streda 20. januára 2016

MILOŠ NIKOLIČ: KOVÁČI / alebo nad čím sa Marián K. nezamyslel. (recenzia predstavenia)

MILOŠ NIKOLIČ: KOVÁČI 
Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov, 11.11.2015 o 19:00 na VS


Osoby                   Obsadenie
Peter Schmidt:    Vasiľ Rusiňák
Aca Kováčov:     Ľubomír Mindoš
Lujza:                   Ľudmila Lukačíková
Ivan N.
Kuznecov:           Eugen Libezňuk
                               /Jozef Pantlikáš
                 




Réžia a scéna:     Ľuboslav Majera, a. h.
Kostýmy:             Anna Simková, a.h.
Hudba:  Viliam Stanek, a.h.
Asistent
režiséra:               Ľubomír Mindoš
Preklad:               Peter Medviď
Zapožičanie
kováčskych
rekvizít:               Michal Kačmar


Hra Kováči pochádza z pera srbského autora Miloša Nikoliča. Režisérskej taktovky sa chytil Ľuboslav Majera, pedagóg v Srbsku aj Banskej Bystrici, ktorý s DAD-om spolupracoval pred 15 rokmi pri hre Počuješ mama.
Diváci určite zbystrili pozornosť už pri úvodných balkánskych hudobných rytmoch,  ktoré nás voviedli do deja, kedy sa na scéne začali objavovať herci.
Scénu (šmykňu) tvorili (ako zvyčajne) minimalistické, ale funkčné kulisy z nasvietených prepraviek, ,,vyhňa“, ktorá prešla premenou na gril a ktorá sa viazala k príbehu o vymieraní kováčskeho remesla, v strede javiska bola umiestnená kovadlina, ktorú bolo ťažko zohnať a ktorá dnes taktiež v reálnom živote naznačuje, že toto remeslo vymiera, pomaly tak, ako správni ľudia. Tu sa nám naskytá otázka, komu sú vlastne ešte potrební kováči a ich vyhne? Sú vôbec kováči potrební?
Zdá sa, že Miloš Nikolič využil ,,nepotrebných“ kováčov, ktorí sú však stále hrdí na svoje remeslo, najskôr preto, aby poukázal na ľudskú (chlapskú) ješitnosť a sebeckosť a zdanlivé vlastenectvo a bezchybnosť charakteru, ktorá by sa dala prirovnať k porekadlu ,,vodu káže, víno pije“...
V hre sa spájajú osudy troch bývalých vojakov z rôznych krajín. Desiatky rokov po vojne sa stretli Srb, Nemec, Rus, traja kováči a bývalí vojaci v jednej kováčskej vyhni v Nemecku. V nej sa desiatky rokov po vojne stretajú traja kováči, bývalí vojaci, ktorí vďaka "službe vlasti" preplietli svoje osudy i svoje rody. Každý zabezpečil svoje potomstvo i následníka svojej vyhne. No práve táto skutočnosť ich po rokoch doženie do zúfalstva a vyžiada si ich stretnutie.[1]
Ako sme už naznačili, inscenácia Kováči pochádza od srbského autora, ktorého rukopis je zreteľný najmä na jednotlivých postavách. Na pódiu sa stretli zvučné mená – Vasiľ Rusiňák, Ľubomír Mindoš, Ľudmila Lukačíková a Eugen Libezňuk, ale hre to na ,,zvučnosti“ nepridalo. (V tejto časti by sa chcela vyjadriť k stvárneniu postáv hercami..., zdá sa mi, že herci vo viacerých inscenáciách (napr. Amerika ai., ak ich môžem porovnať) vkladajú pri stvárňovaní postáv podobné vlastnosti, čo sa týka rečového i pohybového prejavu, čo podľa mňa vedie k sprozaizovaniu postáv, ...možno som očakávala prístup, ktorý by vybočil zo starých koľají... nechcela som tým však povedať, že pripisujem chybu na stranu herca, ... som si vedomá, že treba brať na vedomie i zámer a prácu režiséra...)
O Kováčoch sa hovorí o absurdnej, či paradoxnej komédii, ktorá nie je každodenná a obsahuje skoro neočakávanú zápletku, dalo by sa hovoriť aj o tom, že hra je komická len na oko, veci, na ktorých sa diváci z chuti smiali by v normálnom živote, zdá sa, až také smiešne neboli, pod povrchom komickosti sa schovávala štipka satiry, irónie, ale aj tragickosti osudov ľudí po druhej svetovej vojne. Predstavenie nieslo aj morálny odkaz. Zámerom možno bolo zosmiešniť všetky neprístojné charakterové vlastnosti ľudí , osobne mi však vadilo, že komika v hre bola miestami predimenzovaná, predovšetkým, že komicky boli vykreslené v deji i smutné udalosti (za čo treba vďačiť pravdepodobne výstavbe replík  a charakterov postáv v balkánskom kolorite). Ako povedal režisér ,,... hra Kováči je len jemným odvarom bláznovstva, ktoré sa deje. Život je oveľa plnší, naplnený bláznovstvami, paradoxmi, sprostosťami, takže toto je len tretí odvar zeleného čaju.“[2] (Povedzme si úprimne, že to bol ešte stále silný odvar pre nášho radového diváka)
Vďaka čomu sa v niektorých momentoch človek pristihol pri tom, že sa nevie rozhodnúť, či začať nad vyrozprávaným plakať, alebo sa smiať. Ako však hovorí samotný režisér hry, musia  sa nájsť bláznivejšie balkánske texty a trošku to rozbúriť, lebo hra Kováči je len jemným odvarom bláznovstva, ktoré sa deje.[3]
Posolstvo tejto hry vidím osobne nie v komike, či tragike, ale v tom, že podnecuje človeka sa zamyslieť i nad sebou samým, i nad  dnešným počínaním si ľudí, ktorí sú napriek mnohým tragédiám, ktoré ľudstvo prekonalo, v mnohých ohľadoch neznášanlivý k iným kultúram a ľuďom. Dnes si nevážime to, čo máme, lebo po krátkom čase od zverstiev vojen sme zabudli na to, že o to môžeme kedykoľvek prísť.
Treba povedať, že napriek veľkému diváckemu ohlasu a dokonca, skoro vypredanej sále DAD ponúka i omnoho hodnotnejšie divadelné inscenácie, dôvodom prečo ľudia siahajú po lístkoch na predstavenie takéhoto typu je možno potreba večer ,,zrelaxovať a vyventilovať“ všetko to negatívne, čo nás celý čas obklopuje a jednoducho povedané vypnúť. Ľudia dnes nechcú v divadlách, hry nad ktorými sa treba pozastaviť (a možno keby tak robili i v tejto hre by bolo z hľadiska počuť menej smiechu). Menej je niekedy viac...





[1] Mária Pihuličová: V prešovskom divadle vytiahnu kováčske náradie In: sme.sk [online]. Máj 19 , 2015 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: <http://presov.korzar.sme.sk/c/7812792/v-presovskom-divadle-vytiahnu-kovacske-naradie.html>
[2]Mária Pihuličová: V prešovskom divadle vytiahnu kováčske náradie In: sme.sk [online]. Máj 19 , 2015 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: < http://presov.korzar.sme.sk/c/7812792/v-presovskom-divadle-vytiahnu-kovacske-naradie.html#ixzz3rYrzJqBk>
[3]Mária Pihuličová: V prešovskom divadle vytiahnu kováčske náradie In: sme.sk [online]. Máj 19 , 2015 [vid. 2015-11-12]. Dostupné na: < http://presov.korzar.sme.sk/c/7812792/v-presovskom-divadle-vytiahnu-kovacske-naradie.html#ixzz3rYrzJqBk>

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára