Niké Samotrácka vznikla približne v roku 200 – 190
p.n.l. Gréci ju zobrazovali ako krásnu ženu s krídlami a víťazným vencom, Niké
bola považovaná za symbol sily, odvahy, víťazstva a podpory vyššej moci.Ako prostriedok pre analýzu tohto diela som zvolila
teóriu historika umenia a estetika Wilhelma Worringera (1881-1965), ktorej
sa venuje v štúdii Abstraktion und Eunfühlung (1908, Abstrakcia
a vcítenie).
Dielo je výrazom umeleckého chcenia, je predovšetkým
odpoveďou na psychickú potrebu, nie je to len výsledkom odozvy na napodobivý
pud. Antické umenie vzniká ako odpoveď
na potrebu vcítenia sa, toto vcítenie sa je podmienené racionalitou,
intelektom, užívanie rozumu tu uisťuje človeka v jeho poznaní sveta. Vcítenie
sa do vnímaného predmetu prebieha ako estetický zážitok, ktorý je podľa
Worringera objektivizovaným sebazážitkom (vnímanie vyžaduje apercepčnú činnosť
+ prirodzené sklony a tendencie vnímajúceho) Pretože do nej vnášame život, sa
nám socha javí ako živá.
Vieme že Niké je považovaná za jedno
z najkrajších umeleckých diel, a ak sa o niektorom diele hovorilo ako o
krásnom, tak príčinou toho bolo podľa Worringera pozitívne vcítenie sa, ktorého
kritériami sú živosť, presvedčivosť
a naturalizmus/v zmysle dokonalej nápodoby (čo Niké naozaj spĺňa), ak
sa v umeleckom diele odohrávajú formálne
deje, kt. odpovedajú prirodzeným organickým tendenciám vo vnútri človeka,
tzn. zodpovedajúce potrebe organického vcítenia, tu treba dodať, že to umožňuje
chápať len antické a moderné západoeurópske umenie.
Ak sa vrátime späť k otázke vcítenia sa, medzi faktory, ktoré túto
potrebu ovplyvňujú patrí podľa Worringera aj geografický a klimatický vplyv a
taktiež duchovná klíma, vieme, že v Grécku podmienky priali vcíteniu, na tomto území dôvera voči
zmyslovému svetu bola základnou podmienkou vcítenia sa človeka do konkrétneho
zobrazenia.
Ak vychádzame z Worringerovej teórie vcítenia, Niké Samotrácka nám dokáže odpovedať na mnohé
otázky, kt. sa netýkajú len štýlového vývoja od abstrakcie k vcíteniu, ale
pomocou nej dokážeme odčítať aj pocity vtedajšieho človeka v skúsenosti so
svetom, jeho vnímanie sveta a názory. Pri pohľade na Niké cítime silu
výrazu, ktorá pramení z pravidelnosti a súmernosti, rytmu, ktorým je vyjadrený
pokoj v pohybe, čo je podľa Worringera ukotvené v naturalistickom výraze a
vytláčaní inštinktívneho racionálnym prvkom
Worringer nám taktiež odpovedá na otázku, čo
spôsobuje to, že sa nám socha páči, aj to prečo sa nám páčiť nemusí – ‚páčenie
sa‘ vysvetľuje tým, že pri vnímaní tejto sochy klasickým spôsobom človek má
pocit slobodnej sebarealizácie, ktorý získava cez proces
činnosti(snaženie/chcenie) ,to že sa Niké nemusí páčiť ‚divákovi‘ nemusí byť
len výsledkom jeho príslušnosti k inej kultúre, ale taktiež výsledkom inak
zameraného chcenia na základe jeho prirodzených sklonov a tendencií. Worringer
tak odvracia našu zameranosť od
dokonalosti nápodoby smerom k
symbolickému významu, čo je pri mnohých (nie len antických) dielach
dôležité, podľa Worringera musí umenie uspokojiť i psychické potreby, umelecké
dielo nie je len vecou nápodoby, je to prejav umeleckého chcenia, kde zručnosť
je využívaná ako prostriedok vyjadrenia.
Pozitívami tejto teórie je, že je možné ju uplatniť
na diela antické i moderné, autor jasne pomenúva, kedy a za akých
okolností /podmienok nastáva estetické vcítenie, zaoberá sa
psychologickou stránkou vnímania diel/artefaktov. Worringer taktiež dáva jasne
najavo, že je potrebné riešiť otázku vzťahu psychológie a estetiky
a potreby komunikácie medzi oboma vednými disciplínami, pretože všetko
zmyslové vnímanie má psychologickú stránku, ktorá vždy pôsobí. Jedným
z negatív tejto teórie je nemožnosť jej všeobecného uplatnenia, ide
o to, že umožňuje chápať len antické a moderné západoeurópske umenie, ako
už bolo spomenuté.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára