sobota 13. decembra 2014

Friedrich Dürrenmatt : Návšteva starej dámy

Do bohom zabudnutého mestečka Güllen prichádza bohatá stará dáma. Od jej návštevy si všetci sľubujú veľké peniaze. Netušia, že prišla pomstiť dávnu krivdu. Postavičky znudeného panoptika ožívajú ponukou, ktorú by mali podľa všetkých zákonov odmietnuť. Tak sa začína Dürrenmattova tragikomédia Návšteva starej dámy.


Hoci sprvoti žiadna z postáv nechce byť tou, ktorá by túto službičku starej dáme vykonala, každý sa okamžite začne spoliehať na to, že Alfreda Illa niekto určite zavraždí. Prvým reflexom, ktorému Güllenčania pri vidine budúceho bohatstva podľahnú, je život na dlh. Hneď ako si obyvatelia mesta začnú žiť lepšie, začnú hľadať spôsob, ako Alfreda Illa zabiť bez toho, aby za to cítili priamu vinu. Dürrenmatt ako prirodzený výsledok neriešiteľného konfliktu svedomia a potreby „normálneho života“ necháva obyvateľov žiadať od Illa, aby sa pre dobro spoločnosti zabil on sám. Vidina miliardy, ktorú vynesie vražda, postupne zahmlieva Güllenčanom mozgy. A keďže má svet dve strany mince – a obyvatelia mestečka sú zrkadlovým obrazom každého z nás – roztáča Dürrenmatt kolotoč groteskných a bizarných situácií, v ktorých je každý v mene všeobecného blaha schopný zapredať aj sám seba. Príchodom hlavnej hrdinky (Kveta Stražanová) sa na scéne objaví aj nová a zároveň posledná farba – žltá. V podstate je jedno, či ju chceme interpretovať ako žltú – farbu závisti a zrady, či zlatú – symbol bohatstva. Nesie hlavne kontrastnú funkciu k šedivej chudobe zabudnutého mesta. Žltá je Claire Zachanassianová, jej komorník aj bulvárna novinárka, ktorá prišla do Güllenu kvôli príbehu o bohatej celebrite. Potom, ako sa občania začnú s vidinou bohatstva zadlžovať, vymieňajú aj oni súčasti svojich kostýmov za ich žlté varianty. Na konci hry sú už všetky postavy okrem Illa prezlečené do žltej verzie svojho pôvodného kostýmu. Pri záverečnom ďakovaní bohatej donorke sa tak akoby zopakovala situácia z úvodu.
Okrem hry s farbami totiž vidíme na javisku iba predvedenie známeho textu. Ten sám o sebe síce spoločensko-kritický je. Ale na javisku sa jeho sila stráca v realistických až emotívnych scénach, ktoré kde-tu humorne narúšajú štylizované postavy, najvýraznejšie reportérka, ktorej postava odráža aj súčasnú tvár reportérok zo slovenských televíznych staníc.
Manželia Stražanovci ako protagonisti hlavných postáv hry odviedli svoju ,,prácu“ v štandardne realistickom prístupe k postave, udržiavali postavy v medziach svojho hereckého prejavu, avšak aj v tejto polohe na seba dokáže Jozef Stražan na seba strhnúť celú tragiku hry.
Pri ostatných postavách sa už režisér snažil o štylizáciu. Obyvatelia mesta prechádzajú od absolútnej rezignácie, ktorá sa prejavuje aj v pohybe, cez bezhraničnú snahu akokoľvek sa zavďačiť ,,investorke“ až po prehnane sebavedomú spupnosť malomeštiackeho zbohatlíka. V každej z polôh siahajú tieto postavy po extrémnom až karikatúrnom spôsobe prejavu.
Čo by som koncepcii vytkla je rušivé pôsobenie manželky (Elena Kušnierová) a syna (Jakub Ivan) Alfreda Illa. Ani Dürrenmatt ich síce v pôvodnej hre nestavia na roveň ústredným postavám, na rozdiel od prešovskej inscenácie sa mu však podarilo vytvoriť medzi Alfredom Illom a jeho manželkou ozajstný vzťah. Po zlučovaní postáv dostáva Pani Illová a syn Karol príliš malý priestor. Vyznievajú tak iba ako anonymní obyvatelia mesta, ktorí dopĺňajú miestny kolorit.
Príjemným spestrením ,,programu“ bola hudba Martina Husovského. Tú sám autor hrá po celý čas priamo na javisku, kam ho režisér umiestnil ako anonymného Prednostu stanice, ktorého diváci vidia iba cez malé okienko. „Zaspomínal som si na staré čiernobiele chaplinovky, kde sedel klavirista a sprevádzal ich hudobne. Presne taký nádych sme chceli dopriať aj našej inscenácii,“ dodal Michal Náhlik.[1] Podľa môjho názoru však scénickej hudby na podkreslenie situácie mohlo byť v hre trocha viac ...
Inscenátorom treba uznať, že sa im podarilo priemernou inscenáciou a nadpriemerným výtvarným riešením javiskovo ilustrovať svetoznámy text. Je nespornou pravdou, že Návšteva starej dámy už sama o sebe dokáže podnietiť čitateľa (aj diváka) k premýšľaniu nad tým, čo všetko sa dá mocou peňazí dosiahnuť.
Ako povedal režisér hry Michal Náhlik „je to veľmi aktuálny titul. A hlavne čím som starší, mám asi väčšie problémy žiť na tejto planéte a potrebujem sa vyrovnať so svojimi stratenými ideálmi. Dürrenmattova Návšteva starej dámy je na to absolútne predurčená. Poukazuje na to, akí sme zapredanci. Že chceme mať všetci čisté ruky, ale aj tak ich čisté nemáme.“[2]
Na jednej strane ako keby sa režisér snažil čo najviac vyabstrahovať pointu a všeplatnosť textu v štylizácii. Na druhej strane zasa stojí snaha o akýsi realizmus a pokus priblížiť modelovú situáciu reálnemu životu. V tomto prípade vedie každá z ciest iným smerom a vo výsledku nie je inscenácia ani rybou, ani rakom. Nevidíme ani silný príbeh pomsty a človeka odsúdeného na smrť prízrakom z minulosti, no ani spoločensko-kritický nadhľad nad morálnou dilemou. Aj v tejto situácii sa však dá nájsť pozitívna stránka, každý si v hre môže nájsť niečo pre seba.
_________________________________________________________________________________
Réžia: Michal Náhlík
Preklad: Zuzana Reveszová
Dramaturgická spolupráca: Miriam Kičiňová
Hudba: Martin Husovský
Scéna: Soňa Mrázová
Kostýmy: Anita Szökeová
Účinkujú:
Claire Zachanassianová: Kveta Stražanová
Komorník: Peter Lejko
Ill: Jožo Stražan
Illová: Elena Kušnierová
Syn: Ján Ivan
Starosta: Boris Srník
Farár: Ján Jakab
Učiteľ: Miroslav Bodoki,
Lekárka: Valéria Fürješová
Policajt: Matej Lacko
Novinárka: Silvia Donová
Exekútorská úradníčka: Martina Gerjaková,
Vlakvedúca: Anna Kolesárová,
Prednosta stanice: Martin Husovský


[1] OPOLDUSOVÁ, Jana: Všetci chcú mať čisté ruky, ale nemajú In: Kultúra.Pravda.sk [online]. Apríl 19, 2013 [vid. 2014-12-13]. Dostupné na: < http://kultura.pravda.sk/divadlo/clanok/278105-vsetci-chcu-mat-ciste-ruky-ale-nemaju/>
[2] OPOLDUSOVÁ, Jana: Všetci chcú mať čisté ruky, ale nemajú In: Kultúra.Pravda.sk [online]. Apríl 19, 2013 [vid. 2014-12-13]. Dostupné na: < http://kultura.pravda.sk/divadlo/clanok/278105-vsetci-chcu-mat-ciste-ruky-ale-nemaju/>

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára