štvrtok 30. apríla 2015

MADE IN POLAND (2010)



Špina, monotónnosť, beznádej. Poľsko. Taký obraz vytvára režisér. Obraz je doplnený postavou Boguša. Hlavný predstaviteľ je skin, je bez práce, vyrazili ho zo školy. Je nahnevaný na celý svet. Má po krk miništrovania a školy, ma dosť systému.  Túži po revolúcii, náhlej rebélii, chce zničiť všetko, ale veľmi nevie ako začať.
Jedného dňa si vtetuje na čele nápis ,,fuck off“, ako svoje životné motto a vyberá sa na vojnu z realitou, ktorá ho obklopuje. Keď sa rozbíjanie skiel áut a ničenie telefónnych búdok ani trochu nepribližuje vysnívanej revolúcii obracia sa k svojim autoritám: bývalého učiteľa, alkoholika, a matky – fanúšičky Krzysztofa Krawczyka. V medzičase sa zapletie so skupinou gangstrov, ktorým toho večera rozbil auto na parkovisku a dievčaťom, ku ktorej pocítil niečo viac.
Film predstavuje vzburu proti realite, kapitalizmu, politike, pokrytectvu. Je to obraz  patológie rozvrstveného spoločenstva, kde jeden žije v blahobyte a druhý musí bojovať o prežitie. Spoločnosť vytvára presne taký chaos, aký vytvára Boguš vôkol seba, chce niečo spraviť, ale nevie čo. Hlavný hrdina neguje spoločnosťou utvorené schémy, je zosobnením všetkého, čoho má priemerný poliak dosť.
Dej sa odohráva na jednom z Varšavských sídlisk(blokowisko) v priebehu dvoch dní. Všetko sa začína v Bogušovej izbe, kedy sa sám vzdáva svojich idolov, strháva plagáty zo stien, páli veci v ohni nad sídliskom. Nadránom prichádza domov s vytetovaným mottom na čele, čo nahnevá jeho matku, tá sa  však po krátkom rozhovore vyberá do práce, žije akoby vo svojom svete, ktorý sa točí okolo jej platonickej lásky zo študentských čias, speváka Krawczyka, idolom mnohých poliakov... Boguš sa rozhodne začať revolúciu, vbehne do zakristie kostola, kde miestnemu farárovi vykričí, že jeho boh je dávno mŕtvy, že stratil zmysel života, je na všetko nasratý a od rána robí v meste bodrel, kritizuje ľudí, ktorí sú kresťanmi len v nedeľu, hneď po nákupoch v supermarkete. Ľudia sa uspokoja s hocičím, bárs aj s otroctvom v McDonalde, tu Boguš smeruje svoj hnev  na  predavačku v butiku Versace, hnevá ho , že jedny šaty majú hodnotu troch platov jeho matky. Tento mladý muž stojí sám proti všetkému, sám proti veľkému a zaužívanému systému, môže kričať hlasno po celom sídlisku, môže ľuďom nadávať, okno otvorí len málo kto, vyzerá to tak, že všetci sú spokojní so svojim životom. Popri rozbíjaní áut sa Boguš na svojej ceste stretáva s Emilom, ktorý stráži parkovisko, no pre jeho hendikep, žiaľ tej noci neúspešne, pretože Boguš rozbíja jedno auto za druhým, strážnika prepustia z práce, ten cíti krivdu a rozhodne sa pridať k Bogušovi, v ktorom vidí vzor a zároveň možnosť prekonať svoje hranice. Avšak za rozbité autá nezaplatil daň len chlapec, ktorý strážil, ale tak isto Boguš, keďže rozbil auto, ktoré patrilo miestnym gangstrom, tí si ho našli a vymáhali od neho sumu za opravu(20 000 zlotých).  Medzi tým Boguš  s bývalým učiteľom riešia problém , ako bojovať, učiteľ ho obracia na jediný zdroj, ktorý je schopný Bogušovi pomôcť – na literatúru. Sám učiteľ ho dovedie k tomu, že láska vyrieši všetky problémy, čo sa však ukáže až neskôr. Boguša si odchytia miestni gangstri a požadujú od neho peniaze, avšak Boguš žiadne nemá a dostane poriadnu bitku. Do tejto dejovej línie sa vlieva aj scéna, kedy sa Boguš zamiluje na prvý pohľad do sestry svojho spolubojovníka z parkoviska, ktorý ho pozval k sebe na večeru, ... ešte v ten deň si dohodne s dievčaťom rande, avšak celé to pokazí hlúpymi rečami. Monika mu však otvorí oči, vyčíta mu jeho neschopnosť a odchádza domov. Boguš okrem hnevu  voči svetu začína cítiť i niečo iné – a to hnev voči sebe samému a lásku k Monike.  Po dni vzbury však prišiel čas splatiť svoje dlhy, večer ponúka matka Bogušovi 3000 zlotych, aby splatil aspoň časť svojho dlhu, pretože sa nemôže pozerať na to ako trpí a spolu s ním trpí aj ona, pretože jej gangstri zničili zbierku platní. Boguś si berie peniaze, ale dlh nespláca – kúpi Monike šaty Versace ako ospravedlnenie za to, čo sa stalo minulý večer, Monika ospravedlnenie samozrejme prijíma. Avšak gangstri naďalej čakajú na vyplatenie dlhu, na kopci nad sídliskom sa stretnú s Bogušom a jeho učiteľom, ktorý sa ho pokúsil fyzicky brániť, nie však veľmi úspešne, a tak Boguš uteká do neďalekého kostola, kde ho pred výpalníkmi zachráni kňaz, kňaz ktorému Boguš rozbil auto, vynadal a od ktorého sa odvrátil, kňaz ako jediná autorita odvráti útok gangstrov, taktiež im vyplatí pár  tisíc, z celej sumy, ktorú požadujú s tým že sa po ďalšiu časť zastavia o týždeň. V tejto časti dochádza ku konfrontácii dvoch Bogušových autorít kňaza a učiteľa, kedy je Boguš sklamaný zo správania svojho učiteľa. Poslednú časť tvorí znova pokus a vzburu na sídlisku, ktorá však znova vyznieva beznádejne, čím film končí.
Postavy konajú emotívne a spontánne, nie je tu nič strojené, rovnako tak je aj ich slovník emotívny, miestami vulgárny, ale to nič nemení na tom, že vystihuje podstatu veci, scény pôsobia realisticky.
Autori zvolili akoby  čiernobielu naráciu príbehu v kontraste s časťami filmu, ktoré akoby poukazovali na to, čo vidí v tej chvíli Boguš, ktoré sú akoby kolorované červenou farbou, pôsobia kontrastne k čiernobielemu filmu spolu s červeno-čiernou animáciou, vzbudzujú to, čo podkresľuje i červená farba a to hnev., sklamanie ale i lásku, osoby, ku ktorým Boguš pocítil nenávisť, animácie taktiež zobrazujú to, čo sa deje vo vnútri hlavnej postavy, aké zásady vyznáva (prostredníctvom akýchsi medzititulkov), animácie sú paradoxne doplnené názormi bežných veriacich občanov, na činy mladých ľudí v Poľsku čiernobiely film tu skôr zobrazuje jeho konanie.
Zaujímavé je taktiež spracovanie čo sa týka záberov, dosť často sa objavuje nadhľad, ktorý je dosť efektný, ako keby zobrazoval Boguša osamoteného proti celému svetu, na druhej strane, nám sprostredkúva nadhľad Boguša, napr. keď sa pozerá z paneláku dole na sídlisko, akokeby mala postava akýsi nadhľad aj nad vecami, ktoré sa dejú. Tak isto sa vo filme pracuje aj so zvláštnymi rakurzmi, kedy postavy hľadia cez rozbité sklo na automobile, zamrežované okno, rozbité okno v kostole, zrkadlo, alebo pohľad na postavy cez zamrežované okno, čo nás akoby oboznamovalo s duševným rozpoložením jednotlivých postáv. Čo sa týka strihu, ten autorom jednoznačne umožnil zdynamizovať dej a zhustiť 2 dni do príbehu, ktorý trvá niečo cez hodinu, pritom nám však neunikajú žiadne podstatné veci z deja.
Čo stojí za zmienku, je taktiež skvelá kompozícia hudby a animácii, kde sa objavujú odkazy na rôzne fakty zo života súčasnej poľskej spoločnosti, napríklad bojujúce medzi sebou kostry v rytme gitarovej ,,sieťky“ a tak isto aj telefonických rozhovorov z Radia Maryja....
Hudbu v tomto filme by sme mohli zaradiť do troch celkov a to na hudbu, ktorú počúva mladý Boguš (Frontside) a jeho rovesníci, hudbu, ktorú počúva jeho matka a gangstri (Krzysztof Krawczyk), a hudbu, ktorú počuť z nedeľnej omše. Akoby sa tu stretali tri svety dvoch generácii, ktoré predsa majú niečo spoločného a proti nim spoločnosti, ktorú síce tvoria tí ľudia, ale ako keby nimi ani neboli, čo taktiež paradoxne kontrastuje s duchovnou hudbou.  V tomto filme sa vyskytuje hudba prevažne v dramaticky vyhrotených situáciách a v predeloch/animáciách jednotlivých scén a proti nim stojí akoby hudba, ktorú počúva matka Boguša pri relaxácii, ktorá akoby mala niečo dočinenia s učiteľom, ktorý si čítal poéziu. Tak isto sú využívané aj bežné zvuky z prostredia (napr. hrací automat v bare).

Ak by som to mala zhrnúť, tak by som povedala, že aj keď v tomto filme nebol príbeh nijako lákavý, venoval sa téme, ktorej sa venovalo už množstvo filmov pred ním, predsa bol pútavý spracovaním, až do posledných detailov, dokonca by som povedala, že niektoré výjavy pôsobili silnejšie než celý film, čo však nie je na škodu veci, nútili človeka sa zamyslieť ako by konal on na mieste akejkoľvek postavy z tohto filmu, na druhej strane komicky a trefne dokázal vykresliť neduhy a nedostatky ľudí či spoločnosti, napriek tomu z nich nerobil karikatúry, bol tu zobrazený človek ako každý druhý.
________________________________________________________________________________
réžia: Przemysław Wojcieszek , scenár: Przemysław Wojcieszek
žáner: tragikomédia
produkcia: Poľsko
premiéra: 26 maja 2010 (svet)
ocenenia: Złote Lwy , Nowe Horyzonty, 10 nominácii
rozpočet: 1 500 000 PLN
plenéry: Wroclaw

Piotr Wawer − Boguś Kowalski
Janusz Chabior − Wiktor
Eryk Lubos − Zenek
Przemysław Bluszcz − ks. Edmund
Grzegorz Sowa − Emil
Wiesław Cichy − Fazi
Halina Rasiakówna − Marianna
Dariusz Majchrzak − Tomaszek
Ryszard Węgrzyn − Kazimierz
Michał Majnicz − Grześ
Magdalena Kuta − Irena
Monika Fronczek − ekspedientka
Monika Malec − Lidka

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára