
Paradoxom je, že pri filme trpíme a simultánne s tým žijeme vo svete, kde sa dejú horšie veci, ktoré nechceme vidieť, minimálne v tom vidím pozitívum Taxidermie, ktorá prinúti človeka zamyslieť sa...
Dalo
by sa povedať, že Taxidermia ma vybudovanú vlastnú antiestetiku, ak vezmeme do
úvahy fakt, že v Taxidermii sú zámerne vytvárané také estetické hodnoty,
ktoré vyjadrujú necitlivosť voči ľudským pocitom, nezúčastnenosť a apatiu. Film
využíva alebo podnecuje záporné a nepríjemné pocity, snaží sa prekonať divákovu
ľahostajnosť za každú cenu. Táto antiestetika zosmiešňuje kultúrnu tradíciu,
aby vyjadrila pocity súčasného človeka (schopného reflektovať reálny stav
v spoločnosti) z jej narušenia. Pomôžeme si charakteritikou E. Mistríka,
ktorý charakterizuje antiestetiku ako zdôrazňovanie tvorcov, že obraz je
dôležitejší a bohatší ako samotná skutočnosť, čo priliehavo sedí
k skutočnosti, ktorú vykresľuje (cez alegórie, symboly, znaky, odkazy) vo filme
Gyorgy Pálfi.
Je
nespochybniteľné, že tento film disponuje bohatosťou obrazov, ktoré sú
silnejšie ako skutočnosť a s ktorými sa divák v priebehu deja
ani nestíha vysporiadať. Stretávame sa s negatívom
obrazu o ideálnom a harmonickom objekte, ktorý vystupuje ako koláž,
rôznych estetických kategórii podkreslených silnou expresivitou
a emóciami.
Všetky
menované prívlastky sú však len synonymami škaredého, alebo jeho
hyperbolizáciou a napriek tomu, že sú to podstatné črty tohto filmu
zastávam názor, že tento film ponúka viac než len vydesenie diváka.
V priebehu deja sa totiž stretávame i s komickým, tragikomickým,
veľkou dávkou irónie a satiry, ktoré sa vo filme miešajú a striedajú
so škaredým, akoby autor chcel ponúknuť odľahčenie od dejovej smršte. Príbeh je
taktiež posilnený istou formou ironizácie gýča (ktorý vieme odčítať hlavne
v druhej a tretej časti filmu). Aj prostredníctvom toho autor vytvára
akúsi persifláž na pomery vtedajších mocenských zriadení a života ľudí
v nich, ale taktiež aj na pomery dnešného života.
Silným
momentom v deji je posledný príbeh, v ktorom vystupuje Lajoš Balatony
– preparátor, , kým napr. svet jeho otca je vykreslený v sovietskej
poetike, pri Lajošovi sa stretávame s bizarným extravagantným a iracionálnym
prístupom , taktiež s nádychom faux pas alebo čudáctva. Vyrastá z porušovania
estetických noriem dominantnej kultúry, často zámerného porušovania. Zámerne
a zároveň bizarným spôsobom sa snaží Lajoš prekonať svoju smrteľnosť,
ovplyvnený ideálom krásy tela, ktoré však s antickou kalokagatiou nemá nič
spoločné, čo možno podložiť faktom, že Lajošova morálka upadala spolu
s preparovaním embrií, neskoršie vlastného otca a nakoniec aj seba
samého. Tento akt by sa dal doslovne charakterizovať slovami ,, žiť život ako
umelecké dielo“. Pretvorením svojho tela
na dokonalé torzo a vytvorenie akéhosi deus-ex-machina, skonštruovanému
proti prúdu času a ľudskej pominuteľnosti, na čas, dokiaľ ho neobjavil
doktor, ktorý vytvoril falošný príbeh o jeho vlastnej úlohe pri vytváraní tohto groteskného kusu umenia,
z tela spravil akýsi kult a artefakt vysokého umenia. Tak dopomohol
k strádaniu Lajošovej životnej
práce a vytvoril kultúrnu komoditu ktorá je ,,cool“, pretože usilovala
o večnosť.
V tejto
časti môžeme odčítať myšlienku o dnešnej realite, kedy väčšia časť
spoločnosti snaží izolovať od pocitov, podstatné je len to čo je trendom. Povaha
trendov v spoločnosti a umení, poukazuje predovšetkým na problematickú
hodnotovú situáciu postmoderny. Spoločenská a kultúrna mašinéria dnes vytvára
zdanie estetických i morálnych
kvalít, tie sa stávajú vecou spoločenskej prestíže a vyjadrením dobrého vkusu,
či správneho názoru. Problém je v človeku chceme meniť dojem o skutočnosti
tým, že meníme obrazy o nej, o tej skutočnosti, ktorú ukazujeme iným ako nami
želanú, ale nerealizovateľnú, ak sa to však obráti (vo filme) v náš
neprospech a vidíme obrazy, ktoré vidieť nechceme, odvraciame zrak
a mlčíme.
Dalo
by sa povedať, že v druhom pláne (resp. pri reflexii) je možné odčítať alegóriu
dvadsiateho storočia. Taxidermia nám podáva príbeh troch generácii, ktoré sú
samostatne alúziou troch epôch,
ktorá poukazuje na to, ako v nich ľudia žili, čo bolo ich cieľom, aké mali
hodnoty. Medzi ďalšie druhy estetického môžeme zaradiť napríklad deformáciu
postáv i reality, karikovanie, vykresľovanie do groteskných tvarov. Skutočne,
film vytvára obraz o človeku, ktorý má svoje sny, ktoré chce žiť
a ako ich chce žiť a taktiež o tom, na čo všetko sa hrá vo
svojich osudoch, sny ľudí v tomto filme sú však nezmyselné
a bezvýznamné, dôležité je pre spoločnosť to, čo dôležitým vôbec nie je.
Ľudia sa zaoberajú vecami, ktoré sú marginálne, miesto toho, aby hľadali
skutočnú podstatu života, čo tvorí paralelu s dnešným svetom, kedy sa
ľudia snažia akoby vyzmizíkovať
podstatné.
Taxidermia sa teda javí, ako desivý kus barokového
umenia. Nie je to len využitie alegorického módu expresie všetkých životných
strastí hlavných postáv. Taxidermia odmieta podávať akýkoľvek explicitný súd
o živote pod vládou režimu, ktorý popisuje. V tomto filme sme sa
stretli s extrémnou a náročnou reprezentáciou, je však potrebné vziať do
úvahy aj zložitejšiu konšteláciu filmu na základe zložitých súvislostí, ktoré
reprezentujú problematické historické momenty, ktoré umožňujú čítať historické
prechody, ktoré sú ,, proti srsti“.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára