Slogan, ktorý sa
v posledných mesiacoch stal magickým zaklínadlom sa v Moravskej
galérii v Brne zhmotnil do svojej fyzickej podoby! Pozrite
sa spoločne s nami, aké umelecké diela uzreli znova svetlo sveta, vďaka
kurátorom MG, ktorí starostlivo pripravili stálu expozíciu, pochádzajúcu zo
súkromnej zbierky Jířiho Valocha.
Názov expozície súvisí
s novým chápaním umenia po roku
1946, kedy začali
byť
novo nahliadané
ako umenie, tak aj rôzne
postupy, nielen reálne
predmety. ART IS HERE: Toto „motto“ písal na pohľadnice Samotný Jíří
Valoch, ktorý podľa
kurátora
expozície
tým chcel zvýrazniť, že aj každodennosť môžeme označiť za umelecké dielo. Čo sa pod týmto názvom skrýva sme sa presvedčili na vlastné oči v Pražákovom paláci, ktorý prešiel rozsiahlou
rekonštrukciou.
Pozoruhodné
boli obe zbierky umenia, zbierka klasickej českej moderny svojou rozsiahlosťou, ale predovšetkým
premysleným výberom osobností moderného českého umenia.
Za zmienku
stojí taktiež zbierka súčasného umenia, kde Moravská galéria poskytuje priestor
na prezentáciu nielen českým výtvarným umelcom, ale aj mladým slovenským
výtvarníkom.
Na druhom poschodí
Expozícia
moderného umenia je zameraná na prezentáciu tvorcov českej moderny a medzivojnovej
avantgardy. Vystavené obrazy patria
zoskupeniu Deväťsil.
Reprezentované obrazmi sú významné mená,
ako Josef Čapek, Emil Filla, František Foltýn, ktorý po 1. svetovej vojne pôsobil
aj na Slovensku. Ďalšími vystavenými autormi sú Antonín Procházka, Václav
Špála, Otto Gutfreud, či Ján Zrzavý, ďalej Josef Šíma, Toyen a iní.
Inštitúcie
zaoberajúce sa prezentovaním voľného a úžitkového umenia sa dnes stavajú
k prezentácii umenia
ako ku skladisku informácií, ktoré boli kurátormi pozbierané v kontexte
konkrétneho miesta a doby. Táto inštalácia nie je len tradičnou prehliadkou
toho najlepšieho, ale aj intervenciou do skladiska plného rozličných názorov,
myšlienok či formálnych prístupov. Na konkrétnych dielach tak môžu vzniknúť aj
nové interpretácie, ktoré môžu vznikať na povrch vďaka situácii, v ktorej sa
dielo objaví či vystaví dnes.
Výraznou doménou je foyer s kĺzačkou, ktorá prepája expozície moderného
a nového umenia, (unavení) návštevníci sa môžu skĺznuť
z expozície moderného umenia na druhom poschodí priamo do expozície
s novým umením a znovuobjaviť tak v sebe dieťa.
Príbeh umenia po roku 1945
Diela
vystavené
v tejto expozícii pochádzajú zo súkromnej zbierky Jířiho Valocha, ktorá bola opradená
tajomstvom a legendami. Expozícia koncipovaná zo zbierok J. Valocha
dokumentuje zásadné prejavy nového umenia a mapuje jeho lokálne
predpoklady a medzinárodné presahy.
Expozícia sa rozprestiera v dvanástich miestnostiach prvého poschodia Pražákovho paláca. Nosným bodom tohto poschodia je
pre mňa sieň s konceptuálnym dielom Dalibora Chatrného, tzv. Textová Stena (ktorá ma spolu
s možnosťou nahliadnuť aj do videoartovej tvorby tohto umelca veľmi
zaujala).
Na
výstave môžeme
taktiež
obdivovať
neviditeľnú sochu v podaní Josefa Beuysa,
ktorý ju poslal Jířimu
Valochovi vo forme pohľadnice.
V dalších
miestnostiach je predstavená postsurrealistická tvorba land-artovej realizácie,
ale aj geometrická abstrakcia. Samostatná miestnosť je venovaná textovým inštaláciám
J.
Valocha, ktoré
autor umiestňoval
priamo na steny galérií. Ďalšia zo sál rekonštruuje priamo situáciu vo Valochovom byte preplnenom
umením. Do tohto konceptu skvele priľnul koncept postmoderného nábytku a koláže z vynilových dosiek Milana
Knižáka. Priestor na výstave majú taktiež procesuálne maľby z dielne Mariana Pallu., ktoré
sú vystavované spoločne
s fotodokumentáciou ich vzniku. Na
konci expozície čaká na divákov veľké prekvapenie, v podobe vystaveného
ružového tatraplánu (Josef Daňko, Blahoslav Rozbořil), ktorý vznikol pre predstavenie
Ananás v 80. rokoch (osobne som tento exponát vnímala viac ako gýč, ale je
zrejmé, že mnoho súčasníkov pri tomto tatrapláne podľahne nostalgii).

Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára