sobota 27. februára 2016

Nirvana: Z garáže do čela hitparád! (aplikácia základných princípov masovej kultúry podľa T. W. Adorna)

 V tejto práci mi nešlo o kritiku hudby, išlo mi hlavne o poukázanie na trhový mechanizmus a princípy, ktoré sa využívajú na ,,pretlačenie“ a predaj hudobných hviezd, Nirvanu som si vybrala, pretože sa mi zdala byť dobrým príkladom pre ilustráciu daných problémov, môžeme vidieť, že Adornova teória, ktorá bola vydaná v roku 1938 je na pár detailov je platná dodnes, Adorno presne popísal princípy masovej kultúry a trhových mechanizmov, ktoré platili v 40. rokoch, v 90. rokoch a platia aj dnes, dá sa povedať ešte vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým...



Spoluzakladateľ tzv. Frankfurtskej školy Teodor W. Adorno sa sústreďoval na prienik do vzťahu spoločnosti a hudobného vedomia. Veľmi predvídavo, už v polovici 20.st. poukázal na vznik masového umenia a charakterizoval jeho podstatu.[1]
„Masové umenie videl ako výsledok odcudzeného človeka v súdobej spoločnosti, ako produkciu, ktorá nahradila tvorivosť, produkciu, ktorá má všetky znaky fetišizácie  smerujúcej ku konzumu- k vlastneniu zdanlivých hodnôt.“[2]
Medzi  znaky fetišizácie umenia, ktorým sa budem v tejto práci venovať patrí princíp hviezd, verejné oceňovanie speváckych hlasov, skladateľský nápad, problém hudby, ktorá slúži ako reklama pre tovar, zlacnenie, regradácia poslucháča.(Vzhľadom na rozsah tejto eseje som si vybrala znaky, ktoré považujem za podstatné pre popísanie tohto problému.)
Teóriu T. W. Adorna som si vybrala, predovšetkým kvôli základným princípom masovej kultúry ktoré pomenoval, a ktorých platnosť (na niektoré výnimky) sa potvrdzuje aj v dnešnej dobe. Možno aj preto som si vybrala príklad ,,nadčasového“ albumu Nevermind, ktorý je považovaný za fenomén svojej doby, ale povedzme si pravdu, kde by bola Nirvana bez ,,mašinérie hudobného priemyslu“? Paradoxne sa hovorí, že grunge kapela zo Seattlu ,,podkopala dovtedajšie základy nahrávacieho priemyslu“[3], keď Kurt Cobain a jeho spoluhráči Kris Novoselic a Dave Grohl dokázali preraziť s minimálnou podporou nahrávacej firmy, ktorá zbožne dúfala, že v najlepšom prípade by sa albumu mohlo predať 250 tisíc kusov po celom svete - teda zhruba toľko, koľko dosiek predali alternatívni pionieri Sonic Youth svojho najúspešnejšieho albumu Goo. Lenže v čase najväčšej horúčky sa z Nevermind nahrávky predávalo 300 tisíc kusov týždenne!  Impozantný je aj čas, za aký sa album spolu s kapelou dostali na výslnie...  Začnem hneď všeobecne známym faktom : Singel Smells Like Teen Spirit bol vydaný 27. augusta 1991, po ktorom nasledoval videoklip, ktorý mal veľký úspech u divákov hudobných staníc(napr. MTV) o necelý mesiac na to vychádza album Nevermind, ktorý má nečakaný úspech.
Čo teda stálo za úspechom albumu Nevermind? Ako sa garážová kapela mohla za pár mesiacov ,,vyšplhať na prvú priečku rebríčka hudobnej hitparády?
Tu si dovolím vypožičať, si pár Adornových názorov, ktoré podľa môjho názoru výstižne definujú ,,mechanizmus“ umenia pre masy.
Prvým z nich je princíp hviezd, o ktorom  Adorno hovorí ,,Hviezdou vôbec nemusí byť známe meno.“ [4] Tento princíp hviezd nám otvára cestu do ríše fetišu, zaujíma nás to, čo je najznámejšie a následkom toho zdanlivo najlepšie. Podobne ako Adorno uvažuje aj Roger Scruton, ktorý hovorí, ,,Keď Kurta Cobaina nazveme idolom, nejde o metaforu: naopak, je jednoducho jedným z mnohých novodobých zjavení zlatého teľaťa.“ Fanúšik sa s ním napriek tomu - alebo možno práve preto - môže ľahko stotožniť a získať tak podiel na jeho ,,nesmrteľnosti“.[5] Presne o tom hovorí aj Michael Azzerad v jednej z mnohých Cobainových Biografií Come As You Are, keď tvrdí, že jedna z domén Nirvany tkvela ,,v osobe Cobaina, pretože kapela mala charizmatického frontmana/skladateľa, ktorého osobnosť a umelecké dispozície povyšovali kapelu nad všeobecný priemer, z Cobainovho hrdla zaznel hlas generácie.“[6]( princíp hviezd spojený s reklamnou funkciou tovaru môžeme jasne odčítať, aj po smrti Cobaina(1994), kedy prevážil viac tragický príbeh ako tvorba autora, priam módnou záležitosťou sa stalo nakupovanie biograf. kníh, raritných kompilácii, atď. )
Dostali sme sa k hlasu a otázke jeho verejného oceňovania, dnes nezáleží na prevedení, rozhodujúci je materiál. ,,Dokonca sa neočakáva ani technické zvládnutie prostriedkov. Aby hlas legitimoval slávu svojmu  majiteľovi, musí byť ešte tak mimoriadne sýty, alebo mimoriadne vysoký“[7], o špecifickosti hlasu sa pri počutí spevu(Adorno by skôr hovoril o kriku) frontmana nedá pochybovať, hlas Cobaina ako aj iných mainstreamových hviezd by sa jednoznačne dal prirovnať ,,národnej továrnej značke“[8] ,,Počúvať ten album dnes, znamená znovu si uvedomiť jeho nadčasovosť. Je to veľká párty doska a stále démonicky funguje vo viacerých vrstvách naraz. Je intenzívna, je introvertný. Je heavy, ale je aj popová. Je undergroundová a napriek tomu prihovára silným hlasom i ku konzumentovi MTV rovnako ako k punker a koniec koncov aj ku staromilnému rockerovi. Iste, bol a je to hlavne ultrahit Smells like teen spirit, štyri akordy a agonický Cobainov krik, ktorý Nirvanu katapultoval na rebríčkový piedestál celého sveta a definoval v sebe hymnu mládeže rokov deväťdesiatych.[9] Ale okrem toho všetkého bolo Nevermind niečím, čo v roku 1991 už nikto neočakával - originálne rockovú doskou.
Problém so ,,skladateľovým nápadom“ spomína aj sám Kurt Cobain slovami o pilotnom singli: ,,Nevedel som si predstaviť, že to vyjde na singli,“ zveril sa raz. "Myslel som, že každý musí spoznať, že to sú totálne vykradnutí Pixies.“ Avšak treba podotknúť, že Pixies poznal málo kto, teda poslucháči boli nadšení, pretože v skladbe cítili istú dávku invencie.
Podľa Adorna sú  dnes dôležité vzťahy nezávislé na celku diela, čiže fetišisticky izolované emócie. Súčasný hudobný život je ovládaný tovarovou formou. Hudba sa stáva zložkou reklamy pre tovar, ktorý človek musí nadobudnúť, aby mohol hudbu počúvať, to je ďalší problém ,,dnešnej kultúry.“
,,Zdá sa , že reakcia poslucháčov sa vymaňuje zo vzťahov, ktoré ju viažu k prevedeniu hudby, a že platí bezprostredne skumulovanému úspechu, ktorý ako taký zďaleka nie je možné  vysvetliť realizujúcou sa spontánnosťou posluchu, ale súvislosťou a komandom nakladateľov, filmových magnátov a vládcov rozhlasu“[10] hovorí Adorno, tento problém môžeme sledovať na výroku, ktorý hovorí(za všetko), že album Nevermind je ,, Hudobnou firmou starostlivo vyšľachtený produkt, oddelený od skutočného sveta hrubým sklom reklamy, videoklipov a žiarou reflektorov.“[11]
Práve vyšľachtenie albumu spočívalo v princípe ,,zlacnenia“, pri ktorom dochádza k tomu, že aranžérska prax  ,,chce urobiť asimilovateľným veľký, dištancovaný zvuk, ktorý má vždy črty niečoho verejného a nesúkromného. ... Je to niečo podobné ako tendencia, ktorá núti rozhlasových miláčikov, aby ... vytvárali pózu ľudskej blízkosti.“[12] Podľa Azerrada[13] vďačil album za svoj fenomenálny úspech aj zvuku, kapela v štúdiu doslova potila krv, producent Butch Vig a zvukár Andy Wallace boli neoblomní, nenechali trio vydýchnuť a to si siahlo až na dno síl ,,Nevermind bola jednou z prvých alternatívnych dosiek, ktorá znela dobre aj v rozhlase. Mixy Andyho Wallaca mali elektronicky potlačené extrémne vysoké a nízke úrovne hlasitosti, čím boli dokonale prispôsobené komerčným staniciam“ [14] píše Azerrad.
V reakcii na posmešky, ktorým čelilo album Nevermind, zvolila Nirvana ako producenta ďalšie dosky In Utero Steva Albiniho, zvukového extrémistu, ktorého výslednej mixy musela pred uvedením na trh ,,žehliť“ nahrávacia značka! Presne v tom je sila médií, o ktorej hovoril aj Adorno. Mnohí ,,fanúšikovia“ tejto kapely sú nemilo prekvapený, ak počuli najprv album Nevermind a neskôr napríklad  spomínané In Utero, či Bleach, ktorý Nevermindu predchádzal a mnoho z nich začalo počúvať hudbu tejto kapely práve kvôli spomínanému albumu. Inou príčinou úspechu Nirvany mohla byť taktiež situácia, kedy mladí ľudia našli v hudbe niečo ,,nové“... ,,Punkom ,,vynájdené“ a heavy metalom pretrhnuté puto medzi publikom a hudobníkom bolo znovu nadviazané. Teenageri, ktorí vo videu divoko skáču jeden cez druhého, náhle ovládli svet. Žiadne album v modernej histórii nemalo taký účinok na celú jednu generáciu, napísal o Nevermind časopis Rolling Stone... Bola to muzika pre úplne novú skupinu mladých ľudí, ktoré spoločnosť dlhú prehliadala, ignorovala a nad ktorou sa vyvyšoval. A tí istí ľudia navyše tú hudbu hrali.“[15]
Tu by sme mohli použiť Adornovu teóriu ambivalentnosti regredovaného poslucháča, ktorá sa prejavuje tak ,,...že indivíduá, ktoré ešte celkom neprepadli zvecneniu sa chcú  stále znova vymknúť mechanizmu hudobného zvecnenia, ktorému sú vydané na pospas: každá ich revolta proti fetišizmu ich však do fetišizmu tým hlbšie zaplieta. Kedykoľvek sa domnievajú, že pasívnemu stavu  núteného konzumu unikli, prepadajú pseudoaktivite. Zo zástupcu regredovaných sa oddeľujú typy, líšiace sa od ostatných pseudoaktivitou, a predsa stavajúce pred oči regresiu tým prenikavejšiu.“[16] to podľa mňa vystihuje dianie v 90. rokoch, kedy do mainstreamu prenikajú kapely z undergroundu, a tejto módnej vlne postupne prepadá väčšia časť vtedajšej generácie.
            V tejto práci mi nešlo o kritiku hudby, išlo mi hlavne o poukázanie na trhový mechanizmus a princípy, ktoré sa využívajú na ,,pretlačenie“ a predaj hudobných hviezd, Nirvanu som si vybrala, pretože sa mi zdala byť dobrým príkladom pre ilustráciu daných problémov, môžeme vidieť, že Adornova teória, ktorá bola vydaná v roku 1938 je na pár detailov je platná dodnes, Adorno presne popísal princípy masovej kultúry a trhových mechanizmov, ktoré platili v 40. rokoch, v 90. rokoch a platia aj dnes, dá sa povedať ešte vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým...








[1] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 89
[2] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. s.89
[3]Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September  24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: < http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[4] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 94
[5] It is not a metaphor to describe Kurt Coban as an idol: on the contrary, he is simply one among many recent manifestations of the Golden Calf.  Scruton, Roger. The Aesthetics of Music. New York: Oxford University Press, 1999, s. 448.
[6] NIRVANA- život před a po Nevermind. In: nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[7] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 95
[8] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 95
[9] NIRVANA- život před a po Nevermind. In: nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[10] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 94
[11]Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September  24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: < http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[12] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 98
[13] Michael Azerrad je americký spisovatel, novinář a muzikant. Vyrůstal v New York City a studoval na Columbia College. Po ukončení studií Azerrad bubnoval v kapele a věnoval se psaní článků. Pro časopis Rolling Stone napsal mezi lety 1987 až 1993 velké množství článků. Popularitu si získal především sepsáním knihy o grungeové skupině Nirvana s názvem Nirvana: Come as You Are.
[14] Nevermind: revoluční album Nirvany uchvátilo tím, jak bylo "normální". In: Xman.cz [online]. September  24, 2011 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: < http://xman.idnes.cz/nevermind-revolucni-album-nirvany-uchvatilo-tim-jak-bylo-normalni-1d6-/xman-styl.aspx?c=A110923_142623_xman-styl_fro>
[15] NIRVANA- život před a po Nevermind. In: nirvana.webz.cz [online]. 2003 [vid. 2014-12-12]. Dostupné na: <http://nirvana.webz.cz/data/clanky/predapo.htm>
[16] Th. W. Adorno: O fetišovom charaktere hudby a regresii sluchu. (výber) In: Sošková, Jana: Dejiny estetiky II. (antológia). Prešov 1994, s. 100

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára