nedeľa 10. apríla 2016

Taxidermia a existenciálny rozmer?

Taxidermia sa javí, ako desivý kus barokového umenia. Nie je to len využitie alegorického módu expresie všetkých životných strastí hlavných postáv. Taxidermia odmieta podávať akýkoľvek explicitný súd o živote pod vládou režimu, ktorý popisuje. V tomto filme sme sa stretli s extrémnou a náročnou reprezentáciou, je však potrebné vziať do úvahy aj zložitejšiu konšteláciu filmu na základe zložitých súvislostí, ktoré reprezentujú problematické historické momenty, ktoré umožňujú čítať historické prechody, ktoré sú ,, proti srsti“.
Pri dlhšom uvažovaní o tomto filme, som dospela k záveru, že tento film ma veľa spoločného s kategóriou hnusu, pričom sa mi začali vynárať paralely s rovnomennou poviedkou Jeana- Paula Sartra.

Je známe, že Sartre nepatril k mysliteľom, ktorý napísali nejakú ucelenú a systematickú doktrínu, ale jeho myslenie a umelecká tvorba výrazne ovplyvnili veľa umeleckých autorov a stali sa súčasťou estetického myslenia 20. storočia. Ako bolo povedané, existenciálne stanovisko Sartra sa stalo obsahom jeho literárnych diel.
Taxidermia sa z tohto hľadiska javí ako podobenstvo Hnusu, kde hlavný hrdina si plní vyživovacie povinnosti a Boh mu občas zošle milosť, ktorá umožňuje jesť bez odporu... Hnus sa teda javí ako kategória, ktorá pomenúva jednu z ľudských emócií. Pôvodne vznikol ako reakcia na nestráviteľnú (nechutnú, skazenú) potravinu. Zmyslom bolo vštiepiť si informáciu o potravine do pamäti a varovať pred ňou ostatných. Zrejme taktiež prispel k rozvoju telesnej hygieny, ktorá vo filme miestami absentuje. Postupne sa však táto emócia presunula i do iných rovín a vniká znechutenie psychické, ktoré môže byť vyvolané prakticky akýmkoľvek škaredým podnetom, taktiež i jednaním iného človeka, trápnosťou, zvrátenou myšlienkou a podobne. Hnus môže byť zameraný sám na seba, čo je typické pre niektoré formy depresií. Pocit hnusu je spojený s fyziologickými zmenami. Strata chuti do jedla teda môže byť analogicky spájaná so schopnosťou reflexie toho, čo sa deje na vôkol, to Sartre popisuje ako pocit zhnusenia, ktorý sa nás na rozdiel od nevoľnosti významne dotýka, je to neznesiteľnosť bytia druhého človeka, druhí ľudia nám (aj v tomto filme) pripomínajú možno nás samotných, avšak práve prostredníctvom zhnusenia sa odosobňujeme a vzďaľujeme sa sami sebe, paralelne autor rozvíja i pocit hnusu do druhej dimenzie, a to tým, že postavy reálne vykonávajú činnosť, ktorá sa ‚normálnemu‘ človeku hnusí, naopak postavám vo filme nie – ako keby im chýbala schopnosť sebareflexie, respektíve rozumovej reflexie toho, čo práve vykonávajú. Pri sledovaní tejto snímky, nastáva Sartrovými slovami stav zhnusenia, nevoľnosti (aj fyziologickej) a paralýza, čoho sme mohli byť svedkami pri vzhladnutí Taxidermie.
V bode kedy hlavný protagonista filmu vykoná akt samovraždy môžeme hľadať ďalšiu paralelu so sartrovským zhnusením, Lájoš Balatony sa hnusí sám sebe, pretože nespĺňa požiadavky svojho okolia, čo je síce opačný ‚spôsob hnusu‘ proti tomu Roquetinovskému, ktoré je zhnusením práve zo spoločnosti. Sleduje sa tu však rovnaký cieľ: zobrazenie nemožnosti  identifikácie so sebou samým a neprijatím vlastného tela, okorenené dávkou sebanenávisti. Duša  Balatonyho i Roquetina chcela byť niekým iným, niekde inde, ale telo sa stalo jej väzením.
Samotný film, taktiež vzbudzuje i pocit absurdna, ktorý je spojený s rutinnou každodennosťou naplnenou cieľmi, ktoré sú väčšinou vzdialené a za ktorými smerujeme..., avšak ak ich dosiahneme, zistíme, že v našom živote sa nič nezmenilo, podobne sa nič nemení ani v životoch postáv v Taxidermii, avšak  tak, ako podľa Sartra prichádza v živote niečo, čo nás dokáže prekvapiť, tak aj vo filme na nás útočia úplne nečakané situácie, ktoré na diváka poľujú ako mačka na svoju korisť. Pri takto vypätých situáciách  máme možnosť zažiť dotyk samotnej existencie, skrze život postáv máme možnosť uvedomiť si to, ako  žijeme svoj vlastný. Spolu s odcudzením sa spoločnosti hlavnej postavy , ktorá sa postupne odcudzuje aj sama sebe prichádza akési nové vnímanie vecí, kde na konci deja Lájoš zo seba vytvára akési antické torzo, stáva sa umelcom, ale aj umením, vytvára sa tu akési podobenstvo motta ‚žiť život ako umelecké dielo‘, skrze tento film podľa Sartra autor existuje. Ustavičné vracanie sa k filmu je už len o recipientovi, ktorý sám pred sebou nemôže ujsť, precitá a tu cíti dotyk existencie (autora). Nenávisť a zhnusenie existenciou sú len rôzne spôsoby, kt. človeka ponárajú do existencie v sartrovskom zmysle slova. ‚Existencia je plnosť, ktorú človek nevie opustiť.‘
Toto dielo vypovedá o problémoch, ktoré sa tiahnu spoločnosťou naprieč rôznymi dobami, možno aj z tohto dôvodu som si pre interpretáciu tohto diela zvolila filozofiu J.-P. Sartra, ktorý sa snažil vyzdvihnúť postavenie umelca v spoločenskej skutočnosti a jeho úlohu, kedy na pozadí týchto problémov vypovedá aj o otázke prijímateľa.

Dielo ako akési hmotné analogon je prostriedkom, aby každý mohol postihnúť obraz, ktorý sa vynára v mysli autora. Sartre sa nezaujíma o štruktúru diela, zaujíma ho tvorca a to, ako sa obrazivé a imaginatívne vedomie umelca javí prijímateľovi. Umelec- autor mystifikuje svoje publikum, lebo mu necháva zakúšať nielen to, čo sám zakúša, ale hlavne tie city, ktoré nikdy nezakúsil a ktoré necíti. Sartre tu poukazuje na akýsi pomstychtivý charakter umeleckého diela, pokladá umelecké dielo za pascu pre prijímateľa, lebo uväzňuje publikum do hry umelcovej fantázie, čo vystihuje presne to, ako nás tento film zatiahol do pasce dôkladne nastraženej autorom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára