štvrtok 16. apríla 2015

Smrť v Benátkach (ŠDKE)

Thomas Mann, Zuzana Mistríková, Ondrej Šoth: SMRŤ V BENÁTKACH
ŠTÁTNE DIVADLO KOŠICE, 24.3.2015



Vzťah mladej generácie k súčasným hodnotám a zmyslu ich sebapoznávania. Autorský tanečný príbeh sa odohráva v impresionistickom období na motívy osudu starnúceho nemeckého spisovateľa, ktorý sa na jeseň svojho života pokúsi zbúrať všetko konvenčné, čo obklopovalo jeho život doteraz a zažíva renesanciu pocitov z nového miesta v Benátkach, ale i túžob, ktoré nikdy predtým necítil. Dielo bude o túžbe, hľadaní, láske i sklamaní, nádeji a ideáloch, ale aj starobe. Mannova románová predloha bolá aktualizovaná pre dnešok – obdobie súčasnej mladej generácie, ktorá hľadá zmysel života a vzťahu k sebe samému, či vzťahu k iným.
Najznámejšia novela Thomasa Manna zachytáva vznik a vývin pustošivého, bezvýchodiskového citu, ktorý uzatvára smrť, nakoniec predstavujúca vykúpenie. Sám autor ju charakterizoval ako „príbeh o rozkoši zo zániku". Úspešný starnúci spisovateľ Gustav von Aschenbach sa nečakane rozhodne stráviť leto v Benátkach. Ubytuje sa na Lide, kde jeho pozornosť upúta krásny poľský chlapec Tadzio. Keď v meste vypukne epidémia cholery, Aschenbach zvažuje odchod, no jeho fascinácia chlapcom je silnejšia než pud sebazáchovy, a tak kvôli Tadziovi ostáva. V deň Tadziovho odchodu Aschenbach zomiera, pozorujúc na pláži objekt svojej trýznivej lásky.[1]
Kombinácia blízkeho a nevyhnutného vzťahu k smrti a hlbokého poznania inšpirovali aj tvorcov košickej inscenácie. A hoci je novela vystavaná ako súčasná, priznáva mytologické odkazy. Režisér, choreograf a spoluautor libreta Ondrej Šoth tvrdí : „Inscenácia je o túžbe, hľadaní, láske i sklamaní, nádeji a ideáloch, ale aj o starobe.“[2]
 Príbeh starnúceho spisovateľa, ktorý na konci života búra všetko konvenčné, spoznáva svoje pravé túžby a pocity je na jednej strane možno trochu bizarný aj smutný, zároveň však provokatívny a krásny. A hoci ide o neskoro objavený homosexuálny rozmer, nie je to zrovna výsostný problém homosexuality, o ktorý sa dielo opiera. Novela, aj tanečné divadlo sa koncentruje na skutočnosť o možnosti spoznávania a hľadania samých seba do konca života, na nové prekvapivé pocity, ktoré nám môže odhaliť a priniesť, na hlboko skryté túžby, o ktorých možno ani nevieme, alebo nemáme odvahu ich priznať. Popri sústredenej spisovateľovej práci, mu prichádzajú do života postupne všetci dôležití ľudia (žena, dieťa, priateľ), aby mu zároveň postupne z neho aj odišli. Celá prvá časť, ako už bolo spomenuté, je v pomalom pohybovom znení, je to akýsi spomalený film, (tu ten odkaz na Viscontiho), „zábery“ na dôležité momenty, dôraz na detail. Alfred, priateľ spisovateľa, sa objaví (dokráča) vždy vtedy, kedy sa priatelia objaviť (dokráčať) majú. Je reprezentovaný spomaleným gestom rúk a nôh v póze kráčania, chodu, možno behu. Tento pohyb je identický aj u spisovateľa, ktorý neskôr rovnaké gesto „učí“ Tadzia. Stretáva sa teda opakovane v symbole priateľstva, ergo „kráčania“ v rovnakých stopách, rovnakým smerom, s rovnakým úmyslom. Je to však aj kráčanie v ústrety priateľovi, láske, budúcnosti, smrti. Alfred však nie je len priateľ, je to aj metafora láskavého „prevozníka“ z mytológie na druhý svet.
Celý balet pôsobí ako  film, pozastavenie v čase. Základom tancovania v košickej Smrti v Benátkach je sila, ťah, posun, plynulosť, udržanie napätia v čase a sústredenosť. Logické je, že pomalé gesto prípadný nedostatok skôr odhalí, ktorý si vlastne tanečník/herec/interpret nemôže dovoliť. Po poetických sekvenciách, respektíve duetách s priateľom Alfredom a následne s manželkou sa opäť objavuje nástojčivá smrť. Napokon, je zahrnutá už aj v názve diela. Aschenbach po nej stúpa, kráča, šliape, preplieta sa jej pomedzi nohy, stláča ju po hlave, ale smrť má svoju nesmrteľnosť, má svoju ojedinelú schopnosť obnovy a je večná. Plíži sa, provokatívne hádže na spisovateľa jeho rukopisy, to jediné, čomu verí, čomu disciplinovane podrobil svoj život celou dušou, bytím aj monotónnosťou.
Počas predstavenia ma veľmi upútali akoby impresionistické, mierne lyrické prvky so závesmi, ale i práca so stoličkami, doskou, loptou a ďalšími predmetmi na scéne.
Autori sa inšpirovali hudbou Gustava Mahlera, Richarda Wagnera ,Einaudia, Glassa, Hatanaka, Mantovaniho, Martensa, Maseeneta, Pärta, Stellardrona.[3] Stavili, povedala by som, na kombináciu toho, čo divák dôverne pozná, ale aj na to, čo je mu neznáme. Výber podľa môjho názoru je plný špekulácie. Hudobné motívy prestupujú, plynú, ale tu cítime akúsi neprirodzenú disharmóniu medzi skladbami, čo je pravdepodobne  spôsobené výberm skladateľov z mnohých štýlov a období, nepôsobí to jednotne.
Čo sa týka tanečných výkonov, tu akoby autor utvoril meditáciu pre súčasnú dobu, spoločnosťou a životnými pomermi vyčerpaného diváka. Umeleckú meditáciu s poznaním a odkazom. Smrť v Benátkach, okrem zjavnej symboliky, výtvarnosti a muzikalite postavil tanečne práve na nich. V nich je zašifrovaná tvorivá invencia a netradičné pohybové (pre neho typické) myslenie. Celá ťarcha emócií, zámernej časovosti a vláčenia kusu obrovského klátu je zastretá hmlou surrealistickej nálady. Podarilo sa mu z významovo a fyzicky ťažkého, vykúzliť čosi vizuálne povznášajúce. Povedala by som, že hudba v tejto inscenácii jemne dokresľovala dej, vyvolávala náznaky emócii, akoby prerozprávala dej spolu s tanečníkmi. Najviac ma však zarazilo ukončenie predstavenia, ktoré malo byť akousi ,,pomyselnou čerešničkou na torte“, žiaľ nepripadalo mi to tak. Jednoznačne mi stačilo prekvapujúce spracovanie, ktoré som neočakávala ani po prečítanej knižnej predlohe,... k ukončeniu predstavenia podľa mňa nebolo treba pridávať žiadne ,,dodatky“, trošku to narušilo  dojem(ale, ako sa hovorí: sto ľudí sto chutí). Taktiež sa o tom vyjadrila Barbara Brathová(kritička) ,,Ale predsa len kdesi tam ostal ešte zamrznutý malý kŕč. Smrť v Benátkach je o duši (vo veľkej miere aj o tvorcovej duši), je o naozaj silných citoch a pocitoch, je emočne tak presahujúca hranice javiska, že sa leje ako vlna na diváka. Myslím, že nás Ondro Šoth môže pokojne nechať v tom hľadisku obliatymi, veď sám dobre vie, že väčšina sa aj tak rýchlo otrasie a usuší.“[4] Treba však dodať, že tak, ako rýchlo záverečná skladba skončila, tak rýchlo vypršal zo mňa aj všetok zlý dojem. Celkové lyrické, priam až impresionistické stvárnenie predstavenia boli  najlepšími momentmi predstavenia.

REALIZAČNÝ TÍM


Réžia a choreografia:  Ondrej Šoth
Libreto: Zuzana Mistríková, Ondrej Šoth
Scéna a kostýmy: Andrii Sukhanov
Hudba:            Ludovico Einaudi, Philip Glass, Masato Hatanaka, Gustav Mahler, Mantovani, Wim Martens, Arvo Pärt, Stelladrone
Predloha: Thomas Mann: Smrť v Benátkach (1912)
                                                          
OSOBY A OBSADENIE    
Gustav von Aschenbach: Sergii Iegorov, Maksym Sklyar, Andrii Sukhanov
Gustavova manželka: Ami Fujikawa, Boglárka Kowalski, Eva Sklyarova
Gustavova dcéra:Erika Oroszová, Anna Sklyarová
Tadzio:Vasyl Sevastyanov, Andrii Sukhanov
Alfred:            Jozef Marčinský, Vasyl Sevastyanov, Ivan Shekhautsov
Tadziova matka: Lilla Babos, Elena Chetvernya, Inessa Yagolnik
Tadziove sestry: Katarína Frigová, Virág Gyongy, Yulia Chemitova, Akira Omiya


[1] MANN, T.: Smrť v Benátkach, Bratislava: Mladá fronta, 2011, 120 s. ISBN: 9788020423528
[2]BRATHOVÁ, B.: Smrt v Benátkách v košickém baletu In: Opera plus  www.operaplus.cz [online]. 2015 [vid.2015-08-04]. Dostupné na: <http://operaplus.cz/smrt-v-benatkach-v-kosickem-baletu/>
[3]BRATHOVÁ, B.: Smrt v Benátkách v košickém baletu In: Opera plus  www.operaplus.cz [online]. 2015 [vid.2015-08-04]. Dostupné na:  http://operaplus.cz/smrt-v-benatkach-v-kosickem-baletu/
[4] BRATHOVÁ, B.: Smrt v Benátkách v košickém baletu In: Opera plus  www.operaplus.cz [online]. 2015 [vid.2015-08-04]. Dostupné na: http://operaplus.cz/smrt-v-benatkach-v-kosickem-baletu/?pa=4

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára