pondelok 17. novembra 2014

Grafiky Albrechta Dürera

Aby sme lepšie porozumeli tvorbe tohto renesančného velikána považujem za potrebné najprv sa oboznámiť so spoločenskými a kultúrnymi pomermi vtedajšieho sveta a so životom a estetickými postojmi samotného Albrechta Durera.
Čo sa týka dobových pomerov vo vrcholnej renesancii od prof. Pettegreeho dozvedáme, že kým ,,v ranej renesancii nemalo Taliansko ako kultúrne centrum Európy súpera. Európski panovníci prahli po službách najznámejších umelcov a architektov Talianska. Postupne sa však vplyv talianskej kultúry šíril po kontinente; koncom 16. storočia sa nemeckí, francúzski a holandskí umelci vyrovnali tomu najlepšiemu, čo ponúkalo Taliansko.ˮ (Stevenson,2003,s.220)
Severská renesancia sa mohla pýšiť  majstrovsky zvládnutou perspektívou a realistickým stvárnením ľudskej postavy, ktoré boli novými objavmi renesancie a ktoré priniesli z Apeninského polostrova umeleckí návštevníci.
Jedným z prvých, ktorí preniesli tieto metódy do severského kontextu bol mladý nemecký umelec Albrecht Dürer.
Albrecht Dürer (* 21. máj 1471, Norimberg – † 6. apríl 1528, Norimberg) bol nemecký maliar, grafik, rezbár, rytec a matematik. Vo svojich dielach dokonale spája renesančné túžby po umeleckých pravidlách a stredovekú záľubu v tajomne. Narodil sa ako tretie z osemnástich detí zlatníka Albrechta Dürera a jeho ženy Barbory Holperovej, ktorá bola dcérou Dürerovho zlatníckeho majstra. Spočiatku sa učil v zlatníckej dielni svojho otca, ale keď sa ukázalo, že má talent na maľovanie, otec mu dovolil od roku 1486 študovať u popredného maliara tej doby Michaela Wolgemuta.
Durer vo svojom diele, ako umeleckom, tak aj teoretickom bol prejavom prínosu nemeckej renesancie.
Alpatov píše, že si prisvojil ,,bohaté dedičstvo nemeckého umenia 15. storočia predovšetkým na vandrovkách. Po návrate domov sa hlásil ku kruhu pokrokových norimberských mešťanov, najmä k Pirckheimerovi, zaoberal sa humanistickými myšlienkami, ktoré rozširovali jeho rozhľad, ale zachovával aj staré patriarchálne zásady.ˮ(Alpatov, 1978, s.107)
V roku 1494 sa oženil s Anežkou Freyovou, a hneď v nasledujúcom roku sa vydal na svoju prvú cestu do Talianska. V roku 1495 založil v Norimbergu svoju vlastnú dielňu a čoskoro sa tu zoznámil s významnými osobnosťami Norimbergu, najmä s učeným Willibaldom Pirchheimerom. V roku 1497 zostrojil vlastný lis a začal produkovať prvé série grafických listov. Začal používať vlastný monogram a datovať svoje diela. Časom sa spolu s úspechmi stával jeho preslávený monogram uznávanou firemnou značkou. Okolo roku 1500 prišiel do Norimbergu Jacob de` Barbari. Pod jeho vplyvom sa Dürer venoval sústavnému štúdiu ľudských proporcií.
V rokoch 1505 – 1507 podnikol druhú cestu do Talianska, konkrétne do Benátok. ,,Jeho umenie v tom čase už dosiahlo všeobecné uznanie , talianski umelci ho prijali s poctami. Bol očarený dojmami, v Taliansku videl zasľúbenú zem.ˮ(Alpatov, 1978, s.108)
Uchvátený talianskom, ktoré navštívil len dva krát po návrate ,,ovplyvnil naturalistickú nemeckú tradíciu maľby poznatkami o talianskych umeleckých metódach. Albrecht Dürer bol skutočným novátorom.ˮ(Stevenson,2003,s.220)
Čo sa týka Dürerovej teórie umenia Dürer  importoval renesanciu do nemeckého umenia, reagoval na talianske renesančné traktáty, predovšetkým na Albertiho, od ktorého sa vo svojom myslení odlišoval.
Podľa Durera neexistuje len jeden absolútny kánon, ale rozdielne proporčný kánony pre typy postáv (13 pre mužov a 13 pre ženy). Zostavil 600 proporcií, pojednával o proporciách koní, budov a svoje závery spísal v teoretických traktátoch z roku 1525 – „Underweysung der messung mit zirckel und richtscheydt“, teoretické štúdie o perspektíve a tieňovaní objektov a z r. 1528 – posmrtne vychádza 4-zväzkové dielo o proporciách ľudského tela. Krása pre Durera je subjektívna a kompetentný súd o kráse založeného na znalostiach odlišoval od bežného , ktorému pripisoval hodnotu páčenia sa.
Z rozsiahlej Durerovej tvorby sa v tejto práci budem venovať grafickej tvorbe, pod pojmom grafická tvorba rozumej ,, Grafika je druh výtvarného umenia, ktorý prenáša kresbový prejav do hmoty a technologickým postupom rozmnožuje do formy grafických listov. Pojem grafika pochádza z gréckeho slova „grafein“, čo znamená kresliť. V širšom zmysle pod týmto pojmom rozumieme transportovanie videných, alebo zažitých foriem do sústavy línií, bodov a plôch. V užšom zmysle je to tvorivé prehodnotenie umelcovej voľnej kresby remeselným spracovaním v príslušnom materiáli, s cieľom vytvoriť jeden alebo viac odtlačkov.ˮ (http://www.encyklopedia.sk/)
Grafická tvorba umelcov súvisí s rozmachom grafiky. ,, Niellovú techniku, ktorú poznali už aj stredovekí umelci, možno pokladať za technický úvod k medirytinám. V 15. storočí vznikol v Nemecku, v Nizozemsku a v Taliansku drevorez, ktorý sa rýchle rozšíril po celej Európe zároveň s kníhtlačou.ˮ(Alpatov, 1978, s.105) A tak isto ako súvisí z rozvojom techniky, súvisí aj so spoločenskými pomermi podľa Alpatova  by bolo nesprávne pripisovať nové v umení iba talianskej renesancii. ,,Nemecká kultúra bola v tomto období sama dostatočne tvorivá a samostatná. Nesporne však štyri roky skúseností humanizmu podnietili rozvoj nemeckej kultúry. Nazačiatku 16. storočia zosilnel v nemeckých dedinách boj vidieckej šlachty proti feudalizmu. Vypukla sedliacka vojna. Triedny boj sprevádzali boje medzi katolíkmi a protestantmi... V Nemecku vznikla politická grafika : letáky , pamflety a karikatúry sa stali mocnými bojovými prostriedkami. Toto hnutie zanechalo stopy aj na tzv. veľkom umení.ˮ(Alpatov, 1978, s.106)
Podľa viacerých autorov Albrecht Durer  vynikal nielen v obvyklej tabuľovej maľbe ale v celkom nových formách drevorytu a kovorytu.
Gombrich charakterizuje Dürerove danosti v knihe Príbeh umenia takto : ,, Když se vrátil do Norimberka, kde se oženil a otevřel si vlastní dílnu, měl již všechny technické znalosti, které umělec ze severu mohl na jihu získat. Brzy se ukázalo, že měl více než pouhé technické znalosti složitého řemesla, neboť byl obdařen hlubokým citem a obrazotvorností, které jsou pro umělce podstatné.ˮ(Gombrich,1990,s.274) Medzi najvýznamnejšie Dürerove grafické diela môžeme zaradiť medirytiny: Adam a Eva; Rytier, Smrť a Diabol; Melanchólia; Nemesis; Svätý Hieronym v pracovni, a drevorezby: Apokalypsa; Veľké pašie; Klaňanie pastierov; Život Panny Márie; Malé pašie; 10 000 mučeníkov. Z týchto diel som vybrala zopár najvýznamnejších, ktoré sa pokúsim charakterizovať. Myslím , že by nebolo na škodu charakterizovať si aj techniku drevorezby a medirytiny, Gombrich ju popisuje takto ,, Pro dřevořez se odříz ne všechno kromě linií, které pak mají být vidět . Pro mědirytinu se používá zvláštního nástroje, rydla, které se vtlačuje do měděné desky. Čára, která se takto vryje do kovového povrchu, udrží jakoukoli barvu nebo tiskařskou čerň, kterou se povrch potře . Postup je takový, že se měděná deska s vrypem pokryje tiskařským inkoustem a pak se kov čistě utře. Když se potom deska přitiskne silně na papír, inkoust, který zůstal v čárách vyrytých rydlem, se vytlačí na papír a mědirytina je hotová. Jinými slovy řečeno, mědi rytina je negativem dřevořezu. Dřevořez vznikne vyčníváním Linií, mědirytina vyrytím linií do desky. I když je těžké držet rydlo pevně a přitom zvládnout hloubku a sílu linií, je jasné, že jakmile se jednou toto umění zvládlo, lze získat mnohem více detailů a jemnější efekty z mědirytiny než z dřevořezu.ˮ(Gombrich,1990,s.227)

Jednou z jeho prvých prác bola rada veľkých drevorytov znázorňujúcich cyklus Sv. Jána, známy pod názvom Apokalypsa. Apokalypsa je podľa Jamesa Halla ,,alegorická predpoveď skazy zlých , porazenia satana a zriadenia Kristovho kráľovstva na zemiˮ(Hall,1991,s.54) . Postava šelmy, či Antikrista zobrazovala v skorších časoch Nera, alebo Domiciána, pre kresťanov v čase reformácie znamenala protestantskú hereziu a pre luteránov bol tento výjav symbolom pápežskej skorumpovanosti. Dürerova  rada 15 drevorytov ovplyvnila neskoršie pojednávanie tohto námetu v severnej Európe, predovšetkým vo Francúzsku.
Gombrich toto dielo popisuje takto ,, Byl to úspěch. Úděsná zjevení hrůz posledního soudu a znamení a předzvěsti, které mu předcházely, nebyla nikdy pojata s takovou přesvědčivostí a tak mocně. Není pochyb o tom, že Dürerova představivost a zájem veřejnosti o ni nacházely živnou půdu ve všeobecné nespokojenosti s církevními institucemi, která v Německu ke konci s tředověku převládala a posléze vyústila v Lutherově reformaci. Fantastické vidiny apokalyptických příběhůbyly pro Dürera a jeho obecenstvo vysoce aktuální, protože mnoho lidí bylo přesvědčeno, že se tato proroctví během jejich života uskuteční.ˮ(Gombrich,1990,s.275) Alpatov a Gombrich sa zhodujú na tom, že  Durer v cykle Apokalypsy zdôraznil utrpenie a duševný nepokoj , ktoré jeho súčasníci dobre poznali. ,,Boj archanjela Michala s drakom vyniká dokonalosťou a vznešenosťou ; zobrazuje vlastne stredovekú tému zápasu svetla s temnými  silami pekiel. Na Dürerovom grafickom liste všetko dosvedčuje, že tu prevládajú ľudské princípy; plastická krása  mládenca, ktorého mocné telo sa črtá pod záhybmi rúcha, jasná silueta jeho postavy, odrážajúcej sa od pospletaných postáv, a krajina v diaľke, čo sa rozprestiera pod jeho nohami; v tom bol Durer dôstojný Raffaelov následník.ˮ(Alpatov, 1978, s.107,108 )
Alpatov porovnáva cyklus Apokalypsy  s cyklom drevorezov zo života Panny Márie(1504-1510) a zaráža ho klasická čistota, ktorou sa markantne odlišuje od Apokalypsy.
Výjavy zo života Panny Márie (nemecky Schongauer) Gombrich popisuje výstižne; ,, nikdo si nemyslí, že Dürer chtěl jen stavět na obdiv svůj um v zobrazování starých a rozbitých zdí. Ze starého a již nepoužívaného dvora a jeho pokorných návštěvníků vyzařuje taková atmosféra idylického míru, že nás přímo vyzývá, abychom přemítali o zázraku svaté noci v rozpoložení zbožné meditace, s jakou
umělec rytinu tvořil. Zdá se, že v rytinách, jako je tato, shrnul a zdokonalil Dürer vývoj gotického umění od chvíle, kdy začalo napodobovat přírodu. Současně však se již vydal za novými cíli, které umění vytyčili italští umělci.ˮ(Gombrich,1990,s.278) Dürer však aj v tomto diele ostal verný tradíciám ,, pokúsil sa legendárne výjavy naplniť náladou a vrúcnosťou. Mimoriadne poetický je najmä výjav Útek do Egypta, ktorý sa odohráva na pozadí lesnej húštiny, čo u Dürerových talianských súčasníkov nenájdeme ˮ(Alpatov, 1978, s.108)
Ako vieme Durer sa venoval štúdii ľudských proporcií, na jeho dielach vidno jeho hľadanie tej ,,správnej miery ˮ ,, Dürerovy pokusy s různými pravidly proporcí, vidět jak záměrně zkresluje lidskou postavu tím, že kreslí příliš protáhlá nebo příliš široká těla, aby našel správnou vyváženost a správnou harmonii. Mezi první výsledky těchto studií, jimiž se pak zabýval celý život, patří rytina Adama a Evy, do níž vložil veškeré své nové názory na krásu a harmonii.ˮ (Gombrich,1990,s.278)
Pri mnohých svojich dielach z tejto doby si Durer kládol za úlohu vyjadrovať sa klasickými formami.
,,Adam na medirytine Adam a Eva (1504) vzbudzuje dojem ideálnej postavy napodobňujúcej Apolóna. ˮ (Alpatov, 1978, s.108) Podľa Jamesa Halla je rozdiel v zobrazení Adama a Evy pred a po nástupe renesancie s tým rozdielom, že Boh sa pred nástupom renesancie zobrazoval ako druhá osoba trojice, v neskoršej dobe sa diela ,,přispůsobuje ,,patriarchalnímuˮ typu Boha Otce.ˮ(Hall,1991,s.35) Na medirytine Adam a Eva je zobrazený akt pokušenia ,,Adam a Eva stojí vedle stromu; Eva drží ovoce nebo je právě trhá, nebo si ukousla a nabízí je Adamovi. Středověká typologie viděla v Pokušení předzvěst Zvěstování, ve kterém Panna Maria ,,jako nová Evaˮ vykoupila hřích Evy staré.ˮ (Hall,1991,s.36)
Medirytina je dokladom umelcovho záujmu o ideálne proporcie ľudského tela vzorom pre Adama bol antický Herkules a pre Evu Venuša umelec chcel zrejme dať biblickej dvojici univerzálny význam a preto umiestnil pri ich nohách zvieratá reprezentujúce štyri ľudské temperamenty daniel - melancholik zajac - sangvinik býk - flegmatik mačka – cholerik. Gombrichov názor na toto dielo sa nelíši od ostatných znalcov, ale podľa mňa plne toto dielo vystihuje ,, Harmonické tvary, k nimž dospěl pilným měřením a pomocí kružítka a pravítka, nejsou tak přesvědčivé a krásné jako jejich italské či klasické předlohy. Je tu jakýsi lehký náznak vyumělkovanosti, a to nejen v jejich tvarech a postojích, ale také v symetrické kompozici. Avšak tento první dojem neobratnos ti brzy zmizí, když si uvědomíme, že se Dürer nezřekl sebe sama, aby uctíval nové idoly, jak to dělávali méně významní umělci. Když se jím dáme zavést do rajské zahrady, v níž myška leží klidně vedle kočky, kde se los, kráva, králík a papoušek nebojí lidských kroků, když se zadíváme hluboko do skupiny stromů, kde roste strom poznání, a když pozorujeme hada podávajícího Evě osudný plod, zatímco Adam natahuje ruku, aby jej dostal, a když vidíme, jak Dürer dokázal, že se jasný obrys jejich bílých a jemně modelovaných těl odráží od tmavého stínu lesa s rozeklanými stromy, musíme obdivovat první vážný pokus transplantace ideálů jihu do půdy severu.ˮ(Gombrich,1990,s.278,279)
V rokoch 1513-14 vznikli "majstrovské rytiny" Rytier, Smrť a diabol, Svätý Hieronym vo svojej pustovni, Melanchólia I.
Wolf v knihe Albrecht Durer hovorí  o rytine Svätého Hieronyma , že Obraz Svätý Hieronym bol namaľovaný v roku 1521 , kombinovanú technikou na dubovom dreve , v Holandsku .
Je to charakterová štúdie starnúceho učenca prejímajúceho o pominuteľnosti pozemského života . Ako model cirkevného otca si Dürer vybral deväťdesiattri ročného muža z Antverp , ktorého portrét ďalším kreslením premenil v skvostnú , takmer hyperrealistickú bustu Hieronyma .(Wolf,2007, s.56)
Značný podiel na pôsobivosti obrazu má veľká ľudská lebka , namaľovaná vo vysoko realistickom detailu v pravom dolnom rohu - symbol askézy a smrti tela . (Hall,1991,s.247) Hieronym na ňu ukazuje prstom . Ale je ten muž , ktorý si portrétovaného pozorne prezerá , skutočný svätec ? Spodobenie Hieronýma čiže Hieronýma zo Stridonu v tej dobe často nadobúdalo nový časový rozmer . Cirkevný otec bol čím ďalej častejšie vnímaný ako svetský činiteľ na poli humanizmu a literatúry - a za toto spojenie by mohlo hovoriť nádherne namaľované zátišie s knihami v ľavom dolnom rohu obrazu.(Wolf,2007, s.59) 
Podľa Halla je toto dielo inšpirované  vyobrazením sv. Hieronýma, ktorý prekladá bibliu. ,, Hieroným podobne ako Raffaelova Aténska škola, je svojráznym stelesnením humanistických ideálov... Durer velebí útulnosť tesnej učencovej cely, a uzavretý priestor naplnil vibrujúcim svetlom, ktoré vniká ozdobeným oblokom. Starý učenec zahĺbený do pokojnej práce sedí medzi spiacimi zvieratami, ktoré sám skrotil. Pri zobrazení izby sa Durer odchýlil od optických základov a sleduje umelecké požiadavky: celá miestnosť vyjadruje duševnú čistotu a cudnosť jej obyvateľa. ˮ(Alpatov,1978, s. 110)
Ďalšou známou medirytinou je rytina Rytier , smrť a diabol, ktorá ,, ...vyjadruje nepokojné emócie. Nemožno ju pokladať za priamu narážku na vtedajšie udalosti , a predsa z nej dýcha duch prelomového obdobia. ˮ(Alpatov, 1978, s.110) Podľa Alpatova v nej umelec vyjadruje vedomie morálnej zodpovednosti jednotlivca za svoje činy a postoje súčasníkov k okolitému svetu.
,, Mohutný rytier v pancieri sa pomaly nesie na koni. Pripomína čiastočne niektorú taliansku jazdeckú sochu, pôsobí však sústredenejšie , zamyslenejšie a srdečnejšie. Na tohto ,,humanistického rytiera ˮ striehnu zo všetkých strán, podobne ako na sv. Antona, zlo a obludnosť: smrť – kostlivec k nemu vystiera ruku s presýpacími hodinami, obluda s prasacou hlavou mu ide v pätách. Jasnú reliéfovú stavbu výjavu členia a narúšajú obludy vykúkajúce spoza koňa.ˮ(Alpatov, 1978, s.110, 111)
Azda najznámejšou je Durerova rytina Melanchólia, opradená samým tajomstvom. „Melanchólia“ je obrazom ľahostajnosti a ochabnutosti, ale aj vyrovnanosti, ktorú prináša poznanie. Má podobu okrídlenej ženy, ktorá sedí pred rozostavanou budovou a zamyslene si podopiera hlavu ľavou rukou, kým v pravej ruke, opretej o knihu, drží kružidlo. Samá, opustená, zahĺbená do seba a obklopená symbolmi vied a umení, stelesňuje ľudskú skúmavosť. Každý melancholik, ktorý je pri všetkom svojom smútku schopný tvorivo pracovať, je pod vplyvom planéty Saturn. Všetky činnosti a zamestnania, v ktorých sa uplatňujú nástroje rozhodené po zemi, sú poznačené melanchóliou. Kružidlo v ruke symbolickej postavy naznačuje, že geometria, matematika a všetky exaktné vedy závisia od Saturnu . ,,Melancholie upoutala představivost středověkých mytografů, humanistických filozofů, a tedy i umělců počínaje 15. stol. ... Dcera Saturnu, odkud plyne její zasmušilá či trudomyslná povaha. Humanisté Melancholii ztotožňovali více s introspektívními, intelektuálnimi vlastnostmi, jež stělesňovali kontemplatívní ideál člověka. Takto byli všichni umělci, filozofové a teologové považováni za osoby podléhajíci vlyvu Saturnu.ˮ(Hall,1991,s.105) Keď sa dívame na túto rytinu dnes, rozhodne nerozumieme všetkým symbolom na nej, o ktorých sa Durer pravdepodobne radil s Pirckheimerom. Aj sám mal sklon k melanchólii a táto rytina je akýmsi vnútorným autoportrétom, obrazom tvorivého človeka, vystaveného v samote a smútku, pochybnostiam a neistote. Sám Durer predsa povedal: „Ale čo je krása, to neviem.“
Alpatov si kladie otázku ,,Čo znamená na rytine žena s atribútmi ? ˮ týmto problémom sa dosiaľ zaoberalo už veľa teoretikov, znalcov, či vedcov, ale základná myšlienka Melanchólie je dodnes nevyriešená. Alpatov popisuje rytinu ako Melanchóliu, ktorá ,,vyjadruje hĺbanie, sklamanie, pochybnosti, únavu a smútok, všetko to, čo často postihovalo ľudí v období veľkých premien .ˮ (Alpatov, 1978, s.111) Napriek tomu  je Melanchólia predsa nezrozumiteľná ,, Durerova koncepcia sa však neponáša ani na Brueghelovu, u ktorého sa zložitá kompozícia zvyčajne zakladá na jednej téze...Na rytine Melanchólia takpovediac  každý zobrazený predmet vrhá svoje svetlo na iný; jeden vnuká myšlienku na objasnenie druhého. Rytina sa nedá úplne vysvetliť na základe literárnych prameňov. V divákovi zanecháva temný nepokoj, ako po vypočutí symfónie. Napriek všetkému je Durerova Melanchólia dokonalá rovnako klasické dielo ako Sixtínska Madona...ˮ(Alpatov,1978, s.111) Obraz nám ponúka mnoho symbolov na ,,rozlúsknutie záhady ˮ počnúc od magického štvorca v pravom hornom rohu , ktorého číslice dávajú vždy rovnaký súčet 34 , nech ich sčítame vodorovne , zvisle , uhlopriečne alebo v jednotlivých kvadrantoch , pravdepodobne v hornej rade vyjadrujú deň , mesiac a rok smrti Dürerovej matky . Isté je , že dvojica čísel uprostred spodného radu , 15 a 14 , sú dátumom zhotovenie rytiny . Zaujímavé je , že pri sčítaní oboch číslic čísla 34 dostaneme výsledok 7 ( rovnako tak pri sčítaní dvoch čísel v číslicu počte polí , teda 16 → 1 + 6 = 7 ) , čo je podľa numerológie a astrológie číslo planéty Saturn . Synodická perióda Saturnu trvá 378 dní a toto číslo je deliteľné siedmimi . Planéta Saturn je z planét klasickej astrológie najpomalší a symbolizuje plynutie času ( v rímskej mytológii Saturnus , v gréckej mytológii boh Chronos = čas ) a tiež smrť a záhubu.(http://cs.wikipedia.org)
Symbol času sa u štvorca objavuje v podobe presýpacích hodín a malých slnečných hodín . Podľa tieňa , ktorý vrha Slnko a ktorý (ne ) vrhajú slnečné hodiny je pravdepodobne tiež okolo siedmej hodiny ráno . Zvon , ktorý visí nad postavou , môže zobrazovať magický zvon , taký , aký bol okultistami vyrábaný zo siedmich planetárnych kovov . Ďalej je tu ďalšia súvislosť s astrológiou - Saturnu sa priraďuje žlčník ako orgán , ktorý je touto planétou ovplyvňovaný . Podľa Aristotela je " choroba " melanchólia ( depresia ) spôsobená práve nadmierou " čiernej žlče " .
Dúha ( trojfarebná ) môže súvisieť tiež s Bifrost , mostom , ktorý sa má zrútiť pri konci sveta Ragnaröku podľa severskej mytológie . Kométa potom môže symbolizovať práve Ragnarök , teda v biblickom poňatí apokalypsu ( o Dürerovi je známe, že bol ovplyvnený severskú tradíciou ) . O prepojenie symboliky sa slobodomurármi nie je pochýb . Rebrík ( Jákobov rebrík ) sa napr. priamo v tejto orientácii nachádza na niektorých slobodomurárskych symboloch, rovnako ako kružidlo v rukách anjela alebo váhy.( Hall,1991,s.104,105)
Tieto všetky záhady a hlavne kompozícia obrazu nás uvádzajú v napätie. ,,Podľa Wolfflinovho výroku ,, stiesňujúca je bezmedznosť, nepostihnuteľnosť celkuˮ. Všade vidno končisté predmety, ostré hrany a uhly a navájom sa pretínajúce obrysy: tu nevidno podobne pokojné horizontály, aké zreteľne vystupujú na Hieronýmovi v pustovni. ... Durer dosiahol vo svojich troch rytinách osobitne vycibrenú techniku: v súlade s rozmanitými druhmi zobrazených predmetov, podľa ich tvarov a povahy povrchu, použil paralelné čiary i pretínajúce sa šrafovanie a bodkovanie. ˮ(Alpatov,1978,s. 111)
Wolf vo svojej knihe o Dürerovej Melanchólii píše a podľa mňa to svojím výrokom,, Dodnes platí o tomto obrazu Vasariho soud: Je jedním z těch uměleckých děl, che feciono stupire il mondo, „která zanechávají celý svět v údivu“.ˮ(Wolf,2007, s.48) vystihol presne.
Umelcovo zdravie sa po príchode z Holandska(1527) prudko zhoršilo. Trpel na následky malárie. Na jednej skici v liste nakreslil svoju postavu, ktorá ukazuje na zväčšenú slezinu.
Albrecht Dürer zomrel predčasne 6. apríla 1528 v Norimbergu. Manželka Agnes ho prežila o jedenásť rokov. Po Dürerovej smrti vzniklo nielen v Nemecku niekoľko škôl a prúdov, ktoré pokračovali v jeho diele, či už v umení, alebo v matematike.
Bol nadaným maliarom, grafikom, rezbárom a rytcom, no aj matematikom a teoretikom umenia. Počas necelých 57 rokov života namaľoval Albrecht Dürer vyše sedemdesiat obrazov, dvetisíc kresieb, vytvoril dvestopäťdesiat drevorezieb, viac ako sto rytín a napísal tri knihy.  Univerzálnym talentom sa vyrovnal talianskym renesančným umelcom. Nie nadarmo ho nazývali Leonardom da Vinci zo severu. So slávnym talianskym umelcom mal spoločné aj to, že obaja maľovali ľavou rukou .
Tvorca diel ako Melanchólia, Apokalypsa, Nosorožec a ďalších vedel vo svojich dielach vystihnúť mnoho odtieňov životnej sily, najmä však v rytinách . ,, Väčšina medirytín zo 17. storočia s pedantsky presným paralelným šrafovaním pôsobí v porovnaní s Dürerovými rytinami jednotvárne a neživo... Dürer veľa premýšľal o umení a pokúšal sa dospieť k premyslenému riešeniu svojich úlohˮ(Alpatov, 1978, s.112) Podľa Dürera umenie tkvelo v prírode, ale snažil sa ho vyjadriť číselnými pomermi, pretože veril v existenciu jedinej všeobecnej definície krásy , no nevedel sa pre svoju živú povahu uspokojiť s formulami, konštatoval čaro odchýlok od normy ,,na rozdiel od Talianov  videl prameň krásy nielen vo veciach samých , ale aj v osobných vzťahoch umelca k nim.ˮ(Alpatov, 1978, s.112)
Dürer, v minulosti označovaný za „otca nemeckého umenia“, osobne Dürera vnímam ako dôležitý článok vo svetovom umení, celoeurópsky zrovnoprávnil drevorez a rytinu s maľbou. Ako umelec – experimentátor s obrovskou predstavivosťou a vnímavosťou ,,vyžmýkal ˮ z relatívne novej techniky to najlepšie.

Použitá literatúra a zdroje:

ALPATOV, M. V. Dejiny umenia 3. Bratislava: Tatran, 1978.

GOMBRICH, E., H.: Příběh umění. Praha, Odeon 1990, 1992. ISBN 80-207-0416-7.

HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta, 1991.

PIJOAN, J.: Dejiny umenia 6. Bratislava, Ikar 1999 , ISBN 80-7118-715-1.

STEVENSON, J.: Dejiny Európy. Praha : Ottovo nakl., 2003.

TATARKIEWICZ, W.: Dejiny estetiky III., Bratislava , Tatran, 1989

WOLF, N.: Albrecht Dürer. Praha: Taschen., 2007 , ISBN 80-7209-889-7.

Albrecht Dürer [online], posledná aktualizacia  15:56, 12. január 2014. [cit. 2. 5. 2014], Wikipédia. Dostupné online: <http://sk.wikipedia.org/wiki/Albrecht_D%C3%BCrer>

Melancholie I. [online], posledná aktualizacia   29. 1. 2014 v 09:39 [cit. 2. 5. 2014], Wikipedie. Dostupné online: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Melancholie_I >


Grafika(výtvarné umenie). [online], posledná aktualizacia   2014  [cit. 2. 5. 2014], Encyklopedia. Dostupné online: <http://www.encyklopedia.sk/index.php?pojem=Grafika_(v%C3%BDtvarn%C3%A9_umenie)>

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára