FESTIVAL ARS NOVA
2015: FILM & HUDBA
Dom umenia Košice, Košice,
10.11.2015 o 19:00, foyer
Dňa 10. novembra 2015 sme sa
zúčastnili na jednom z koncertov, ktoré boli súčasťou hudobného festivalu
Ars Nova.
Festival súčasného umenia nesie
od r. 2008 názov ARS NOVA Cassoviae. Programová koncepcia podujatia rešpektuje
základné aspekty, ktoré si festival vo svojich počiatkoch vytýčil. Tie by
nemali byť diktátom, ale skôr usmerňujú dramaturgické smerovanie podujatia a
robia ho výnimočným:
dramaturgia koncertov
uprednostňuje diela žijúcich skladateľov európskych i mimoeurópskych kultúr;
do programov zaraďuje aj diela
skladateľov spätých s regiónom Východného Slovenska;
košické koncertné pódiá poskytujú
priestor mladým nadaným interpretom, ktorí tak majú možnosť aj prostredníctvom
tohto festivalu etablovať sa v oblasti slovenského koncertného umenia
Festival súčasného umenia ARS
NOVA Cassoviae sa vďaka kvalite hudobných produkcií stal dôstojným pendantom
dvoch významných festivalov ŠfK - Košickej hudobnej jari a Medzinárodného
organového festivalu Ivana Sokola. Návštevnosť uplynulých ročníkov ukazuje, že
záujem o aktuálnu hudobnú tvorbu a hudbu 2. polovice 20. storočia v našom meste
z roka na rok narastá.
V roku 2011 sa festival ARS NOVA
Cassoviae spojil s festivalom ISCM New Music Days, ktorý organizuje Slovenská
sekcia Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu a ktorý je jednou z aktivít
smerujúcich k svetovému festivalu ISCM World New Music Days. Od roku 2014 sú
spoluorganizátorom festivalu aj Košické kultúrne centrá K13 a festival nesie
spoločný názov ARS NOVA.
Počas festivalu sme mali možnosť navštíviť
koncert nazvaný FILM a HUDBA, kde konkrétne zazneli skladby Romana
Bergera, Ladislava Kupkoviča a Pavla Šimaia v interpretácii Milana
Paľu(husle) Andreja Gála (violončelo) a Magdalény Bajuszovej (klavír).
Trojica Berger, Šimai
a Kupkovič patrí do silnej generácie tzv. novej hudby 60. rokov. Autori
v tvorbe hľadali odklon od tonálnej hudby, romantického chápania expresie,
priniesli zmenu pohľadu na tvorbu filmovej hudby a stáli pri zrode
experimentálneho štúdia v Slovenskom rozhlase, taktiež vytvorili platformu
pre súčasnú hudbu – Smolenické semináre a založili časopis Slovenská
hudba.
Úvodnou skladbou bola Skladba
Tance z Panónie pre violončelo a klavír od Ladislava Kupkoviča, ktorá
sa zdala byť dobrou voľbou pre navodenie dobrej atmosféry. V úvode skladby
zaznela veľmi známa téma, tzv. Pochod sedmohradského kniežaťa, nasledovala časť
Allegro, ktorá postupne zrýchľovala tempo, zmena nastala v tretej časti,
nazvanej výstižne Kolísavo, v štvrtej časti sa skladba vrátila
k Allegro, v piatej časti autor nastolil nový motív Karičky z východného
Slovenska, v poslednej časti zaznel rezký Čardáš, skladba bola príjemná na
počúvanie, niesla v sebe rezký motív, ktorý mi osobne pripomínal niečo
veľmi známe. Hoci som sa spočiatku pripravovala na niečo ťažšieho na posluch,
bola som prekvapené, že i takáto môže byť hudba 20. storočia. Je známe, že
Kupkovič zavrhol obdobie avantgardnej tvorby, kde iba atonálna hudba bola
hudbou 20. storočia a píše skladby, ktoré nie sú zbytočné a ktorým rozumie
každý, bez rozdielu.
Druhou skladbou v poradí
bola skladba Adagio č. 2 Pokánie z pera Romana Bergera. Počiatok skladby
bol na posluch veľmi príjemný akoby meditatívny, ale zároveň vypovedal
o veciach melancholicky, čo sa plynutím času diametrálne zmenilo
v súboj klavíra a violončela ktoré vyústilo do kompletnej
disharmónie, evokujúceho niečo dusivého, ťažkého. V poslednej časti sa
autor vracia k jemnej melodickej linke huslí, ktoré už neboli také
,,ostré“ sprevádzanú ráznou linkou klavíra, ktoré už nesúperia, sú jedno
a pomaly tíchnu. Skladba bola dosť zložitá na sústredenie pozornosti, keďže
trvala približne 30 minút, jednou vetou: bola taká ,,bergerovská“.
Treťou skladbou bola skladba
Pavla Šimaia pod názvom Piano – trio skladba pre husle violončelo
a klavír. Táto skladba po predošlom Bergerovom Adagiu pôsobila priam
staticky, tiché miesta sa striedali s hlasnými, čo vytváralo dojem
zastavenia času, čo neskôr prerušila melodická časť, kde hlavnú dominantou bol
klavír. Pieseň bola slávnostným vyvrcholením prvej (koncertnej) časti večera,
kedy nás svojou prítomnosťou poctil samotný maestro osobne. Možno povedať, že
záver prvej časti bol najväčším zážitkom večera.
V druhej časti boli
prezentované tri kratšie filmy o živote, názoroch a tvorbe menovaných
skladateľov.
Tento dokument vznikal pod
taktovkou režiséra a producenta Ivana Ostrochovského a Mareka Urbana,
ktorí si uvedomili, že nastáva posledná možnosť priniesť príbehy hudobných
skladateľov v pokročilom veku. Tie neboli totiž v dostatočnej miere
zdokumentované. Videli sme filmy Ivana Ostrochovského s Marekom Urbanom
o Pavlovi Šimaiovi, film Mareka Šulíka o Romanovi Bergerovi a
počin Gyuri Kristófa o Ladislavovi Kupkovičovi. Všetky tri dokumenty
mali istú výpovednú hodnotu, ktorá čo to napovie o autorovi samotnom,
o jeho živote o tom čo ho ovplyvňuje/ovplyvnilo. Tieto dokumenty sú
hodnotnou prácou, veci podávajú taktne, miestami s vtipom, snažia sa
neskresľovať informácie. Osobne to vnímam ako niečo obohacujúce, z pohľadu
študenta, ale možno aj laika. Povedzme si pravdu – na ktorom koncerte sa človek
stretne i s autorom, alebo s informáciami, ktoré mu pomôžu
pochopiť jeho tvorbu?
Koncert Film & Hudba vnímam
preto, z tejto stránky pozitívne, no zo strany druhej našli sa aj
nedostatky. Negatívne hodnotím fakt, že sa koncert odohral vo foyeri, keďže
tento priestor nemal dobrú akustiku, rušivé bolo i pohybovanie sa
fotografov na poschodí foyera a taktiež neformálna atmosféra, kedy mnoho
hostí rušilo svojim odchodom i príchodom do priestorov koncertu. Negatívne
taktiež hodnotím dramaturgický plán, prekážalo mi že po viac ako hodine
a pol prvej časti programu, pokračovala druhá časť premietaním filmov, čas
bol pokročilý a viacerí z hostí sa počas prestávky rozhodli nezúčastniť
sa na druhej časti tohto podujatia. Osobne by som uvítala ak by bol čas
koncertu posunutý o hodinu skôr, teda na 18:00 a vzhľadom na
zložitosť skladieb by bolo pre mňa osobne vhodné odľahčenie v podobe
striedania skladby a filmu o autorovi, alebo naopak, myslím že by to
zaujalo hostí natoľko, že by ostali do konca programu. Napriek tomu však toto
podujatie hodnotím veľmi pozitívne, prevažovali tú skôr kladné stránky, ako
záporné.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára