sobota 27. februára 2016

Film a hudba (recenzia koncertu)

FESTIVAL ARS NOVA 2015: FILM & HUDBA
Dom umenia Košice, Košice, 10.11.2015 o 19:00, foyer


Dňa 10. novembra 2015 sme sa zúčastnili na jednom z koncertov, ktoré boli súčasťou hudobného festivalu Ars Nova.
Festival súčasného umenia nesie od r. 2008 názov ARS NOVA Cassoviae. Programová koncepcia podujatia rešpektuje základné aspekty, ktoré si festival vo svojich počiatkoch vytýčil. Tie by nemali byť diktátom, ale skôr usmerňujú dramaturgické smerovanie podujatia a robia ho výnimočným:
dramaturgia koncertov uprednostňuje diela žijúcich skladateľov európskych i mimoeurópskych kultúr;
do programov zaraďuje aj diela skladateľov spätých s regiónom Východného Slovenska;
košické koncertné pódiá poskytujú priestor mladým nadaným interpretom, ktorí tak majú možnosť aj prostredníctvom tohto festivalu etablovať sa v oblasti slovenského koncertného umenia
Festival súčasného umenia ARS NOVA Cassoviae sa vďaka kvalite hudobných produkcií stal dôstojným pendantom dvoch významných festivalov ŠfK - Košickej hudobnej jari a Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola. Návštevnosť uplynulých ročníkov ukazuje, že záujem o aktuálnu hudobnú tvorbu a hudbu 2. polovice 20. storočia v našom meste z roka na rok narastá.
V roku 2011 sa festival ARS NOVA Cassoviae spojil s festivalom ISCM New Music Days, ktorý organizuje Slovenská sekcia Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu a ktorý je jednou z aktivít smerujúcich k svetovému festivalu ISCM World New Music Days. Od roku 2014 sú spoluorganizátorom festivalu aj Košické kultúrne centrá K13 a festival nesie spoločný názov ARS NOVA.
Počas festivalu sme mali možnosť navštíviť koncert nazvaný FILM a HUDBA, kde konkrétne zazneli skladby Romana Bergera, Ladislava Kupkoviča a Pavla Šimaia v interpretácii Milana Paľu(husle) Andreja Gála (violončelo) a Magdalény Bajuszovej (klavír).
Trojica Berger, Šimai a Kupkovič patrí do silnej generácie tzv. novej hudby 60. rokov. Autori v tvorbe hľadali odklon od tonálnej hudby, romantického chápania expresie, priniesli zmenu pohľadu na tvorbu filmovej hudby a stáli pri zrode experimentálneho štúdia v Slovenskom rozhlase, taktiež vytvorili platformu pre súčasnú hudbu – Smolenické semináre a založili časopis Slovenská hudba.
Úvodnou skladbou bola Skladba Tance z Panónie pre violončelo a klavír od Ladislava Kupkoviča, ktorá sa zdala byť dobrou voľbou pre navodenie dobrej atmosféry. V úvode skladby zaznela veľmi známa téma, tzv. Pochod sedmohradského kniežaťa, nasledovala časť Allegro, ktorá postupne zrýchľovala tempo, zmena nastala v tretej časti, nazvanej výstižne Kolísavo, v štvrtej časti sa skladba vrátila k Allegro, v piatej časti autor nastolil nový motív Karičky z východného Slovenska, v poslednej časti zaznel rezký Čardáš, skladba bola príjemná na počúvanie, niesla v sebe rezký motív, ktorý mi osobne pripomínal niečo veľmi známe. Hoci som sa spočiatku pripravovala na niečo ťažšieho na posluch, bola som prekvapené, že i takáto môže byť hudba 20. storočia. Je známe, že Kupkovič zavrhol obdobie avantgardnej tvorby, kde iba atonálna hudba bola hudbou 20. storočia a píše skladby, ktoré nie sú zbytočné a ktorým rozumie každý, bez rozdielu.
Druhou skladbou v poradí bola skladba Adagio č. 2 Pokánie z pera Romana Bergera. Počiatok skladby bol na posluch veľmi príjemný akoby meditatívny, ale zároveň vypovedal o veciach melancholicky, čo sa plynutím času diametrálne zmenilo v súboj klavíra a violončela ktoré vyústilo do kompletnej disharmónie, evokujúceho niečo dusivého, ťažkého. V poslednej časti sa autor vracia k jemnej melodickej linke huslí, ktoré už neboli také ,,ostré“ sprevádzanú ráznou linkou klavíra, ktoré už nesúperia, sú jedno a pomaly tíchnu. Skladba bola dosť zložitá na sústredenie pozornosti, keďže trvala približne 30 minút, jednou vetou: bola taká ,,bergerovská“.
Treťou skladbou bola skladba Pavla Šimaia pod názvom Piano – trio skladba pre husle violončelo a klavír. Táto skladba po predošlom Bergerovom Adagiu pôsobila priam staticky, tiché miesta sa striedali s hlasnými, čo vytváralo dojem zastavenia času, čo neskôr prerušila melodická časť, kde hlavnú dominantou bol klavír. Pieseň bola slávnostným vyvrcholením prvej (koncertnej) časti večera, kedy nás svojou prítomnosťou poctil samotný maestro osobne. Možno povedať, že záver prvej časti bol najväčším zážitkom večera.
V druhej časti boli prezentované tri kratšie filmy o živote, názoroch a tvorbe menovaných skladateľov.
Tento dokument vznikal pod taktovkou režiséra a producenta Ivana Ostrochovského a Mareka Urbana, ktorí si uvedomili, že nastáva posledná možnosť priniesť príbehy hudobných skladateľov v pokročilom veku. Tie neboli totiž v dostatočnej miere zdokumentované. Videli sme filmy Ivana Ostrochovského s Marekom Urbanom o Pavlovi Šimaiovi, film Mareka Šulíka o Romanovi Bergerovi a počin Gyuri Kristófa o Ladislavovi Kupkovičovi. Všetky tri dokumenty mali istú výpovednú hodnotu, ktorá čo to napovie o autorovi samotnom, o jeho živote o tom čo ho ovplyvňuje/ovplyvnilo. Tieto dokumenty sú hodnotnou prácou, veci podávajú taktne, miestami s vtipom, snažia sa neskresľovať informácie. Osobne to vnímam ako niečo obohacujúce, z pohľadu študenta, ale možno aj laika. Povedzme si pravdu – na ktorom koncerte sa človek stretne i s autorom, alebo s informáciami, ktoré mu pomôžu pochopiť jeho tvorbu?

Koncert Film & Hudba vnímam preto, z tejto stránky pozitívne, no zo strany druhej našli sa aj nedostatky. Negatívne hodnotím fakt, že sa koncert odohral vo foyeri, keďže tento priestor nemal dobrú akustiku, rušivé bolo i pohybovanie sa fotografov na poschodí foyera a taktiež neformálna atmosféra, kedy mnoho hostí rušilo svojim odchodom i príchodom do priestorov koncertu. Negatívne taktiež hodnotím dramaturgický plán, prekážalo mi že po viac ako hodine a pol prvej časti programu, pokračovala druhá časť premietaním filmov, čas bol pokročilý a viacerí z hostí sa počas prestávky rozhodli nezúčastniť sa na druhej časti tohto podujatia. Osobne by som uvítala ak by bol čas koncertu posunutý o hodinu skôr, teda na 18:00 a vzhľadom na zložitosť skladieb by bolo pre mňa osobne vhodné odľahčenie v podobe striedania skladby a filmu o autorovi, alebo naopak, myslím že by to zaujalo hostí natoľko, že by ostali do konca programu. Napriek tomu však toto podujatie hodnotím veľmi pozitívne, prevažovali tú skôr kladné stránky, ako záporné.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára