Počiatky Farského kostola sv. Egídia nie sú pre nás celkom známe, kvôli nedostatku údajov, kt. by nám pomohli vytvoriť si predstavu o jeho vzhľade. (D. Buran a kol.,2003)
Kostol je orientovaný je tradične, v smere východ - západ, so svätyňou na východnej strane.
Počiatky chrámu siahajú do 13.
storočia. Z tohto obdobia pochádza patronát chrámu. Okolo roku 1206 sa na tomto
mieste usadili cisterciánski mnísi z poľskej Koprzywnice a založili tu kláštor
zasvätený svätému Egídiovi. Kráľovská listina z roku 1247, ktorou kráľ Belo IV.
potvrdil rádu ich rozsiahle pozemky v okolí Bardejova („Terra Bardfa“),
obsahuje prvú zmienku o existencii kostola na tomto území. V dôsledku náhlych
zmien však cisterciáni v druhej polovici 13. storočia (okolo r. 1271) toto
miesto opustili. (G. Drobniak,2007)
Začiatkom 14. storočia sa na
opustenom území usadili nemeckí kolonisti. Z kráľovskej listiny Karola Róberta
I. z Anjou z roku 1320, ktorou sa novousadlíkom priznávajú privilégiá pri
platení daní, je zrejmé, že tu pôsobil farár. Existenciu chrámu potvrdzuje i
listina Karolovho syna a nástupcu Ľudovíta I. Veľkého z Anjou z roku 1352,
ktorou kráľ povolil konanie výročného jarmoku po dni sv. Egídia. Stavba
dnešného chrámu začala v polovici 14. storočia a výstavba jeho bazilikálnej
časti - hlavnej a bočných lodí - bola ukončená v roku 1415. V rokoch 1420 -
1427 bola vybudovaná veža chrámu. Kostol sa v roku 1427 spomína ako trojloďová
bazilika s jednoduchými arkádami.
Veža chrámu sv. Egídia s
drevenou ochodzou pod strechou
Dôkazom, že tu existoval chrám,
ktorý mal oltár, sú najstaršie plastiky z dnes už neexistujúceho oltára z
obdobia rokov 1390 - 1400, umiestnené v súčasnosti v oltári sv. Anny (Panna
Mária s Dieťaťom na rukách, sv. Margita, sv. Katarína a sv. Dorota). (G. Drobniak,2007)
V roku 1448 sa začalo na popud
mestských radných s rozširovaním a prestavbou chrámu. Podľa zmluvy s mestom s
prestavbou začal kamenársky majster Mikuláš. Mal postaviť predovšetkým
presbytérium. Klenba, ktorá ho zastrešovala, sa pravdepodobne v dôsledku
statických porúch zrútila. Na jej opravu sa ponúkal v roku 1464 ďalší staviteľ,
Juraj zo Spišskej Soboty. Bardejovskí mestskí radní však na základe odporúčania
mestskej rady v Košiciach dali prednosť staviteľovi Štefanovi z Košíc, ktorý v
tom čase pôsobil na stavbe košického Dómu svätej Alžbety. Významný kráľovský
staviteľ k základnej trojloďovej časti pristaval rozsiahlu svätyňu, chór,
sakristiu a emporu, nazývanú aj kaplnka sv. Kataríny, neskôr Oratórium kráľa
Mateja. Výstavbu svätyne ukončil v roku 1464 novou klenbou. O rok neskôr
postavil na rozhraní novej svätyne a hlavnej lode unikátne kamenné pastofórium,
patriace k najvýznačnejším dielam autora i svojho druhu umeleckých diel
nachádzajúcich sa na území Slovenska. (D. Buran a kol, 2003)
V roku 1466 postavil majster Jakub zo Sączu vo
svätyni gotický hlavný oltár. Zachovala sa však z neho iba plastika sv. Egídia
nachádzajúca sa dnes v kaplnke Panny Márie. Z tohto obdobia pochádza aj
bronzová krstiteľnica.
Pod vedením miestneho staviteľa
Urbana, pravdepodobne Štefanovho žiaka, sa v rokoch 1482 - 1486 uskutočnilo
ďalšie rozšírenie chrámu. V južnej časti boli pristavané tri kaplnky: Panny
Márie, sv. Alžbety, nad hlavným vchodom, a sv. Ondreja. V posledne menovanej sa
zachovali ešte pôvodné klenby. V roku 1486 bol odliaty prvý veľký zvon Ján.
Majster Urban začal tiež s prestavbou veže v juhozápadnej časti, no jej dohotoviteľom
bol v rokoch 1486 - 1494 Franklin Stemasek z Anspachu v Bavorsku. Takto sa
zavŕšila na konci 15. storočia výstavba jednej z najvýznamnejších sakrálnych
stavieb na Slovensku. (G. Drobniak , 2007)
V ďalších obdobiach k
podstatnejším stavebným zmenám neprišlo. Renesančné úpravy bratov Ľudovíta a
Bernarda Pelovcov z talianskeho Lugana po roku 1580 sa dotýkali len južnej
predsiene kostola. V roku 1584 odlial zvonolejár Ján z poľského Tarnowa pre
chrám jeden z najväčších zvonov na Slovensku - štvortonového Urbana.
Chrám postihli v priebehu
storočí viaceré veľké pohromy: požiare v rokoch 1550, 1577, 1640, 1774 a 1878,
zemetrasenia v roku 1725, pri ktorom sa zrútila veža, a v roku 1836, keď pukli
na troch miestach múry kostola a napokon bombardovanie v roku 1944. Po veľkom
požiari roku 1774 bol chrám až do roku 1898 bez veže. Po katastrofálnom požiari
na veľkonočný pondelok roku 1878, kedy vyhorelo takmer celé mesto, sa začala
rozsiahla oprava a rekonštrukcia kostola.
V duchu puristických názorov ju
od roku 1878 viedol architekt Imrich Steindl, po ňom v roku 1899 Fridrich
Schulek. V rámci regotizácie boli odstránené renesančné úpravy a nahradili ich
neogotické podľa predstáv 19. storočia. Dostavali vežu, exteriérovú omietku
kostola rozčlenili hlbokými vrypmi kvádrovania, napodobňujúc tak pôvodné
gotické kamenné murivo. V interiéri sa usilovali výmaľbu kostola prispôsobiť
neogotickým dekoratívnym tendenciám. Do chrámu bol postavený nový neogotický
hlavný oltár a kazateľnica, boli obnovené piliere a múry hlavnej lode, nové
prestrešenie kaplniek. Oprava trvala dvadsať rokov a chrám bol privedený do
stavu, v akom ho poznáme dnes.
Ďalšie stavebné zásahy sa
uskutočnili v 20. storočí v rámci stavebných rekonštrukcií. V rokoch 1957 -
1958 vymenili nosnú časť pastofória, v rokoch 1963 - 1964 opravili mohutnú
strechu kostola. Následne bolo zreštaurovaných niekoľko pozoruhodných
výtvarných diel; v rokoch 1978 - 1979 zreštaurovali gotické nástenné maľby na
južnej strane veže. (V. Jankovič, 1980)
Roku 1990 pukli oba chrámové
zvony - Urban a Ján. Počas veľkej opravy chrámu, trvajúcej od roku 1986 do roku
1999, boli v roku 1995 umiestnené vo veži nové zvony. V roku 2001 pri
príležitosti vyhlásenia chrámu za baziliku minor bol Ján nahradený novým zvonom
Jozef s hmotnosťou 700 kg
Dominantnou časťou kostola je
prostredná časť, so svätyňou a hlavnou loďou (vysoké 24 m), s ktorou susedia
dve nižšie bočné lode. Gotické, 10 m vysoké strechy hlavnej lode a svätyne
oddeľuje iba stupňovitý požiarny múr. Na jeho vrchole sa vypína vežička s
krížikom, tzv. sanktusník.
Na juhozápadnom nároží kostola
stojí impozantná veža, ktorej súčasná podoba je výsledkom neogotickej dostavby
koncom 19. storočia. Celkovou výškou 76 metrov sa zaraďuje medzi najvyššie
kostolné veže na Slovensku. Má šesť poschodí, ktoré sú zvonku oddelené
kamennými rímsami. Na jej južnej stene, vo výške prvého poschodia, sú ešte
slabo viditeľné stopy po renesančnej nástennej maľbe z roku 1521. Na štvrtom
poschodí veže je zvonica, v ktorej sú umiestnené nové zvony Urban a Ján a starý
pôvodný zvon Signum z roku 1625. Piate poschodie je upravené pre hodinový
stroj. Jeho vonkajšie časti, ciferníky s maľovanými číselníkmi, sú inštalované
na všetkých štyroch stranách veže. Na šiestom poschodí sa nachádza drevená
ochodza - vyhliadka so zastrešením a vrchol tvorí ihlanovitá strecha so
štvormetrovým kovovým krížom. Výzdobu južnej steny veže ešte dopĺňa kamenný
štylizovaný reliéf s erbom mesta. (G.
Drobniak,2007)
Západné priečelie kostola je
zosilnené oporným systémom s gotickými oblúkmi nad prechodmi. Z výzdoby tohto
priečelia je pozoruhodný najmä kamenný štít, lemovaný krabmi, ktorý je na
vrchole ukončený mohutnou ružicou a veľká rozeta s kamennou plamienkovou
kružbou. Do parku na tejto strane kostola vedie dvojkrídlová brána, nad ktorou
je v tympanóne umiestnený reliéf mestského erbu s tromi anjelmi.
Na južnej strane kostola sú
dobre viditeľné hlavne kaplnky zoskupené okolo hlavného vchodu. Postavené boli
v rokoch 1482 - 1486 v gotickom slohu, no už v polovici 16. storočia bol ich
exteriér renesančne upravený talianskymi majstrami Ľudovítom a Bernardom z
Lugana. Svoju terajšiu podobu dostali koncom 19. storočia, v rámci celkovej
regotizácie kostola.
Napravo od predsiene hlavného vchodu je kaplnka panny Márie s
polygonálnym ukončením na východnej strane a s ihlanovitou strechou. Na jej
južnej stene je osadený kamenný epitaf šľachtickej rodiny Kray z roku 1782 (v
súčasnosti je reštaurovaný).
Nad predsieňou hlavného vchodu bola vybudovaná Kaplnka sv. Alžbety. Aj
ona má dnes ihlanovitú strechu a medzi jej oknami je umiestnená neogotická
kamenná socha sv. Egídia.
Priestor medzi predsieňou a vežou kostola vyplnila Kaplnka sv. Ondreja s
takmer rovnou strechou a kamennou balustrádou - zábradlím s plamienkovou
kružbou.
Pohľad na kostol od severu
odkrýva celkovú mohutnosť hlavnej a severnej bočnej lode. Z tejto strany jasne
vidieť dôležitosť funkcie oporných pilierov, ktoré zachytávajú obrovský tlak
klenieb na múry. K severnej stene svätyne je ešte pristavaná sakristia a nad
ňou Kaplnka sv. Kataríny (Oratórium kráľa Mateja). Celý chrám osvetľujú vysoké
gotické, prevažne trojdielne okná so sklenenou výplňou, ktorá bola vymenená
koncom 19. storočia.
Chrámový exteriér doplňuje z
južnej strany na námestí kamenná plastika sv. Floriána, patróna požiarnikov v
rytierskom oblečení, ktorá tu bola inštalovaná na pamiatku katastrofálneho
požiaru v meste 27. mája 1774. V osemdesiatych rokoch tohto storočia bola socha
obnovená. Najnovším doplnkom exteriéru sú pôvodné zvony Ján a Urban, umiestnené
pred svätyňou.
Chrám sv. Egídia je trojloďová
stavba bazilikálneho typu s loďami postavenými vo východo-západnom smere a
hlavným vchodom z južnej strany. Presbytérium je ukončené polygonálnym
uzáverom.
Presbytérium je zaklenuté
sieťovou klenbou a od hlavnej lode ho oddeľuje víťazný oblúk doplnený súsoším
Kalvárie z konca 15. storočia. Hlavná loď je zastrešená sedlovou strechou.
Na juhozápadnom rohu sa týči
veža so štvorcovým pôdorysom zakončená drevenou arkádovou ochodzou a zastrešená
ihlancovou strechou, v rohoch doplnenou štvoricou malých striešok.
V západnej časti chrámu sa nachádza empora so 6 ramenným hviezdicovým
podklenutím a kamenným kružbovým
parapetom , empora je otvorená do lode 4
lomenými arkádovými oblúkmi, posledné
severné pole klenby malo pôvodne sieťový obrazec a vretenovité
schodisko na emporu, bolo situované pri západnom obvodovom múre. (D. Buran a kol.,
2003)
K architektonickej podobe
farského kostola z 2. pol. 15. stor., považovanej za ukončenú, prebiehalo
súbežne so stavebnými prácami výtvarné riešenie interiéru – nástennou maľbou ,
objavenou pri regotizácii, ale aj rezbárskou a maliarskou tvorbou – tabuľovými
oltármi a voľnou plastikou
pôvodná maľba sa však
nezachovala pre opakujúce sa a rozsiahle požiare , až na pár fragmentov. (D.
Buran a kol., 2003)
K vzácnym stredovekým sochárskym
prácam patrí súsošie Golgoty z konca 15. storočia na tráme pod víťazným oblúkom.
Súsošie tvorí osem metrov vysoký kríž s takmer päťmetrovým rozpätím s dokonale
anatomicky vypracovaným telom ukrižovaného Krista a dvoma menšími krížmi s
pribitými postavami dvoch lotrov. Pod Ježišovým krížom sú umiestnené postavy
Panny Márie a sv. Jána.
Vzácnou a umelecky hodnotnou
prácou je gotické kamenné pastofórium z roku 1465 s pozlátenými kovovými
dvierkami, dielo košického kamenárskeho majstra Štefana. Precízne prevedená
kamenná vežovitá stavba sa vyznačuje bohato zdobenými motívmi gotickej architektúry
(fiály, kraby, kružby) a doplnená plastikami svätcov. K ďalším vzácnym
pamiatkam chrámového mobiliáru patrí plastika sv. Egídia biskupa z roku 1466
(dielo majstra Jakuba), pochádzajúca z bývalého gotického hlavného oltára,
korpus Krista z tzv. Malej kalvárie zo začiatku 16. storočia, pripisovaný
Majstrovi Pavlovi z Levoče, neskorogotická bronzová krstiteľnica z roku 1485,
gotické stallá z konca 15. , zač. 16. storočia, renesančné lavice zo 17.
storočia s bohatou figurálnou rezbárskou výzdobou z dielne levočského rezbára
K. Kolmitza, gotické dvere z roku 1448. Okrem význačných architektonických
hodnôt je bardejovský chrám pozoruhodný najmä vnútorným zariadením. (H.
Moravčíkova, 2006) Dominuje mu unikátny súbor jedenástich gotických krídlových
oltárov z rokov 1440 - 1520 tvoriacich jedinečnú kolekciu oltárov zachovaných
na jednom mieste a takmer aj v pôvodnom rozmiestnení. Hlavný oltár svätého Egídia - pôvodný gotický
hlavný oltár z roku 1466 sa nezachoval. V roku 1655 ho nahradili ranobarokovým,
ktorý pri regotizácii kostola v 19. storočí odstránili. Zachoval sa z neho iba
ústredný obraz Snímanie z kríža, zhotovený bardejovským maliarom Petrom
Stöckelom, kópiou diela P. P. Rubensa. Obraz sa dnes nachádza v severnej bočnej
lodi vedľa oltára Piety. V roku 1878 postavili na jeho mieste súčasný
neogotický oltár podľa návrhu Imricha Steindla. Je dielom rezbárskej dielne
Mórica Hölzela, pražského rodáka, povereného obnovou vnútorného vybavenia
chrámu po požiari v roku 1878. Hlavný oltár Kostola sv. Egídia je považovaný za
najvýznamnejšie dielo tejto rezbárskej dielne. Autorom maliarskej výzdoby
oltára bol maďarský umelec Gyula Aggházy. Hlavný oltár je so svojou výškou
sedemnásť metrov najvyšším neogotickým oltárom na Slovensku. Dominujú mu tri
plastiky - v strede sv. Egídius, po pravici sv. Štefan a po ľavici sv.
Ladislav. Oltár patril cechu bardejovských tesárov. Okrem
hlavného oltára interiér dopĺňa súbor týchto oltárov: Oltár svätého
Ondreja (tiež Všetkých svätých) - pochádza z rokov 1440 – 1460; Oltár svätej
Barbory; Oltár svätej Alžbety vdovy; Oltár Panny Márie (predtým oltár svätej
Anny) ; Oltár Panny Márie, zvaný Veroniky Magerovej; Oltár Narodenia Pána ; Oltár
Vir Dolorum (oltár Bolestného Vykupiteľa); Oltár svätého Kríža; Oltár svätých
Mikuláša, Erazma a Panny Márie; Oltár svätej Apolónie (tiež svätej Anny
Mettercie); Oltár Piety (tiež Sedembolestnej Panny Márie).Treba dodať, že
väčšina z oltárov , nie je originálna, keďže v bazilike viac krát
vypukol požiar.
Chrám sv. Egídia v Bardejove je
jednou z najcharakteristickejších dominánt starodávneho Bardejova. Táto
neskorogotická stavba bohatosťou architektonických tvarov i výtvarných prvkov,
rozmernosťou i umeleckou úrovňou a vzácnym chrámovým mobiliárom evokujúcim
pôvodný stredoveký sakrálny priestor patrí medzi veľmi dôležité prvky
dokumentujúce vývin gotického staviteľstva u nás.
(D. Buran a kol., 2003)
Chrám sv. Egídia v Bardejove je
jednou z najcharakteristickejších dominánt starodávneho Bardejova. Táto
neskorogotická stavba bohatosťou architektonických tvarov i výtvarných prvkov,
rozmernosťou i umeleckou úrovňou a vzácnym chrámovým mobiliárom evokujúcim
pôvodný stredoveký sakrálny priestor patrí medzi veľmi dôležité prvky
dokumentujúce vývin gotického staviteľstva u nás. Pre súhrn všetkých týchto
vlastností bol Chrám svätého Egídia 24. apríla 1970 vyhlásený za národnú
kultúrnu pamiatku.
ZDROJE:
BURAN, D. a kol.,2003. Gotika :
dejiny slovenského výtvárného umenia.
Bratislava : SLOVART. ISBN 80-8059-080-X
DROBNIAK, G.,2007. Bazilika
minor sv. Egídia v Bardejove. Košice: Agentúra SAŠA
DROBNIAK, G.,1998. Bazilika
minor sv. Egídia v Bardejove. Bardejov:
SAJANCY. ISBN: 80-968069-0-4
FRICKÝ, A., 1976. Bardejov,
kultúrne pamiatky, Východoslovenské vydavateľstvo, Košice, 1976
JANKOVIČ, V.,1980. Národné
kultúrne pamiatky na Slovensku. Martin: Osveta
JANKOVIČ, V. a kol., 1967.
Umeleckohistorické pamiatky na Slovensku: Bardejov. Bratislava: ŠPORT,
Vydavateľstvo Slovenského výboru ČSTV
MORAVČÍKOVÁ, H. ,2006.
Architektúra na Slovensku : Stručné dejiny. Bratislava: SLOVART
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára