Grohlom vytvoril
Cobain a Novoselic novú hudobnú dynamiku, snažili sa zistiť ako ticho dokážu hrať
a ako dokážu hrať čo najhlasnejšie a tak vzniká charakteristická dynamika
,,nahlas-potichu“ v slohe a refréne/refréne slohe (teda nahlas bola
hudobne riešená napr. sloha a refrén potichu, alebo naopak)
a k tomu sa pripája ,,rockový
riff (krátka melódia, motív alebo jedna fráza, zvyčajne časť dlhšieho sóla,
často v úvode piesne a potom sa opakujúca počas trvania piesne. Riffy sú
divácky najpútavejšími časťami rockových piesní – pozn. A.G.) s pop prvkami“[10].
Nevermind v roku 1992 dosiahol prvé miesto v
rebríčku Billboard top 100, kde predbehol aj Michaela Jacksona, práve vtedy
hovoríme o tom, že alternatívny
prúd sa stal mainstreamom a grunge bol chápaný ako módny trend, čo
zmenilo pohľad masy ľudí na rockovú alternatívnu hudbu (čomu sa budem venovať
i v nasledovnej úvahe na túto tému). Z Kurta Cobaina sa stal
hovorca generácie X.
Treba
dodať, že neskôr v roku 1992
vychádza Incestside a po ňom vr.1993 Nirvana nahráva nový album In Utero
(pôvodne I Hate Myself and I Want To Die), pre ktoré je príznačná surovosť
hudby i textov a ktoré podľa nášho názoru sú tým ,,pravým grungeovým“
albumom a ,,hovoria“ o Nirvane a jej hudbe neskreslene a pravdivo,
texty boli plné sarkazmu, irónie, surovosti (tieto albumy mali medzi fanúšikmi
obrovský úspech ale nikdy nedosiahli postavenie albumu Nevermind na hudobnej
scéne). Po smrti Cobaina vychádza album Mtv Unplugged in New York v roku
1994, ktorý je úpravou realizovaného unplugged koncertu z roku 1993
a ktorý taktiež odkazuje na crossoverový charakter hudby Nirvany,
a ako sa mnoho kritikov a znalcov hudby domnieva, je možným odkazom
na posun v tvorbe Kurta Cobaina o ktorom sa však nanešťastie
nedozvieme.
Nirvana: Z garáže
do čela hitparád (Aplikácia
zákl. princípov masovej kultúry podľa Adorna).
Spoluzakladateľ
tzv. Frankfurtskej školy Teodor W. Adorno sa sústreďoval na prienik do vzťahu
spoločnosti a hudobného vedomia. Veľmi predvídavo, už v polovici 20.st.
poukázal na vznik masového umenia a charakterizoval jeho podstatu.[11]
„Masové
umenie videl ako výsledok odcudzeného človeka v súdobej spoločnosti, ako
produkciu, ktorá nahradila tvorivosť, produkciu, ktorá má všetky znaky
fetišizácie smerujúcej ku konzumu- k
vlastneniu zdanlivých hodnôt.“[12]
Medzi znaky fetišizácie umenia, ktorým sa budem
v tejto práci venovať patrí princíp hviezd, verejné oceňovanie speváckych
hlasov, skladateľský nápad, problém hudby, ktorá slúži ako reklama pre tovar,
zlacnenie, regradácia poslucháča.(Vzhľadom na rozsah tejto eseje som si vybrala
znaky, ktoré považujem za podstatné pre popísanie tohto problému.)
Teóriu T. W. Adorna som si
vybrala, predovšetkým kvôli základným princípom masovej kultúry ktoré
pomenoval, a ktorých platnosť (na niektoré výnimky) sa potvrdzuje aj
v dnešnej dobe. Možno aj preto som si vybrala príklad ,,nadčasového“
albumu Nevermind, ktorý je považovaný za fenomén svojej doby, ale povedzme si
pravdu, kde by bola Nirvana bez ,,mašinérie hudobného priemyslu“? Paradoxne sa
hovorí, že grunge kapela zo Seattlu ,,podkopala dovtedajšie základy
nahrávacieho priemyslu“[13],
keď Kurt Cobain a jeho spoluhráči Kris Novoselic a Dave Grohl dokázali preraziť
s minimálnou podporou nahrávacej firmy, ktorá zbožne dúfala, že v najlepšom
prípade by sa albumu mohlo predať 250 tisíc kusov po celom svete - teda zhruba
toľko, koľko dosiek predali alternatívni pionieri Sonic Youth svojho
najúspešnejšieho albumu Goo. Lenže v čase najväčšej horúčky sa z Nevermind
nahrávky predávalo 300 tisíc kusov týždenne!
Impozantný je aj čas, za aký sa album spolu s kapelou dostali na
výslnie... Začnem hneď všeobecne známym
faktom : Singel Smells Like Teen Spirit bol vydaný 27. augusta 1991, po ktorom
nasledoval videoklip, ktorý mal veľký úspech u divákov hudobných
staníc(napr. MTV) o necelý mesiac na to vychádza album Nevermind, ktorý má
nečakaný úspech.
Čo teda stálo za úspechom albumu
Nevermind? Ako sa garážová kapela mohla za pár mesiacov ,,vyšplhať na prvú
priečku rebríčka hudobnej hitparády?
Tu si dovolím vypožičať, si pár
Adornových názorov, ktoré podľa môjho názoru výstižne definujú ,,mechanizmus“
umenia pre masy.
Prvým z nich je princíp hviezd,
o ktorom Adorno hovorí ,,Hviezdou vôbec nemusí byť známe meno.“ [14]
Tento princíp hviezd nám otvára cestu do ríše fetišu, zaujíma nás to, čo je
najznámejšie a následkom toho zdanlivo najlepšie. Podobne ako Adorno
uvažuje aj Roger Scruton, ktorý hovorí, ,,Keď
Kurta Cobaina nazveme idolom, nejde o metaforu: naopak, je jednoducho jedným z
mnohých novodobých zjavení zlatého teľaťa.“ Fanúšik sa s ním napriek tomu -
alebo možno práve preto - môže ľahko stotožniť a získať tak podiel na jeho
,,nesmrteľnosti“.[15]
Presne o tom hovorí aj Michael Azzerad v jednej z mnohých
Cobainových Biografií Come As You Are, keď tvrdí, že jedna z domén Nirvany
tkvela ,,v osobe Cobaina, pretože kapela
mala charizmatického frontmana/skladateľa, ktorého osobnosť a umelecké dispozície
povyšovali kapelu nad všeobecný priemer, z Cobainovho hrdla zaznel hlas
generácie.“[16](
princíp hviezd spojený s reklamnou funkciou tovaru môžeme jasne odčítať,
aj po smrti Cobaina(1994), kedy prevážil viac tragický príbeh ako tvorba
autora, priam módnou záležitosťou sa stalo nakupovanie biograf. kníh, raritných
kompilácii, atď. )
Dostali sme sa k hlasu
a otázke jeho verejného oceňovania, dnes nezáleží na prevedení,
rozhodujúci je materiál. ,,Dokonca sa
neočakáva ani technické zvládnutie prostriedkov. Aby hlas legitimoval slávu
svojmu majiteľovi, musí byť ešte tak
mimoriadne sýty, alebo mimoriadne vysoký“[17],
o špecifickosti hlasu sa pri počutí spevu(Adorno by skôr hovoril o kriku)
frontmana nedá pochybovať, hlas Cobaina ako aj iných mainstreamových hviezd by
sa jednoznačne dal prirovnať ,,národnej
továrnej značke“[18]
,,Počúvať
ten album dnes, znamená znovu si uvedomiť jeho nadčasovosť. Je to veľká párty
doska a stále démonicky funguje vo viacerých vrstvách naraz. Je intenzívna, je
introvertný. Je heavy, ale je aj popová. Je undergroundová a napriek tomu
prihovára silným hlasom i ku konzumentovi MTV rovnako ako k punker a koniec
koncov aj ku staromilnému rockerovi. Iste, bol a je to hlavne ultrahit Smells
like teen spirit, štyri akordy a agonický Cobainov krik, ktorý Nirvanu
katapultoval na rebríčkový piedestál celého sveta a definoval v sebe hymnu
mládeže rokov deväťdesiatych.“[19]
Ale okrem toho všetkého bolo Nevermind niečím, čo v roku 1991 už nikto
neočakával - originálne rockovú doskou.
Problém so ,,skladateľovým
nápadom“ spomína aj sám Kurt Cobain slovami o pilotnom singli: ,,Nevedel som si predstaviť, že to vyjde na
singli,“ zveril sa raz. "Myslel
som, že každý musí spoznať, že to sú totálne vykradnutí Pixies.“ Avšak
treba podotknúť, že Pixies poznal málo kto, teda poslucháči boli nadšení,
pretože v skladbe cítili istú dávku invencie.
Podľa Adorna sú dnes dôležité vzťahy nezávislé na celku
diela, čiže fetišisticky izolované emócie. Súčasný hudobný život je ovládaný
tovarovou formou. Hudba sa stáva zložkou reklamy pre tovar, ktorý človek musí
nadobudnúť, aby mohol hudbu počúvať, to je ďalší problém ,,dnešnej kultúry.“
,,Zdá
sa , že reakcia poslucháčov sa vymaňuje zo vzťahov, ktoré ju viažu
k prevedeniu hudby, a že platí bezprostredne skumulovanému úspechu,
ktorý ako taký zďaleka nie je možné
vysvetliť realizujúcou sa spontánnosťou posluchu, ale súvislosťou
a komandom nakladateľov, filmových magnátov a vládcov rozhlasu“[20] hovorí Adorno, tento problém
môžeme sledovať na výroku, ktorý hovorí(za všetko), že album Nevermind je ,, Hudobnou firmou starostlivo vyšľachtený
produkt, oddelený od skutočného sveta hrubým sklom reklamy, videoklipov
a žiarou reflektorov.“[21]
Práve vyšľachtenie albumu
spočívalo v princípe ,,zlacnenia“, pri ktorom dochádza k tomu, že
aranžérska prax ,,chce urobiť asimilovateľným veľký, dištancovaný zvuk, ktorý má vždy
črty niečoho verejného a nesúkromného. ... Je to niečo podobné ako
tendencia, ktorá núti rozhlasových miláčikov, aby ... vytvárali pózu ľudskej
blízkosti.“[22]
Podľa Azerrada[23]
vďačil album za svoj fenomenálny úspech aj zvuku, kapela v štúdiu doslova
potila krv, producent Butch Vig a zvukár Andy Wallace boli neoblomní, nenechali
trio vydýchnuť a to si siahlo až na dno síl ,,Nevermind
bola jednou z prvých alternatívnych dosiek, ktorá znela dobre aj v rozhlase.
Mixy Andyho Wallaca mali elektronicky potlačené extrémne vysoké a nízke úrovne
hlasitosti, čím boli dokonale prispôsobené komerčným staniciam“ [24]
píše Azerrad.
V reakcii na posmešky, ktorým
čelilo album Nevermind, zvolila Nirvana ako producenta ďalšie dosky In Utero
Steva Albiniho, zvukového extrémistu, ktorého výslednej mixy musela pred
uvedením na trh ,,žehliť“ nahrávacia značka! Presne v tom je sila médií,
o ktorej hovoril aj Adorno. Mnohí ,,fanúšikovia“ tejto kapely sú nemilo prekvapený,
ak počuli najprv album Nevermind a neskôr napríklad spomínané In Utero, či Bleach, ktorý
Nevermindu predchádzal a mnoho z nich začalo počúvať hudbu tejto
kapely práve kvôli spomínanému albumu. Inou príčinou úspechu Nirvany mohla byť
taktiež situácia, kedy mladí ľudia našli v hudbe niečo ,,nové“... ,,Punkom ,,vynájdené“ a heavy metalom
pretrhnuté puto medzi publikom a hudobníkom bolo znovu nadviazané. Teenageri,
ktorí vo videu divoko skáču jeden cez druhého, náhle ovládli svet. Žiadne album
v modernej histórii nemalo taký účinok na celú jednu generáciu, napísal o
Nevermind časopis Rolling Stone... Bola to muzika pre úplne novú skupinu
mladých ľudí, ktoré spoločnosť dlhú prehliadala, ignorovala a nad ktorou sa
vyvyšoval. A tí istí ľudia navyše tú hudbu hrali.“[25]
Tu by sme mohli použiť Adornovu
teóriu ambivalentnosti regredovaného poslucháča, ktorá sa prejavuje tak ,,...že indivíduá, ktoré ešte celkom
neprepadli zvecneniu sa chcú stále znova
vymknúť mechanizmu hudobného zvecnenia, ktorému sú vydané na pospas: každá ich
revolta proti fetišizmu ich však do fetišizmu tým hlbšie zaplieta. Kedykoľvek
sa domnievajú, že pasívnemu stavu
núteného konzumu unikli, prepadajú pseudoaktivite. Zo zástupcu
regredovaných sa oddeľujú typy, líšiace sa od ostatných pseudoaktivitou,
a predsa stavajúce pred oči regresiu tým prenikavejšiu.“[26]
to podľa mňa vystihuje dianie v 90. rokoch, kedy do mainstreamu
prenikajú kapely z undergroundu, a tejto módnej vlne postupne prepadá
väčšia časť vtedajšej generácie.
V tejto
časti práce mi nešlo o kritiku hudby, ale hlavne o poukázanie na trhový mechanizmus
a princípy, ktoré sa využívajú na ,,pretlačenie“ a predaj hudobných
hviezd, Nirvanu som si vybrala, pretože sa mi zdala byť dobrým príkladom pre
ilustráciu daných problémov, môžeme vidieť, že Adornova teória, ktorá bola
vydaná v roku 1938 je na pár detailov je platná dodnes, Adorno presne
popísal princípy masovej kultúry a trhových mechanizmov, ktoré platili
v 40. rokoch, v 90. rokoch a platia aj dnes, dá sa povedať ešte
vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým...
Zdroje:
v
Robert
Murphy: Americký alternativní rock/Left of the Dial (1. séria). In: Sedm epoch
rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London: BBC; 2007. 1 DVD: 50 minút.,
hudba, zvuk.
v
NIRVANA-
život před a po Nevermind. In: nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid.
2014-12-12]. Dostupné na: http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm
v
Nevermind:
revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak bylo "normální". In:
Xman.cz [online]. September 24, 2011
[vid. 2014-12-12]. Dostupné na: < http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
v
Th.
W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková,
Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994. s 94.- 100.
v
Scruton,
Roger. The Aesthetics of Music. New York: Oxford University Press, 1999
v
Soundgarden.
In: wikipedia.sk [online]. September 24,
2011 [vid. 2015-11-12]. Dostupné online na: < https://sk.wikipedia.org/wiki/Soundgarden>
v
S.
Trnka: Grunge (Interpretácia hudobného diela). Nitra: Univerzita Konštantína
Filozofa; 2002, 17 s.
v
Riot
Grrrl. In: wikipedie.cz [online]. September
24, 2011 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: <
https://cs.wikipedia.org/wiki/Riot_Grrrl>
[1] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007; 03:20 – 04:00 min.
[2] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007; 04:50 -05:30 min.
[3] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007; 06:16 – 06:30 min.
[4] S. Trnka: Grunge (Interpretácia hudobného diela).
Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa; 2002, s.5
[5] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007; 17:13- 17: 30 min.
[6] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007; 09:00 – 9:20 min.
[7] S. Trnka: Grunge (Interpretácia hudobného diela).
Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa; 2002, s.4
[8] Riot Grrrl. In: wikipedie.cz [online]. September 24, 2011 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: <
https://cs.wikipedia.org/wiki/Riot_Grrrl>
[9] Soundgarden. In: wikipedia.sk [online]. September 24, 2011 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: <
https://sk.wikipedia.org/wiki/Soundgarden>
[10] Robert Murphy: Americký alternativní rock/Left of the
Dial (1. séria). In: Sedm epoch rocku/Seven Ages of Rock (6. epizóda). London:
BBC; 2007;23:50-24:30 min.
[11] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 89
[12] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. s.89
[13]Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak
bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September 24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <
http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[14] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 94
[15] It is not a metaphor to describe Kurt Coban as an
idol: on the contrary, he is simply one among many recent manifestations of the
Golden Calf. Scruton, Roger. The Aesthetics of Music. New York:
Oxford University Press, 1999, s. 448.
[16] NIRVANA- život před a po Nevermind. In:
nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na:
<http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[17] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 95
[18] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 95
[19] NIRVANA- život před a po Nevermind. In:
nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na:
<http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[20] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 94
[21]Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak
bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September 24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <
http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[22] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 98
[23] Michael Azerrad je americký spisovatel, novinář a
muzikant. Vyrůstal v New York City a studoval na Columbia College. Po ukončení
studií Azerrad bubnoval v kapele a věnoval se psaní článků. Pro časopis Rolling
Stone napsal mezi lety 1987 až 1993 velké množství článků. Popularitu si získal
především sepsáním knihy o grungeové skupině Nirvana s názvem Nirvana: Come as
You Are.
[24] Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak
bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September 24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <
http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[25] NIRVANA- život před a po Nevermind. In:
nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na:
<http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[26] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii
sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov
1994, s. 100
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára