nedeľa 10. apríla 2016

Je to vôbec umenie ?!

Electronic Superhighway: Continental U.S., Alaska, Hawaii(1995). patrí k zaujímavým priestorovým inštaláciam, symbolizuje veľký národný rozsah Ameriky. Pri jeho tvorbe využil Nam June Paik kombináciu farebných neónov a televízií zobrazujúcich viacfarebné mapy, lákadlá z motelov a reštaurácií. Farby a ich rozdiely znázorňujú rôzne identity kultúr a národov, ktoré tu žijú. Tieto obrazy sa striedajú na obrazovkách s úryvkami filmov, na základe ktorých pozná svet Ameriku. Touto cestou naznačuje Nam June Paik skreslený obraz Ameriky ponúkaný ostatným divákom televízie vo svete.
Pri tomto intermediálnom diele často vzniká otázka, či ide naozaj o umelecké dielo, respektíve, či ide o dobré umelecké dielo, alebo sa stretávame s konštatovaním, že to umeleckým dielom nie je, pretože mu nerozumieme. Podľa Goodmana si však netreba klásť otázku, čo je umenie, alebo čo je dobré umenie, ale ‚Kedy je určitý objekt umeleckým dielom?‘ To, že je niečo umiestnené v galérii, alebo vyhlásené niekým za umelecké dielo v skutočnosti neznamená, že ním je.
Podľa Nelsona Goodmana záleží na okolnostiach, kt. rozhodujú o tom, či objekt je umeleckým dielom, alebo nie je..., ak objekt funguje určitým spôsobom ako symbol – keď plní túto funkciu – môže sa stať umeleckým dielom (napríklad v galérii objekt exemplifikuje svoje vlastnosti, avšak aj mimo galérie môže objekt ‚fungovať‘ ako umelecké dielo, ak zameriame pozornosť na to čo exemplifikuje). Medzi charakteristické rysy umeleckého diela podľa Goodmana: syntaktická hustota, sémantická hustota, relatívna plnosť, exemplifikácia, viacnásobná a komplexná referencia, tieto podmienky nemusia byť nutne splnené všetky, aby sa objekt mohol stať umeleckým dielom. Musíme venovať plnú pozornosť symbolu, ktorým je dielo/objekt, to je odpoveďou na otázku Kedy je umenie? Podstata spočíva podľa Goodmana v symbolickej funkcii, tzn., či je nejaký objekt umením závisí na zámere, alebo na tom, či objekt niekedy, obvykle, vždy, či výhradne ako taký funguje.
Ďalším nápadným rysom symbolizácie, ktorý by sme mali sledovať je, že symbolizácia môže nastať a zasa pominúť, objekt môže symbolizovať rôzne veci v rôznych obdobiach a inokedy nemusí symbolizovať nič. To, že nejaký objekt, alebo udalosť fungujú ako dielo, vysvetľuje, ako, prostredníctvom istých módov referencie, môžu takto fungujúce objekty, či udalosti prispievať k predstave o vytváraní sveta.
Treba dodať, že z dôvodu tejto práce sme sa detailnejšie nezaoberali jednotlivými kategóriami ako je napr. exemplifikácia, metafora, obraz s nulovou denotáciou, zobrazenie ako..., pretože by sme museli toto dielo podrobiť rozsiahlejšej analýze. Preto sa v tejto časti nepodujmeme na presnejšie vymedzenie podmienok, za akých je možné toto dielo nazvať umeleckým dielom. Mám však za to, že Goodmanova teória sa javí v tomto prípade ako plne funkčná, autor posúva hranice umenia do takej miery, že je možné do tejto množiny zaradiť aj intermediálne diela Nam Jun Paika, čo by bolo podľa klasických teórií umenia skoro nemožné.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára