Projekt,
réžia: Wojciech Krukowski; Hrajú: Janusz Bałdyga, Cezary Marczak, Jolanta
Krukowska, Zbiniew Olkiewicz, Krzysztof
Żwirblis; Technická úprava: Jan Pieniążek, Jarosław Żwirblis.
Umelecký súbor Akademia Ruchu je
jedným z najvýznamnejších alternatívnych divadiel v Poľsku. Vznikol v roku 1973
vo Varšave, jeho zakladateľom a umeleckým riaditeľom bol Wojciech Krukowski
(1944-2014). Jednou z hlavných čŕt divadla je vizuálne rozprávanie. Umelecké
pole pôsobnosti tvorcov kolíše na hranici divadla, výtvarného umenia,
performance a filmu. V procese tvorby využívajú pohyb, priestor a sociálny
odkaz, ktorý sa však nemusí vylučovať s umeleckým radikalizmom. Predstavenia
Akademie Ruchu mohli vidieť diváci takmer vo všetkých krajinách Európy a
Ameriky. Akademia Ruchu sa v Prešove predstavila na medzinárodnom festivale
Akademický Prešov. Predstavenie sa konalo ako jedno z prvých úvodných
predstavení 48. ročníka Akademického Prešova. (27.4. o 21. hod.) sa
predstavili v pouličnej produkcii pred Divadlom Jonáša Záborského (Nám.
legionárov 6) s hrou Výrazne. V mlčaní, ktorá je monumentálnym divadelným
predstavením. Vďaka jej koncepcii sa divák stáva aktívnym účastníkom, a zároveň
spolutvorcom predstavenia.Na záver (28.4.) predstavili divákom v Divadle
Alexandra Duchnoviča (Jarková 77) inscenáciu Čínska lekcia, ktorá bola
inscenovaná aj v Košiciach. Krátke správy odkazujúce na miestny historický
kontext boli prezentované už vo Varšave, Poznani či Budapešti.
Predstavenie sa odohrávalo vo
verejne prístupných, exterierových priestoroch, pred Divadlom Jonáša
Záborského v Prešove vo večerných hodinách na Námestí Legionárov.
Začiatok predstavenia
avizovali znejúce zvuky kŕkajúcich žiab vychádzajúce z reproduktorov na
,,scéne ˮ boli predzvesťou ,,výnimočnej chvíleˮ v nočnom Prešove.
Predstavenie
pritiahlo mnoho ľudí informovaných
a zdá sa aj udivených okoloidúcich , ktorí sa vybrali na večernú
prechádzku mestom, to podľa mňa svedčí o prepracovanosti projektu, ktorý
s dokonca žiadnymi vopred rozostavenými rekvizitami, skoro žiadnym
svetlom, ktoré by osvetľovalo ,,miesto činu ˮ (okrem pouličných lámp a rozsvietenej
budovy DJZ) a krkotom žiab vychádzajúceho z reproduktorov a vôbec
nenasvedčovalo monumentálnosti predstavenia sa podarilo pritiahnuť divákov,
ktorí sa na chvíľu stali spoluúčastníkmi predstavenia a s priebehom
času odkryli zjavenú ,,správuˮ.
Minimalistickým úvodom sa
začalo ,, monumentálneˮ predstavenie, ktoré v okamihu upútalo divákov
čakajúcich na predstavenie a skracujúcich si dlhú chvíľu rozhovorom apod.
, elektronickou hudbou, opakujúcou
určité sekvencie počas celého trvania produkcie, ktorá, dovolím si tvrdiť
podškrtla vážnosť inscenácie a nočnú atmosféru. Osobne u mňa hudba
vyvolala pocit ,,feedback-uˮ (akejsi spatnej väzby na to čo som už zažila, mám
to sebe, no neviem to dostatočne
popísať) , alebo aj ,,výkriku do tmyˮ ,
ktorý sa však neustále opakuje a teda nemal by byť niečím, čo človek
prehliadne , skôr ,,volaním o pomocˮ(a možno skrytým významom, cielene miereným
proti ignorancii medzi ľuďmi navzájom ,s
ktorou sa dnes stretávame takpovediac na každom kroku), ktorému by sme mali
venovať svoju pozornosť, čo sa , myslím,
podarilo.
Na ,,scénuˮ začali vychádzať
osoby odeté do čiernych šiat , ktoré
v priestore rozmiestňovali svietiace kocky, ktoré sa stali
prostriedkom postupného vytvárania a odhaľovania odkazu. Svietiace kocky pôsobili ako abstraktné,
geometrické svietiace tvary, ktoré naberali postupom času podobu písmen
a slov, ktoré účinkujúci pod odfotení znova pretvorili v iné slovo.
Slová nasledovali a menili sa za sebou v priebehu predstavenia tak
ako ,,tok obyčajných slov v rečiˮ, avšak nemyslím, že cieľom ,,inscenátorovˮ
bolo vypovedať frázu, ktorá by nám pretiekla jedným uchom dnu a druhým
von, ale aby sa človek vracal k celému odkazu spätne (možno nie práve
počas inscenácie, ale určite na jej konci a možno aj niekedy
v budúcnosti). Jednoducho povedané, aby odkaz zanechal stopu v našej
hlave a poznačil nás samotných a naše budúce konanie, podobne ako som
to popísala pri hudbe k tejto inscenácii.
Je známe, že Akademia Ruchu
toto predstavenie už inscenovala viac krát, ako bolo spomínané...
Inscenácia je stavaná ako
performance, tzn. umenie, kde činnosť jednotlivca alebo skupiny na určitom
mieste v určitom čase predstavuje dielo, ktoré (okrem toho že sa zachytí
kamerou, alebo fotoaparátom) je neopakovateľné(treba dodať že performancie AR
nie sú typickými performanciami, pretože nie sú lineárne, ale sú stavané na
princípe kontrapunktu a koláže obrazov). Predstavenie ,,Výrazne.
V mlčaníˮ , ktoré sa odohralo v Prešove je súčasťou rovnako mennej inscenácie, ktorá
sa skladá z podobných predstavení,
čo sa týka princípu, avšak rozdielne sú miesta, ľudia, mestá, kde sa tieto
predstavenia odohrávajú a v neposledom rade aj texty odkazov, ktoré
počas predstavení vznikajú.
Hovorí sa, že Akademia Ruchu
sa svojími hrami dotýka dvoch druhov kontextov a to buď kontextu hstorického,
aktuálnej politickej situácie.
Krátke správy odkazujúce na
miestny historický kontext boli prezentované už vo Varšave, Poznani či
Budapešti.
Prešovovkej realizácia,
podľa mňa, odkazovala na kontext sociálny, inšpirovaný reálnym životom, v hre
boli vytvorené slová ,,CUDZÍ ČI TROJICAˮ,
ktoré mohli poukazovať na jedno z najfrekventovanejších prešovských miest, avšak
je na každom z nás ako si tento odkaz bude interpretovať.
Pre Akademiu Ruchu je
príznačné, že stvárnenú formu sprevádza silná idea, ktorá je inšpirovaná
každodenným životom. Divadlo Akademie ruchu je hľadaním grafických znakov,
ktoré popisujú sociálne zmeny. Táto krátka výpoveď predstavenia
predstavuje reflexie autorov z toho
čo sa k nim dostáva tak ako z oblasti umenia, tak aj z oblasti sociálneho
spolunažívania.
Môžem dodať, že aj keď sa predstavenie odohralo len za
použitia troch slov ,,v mlčaníˮ a aj keď skončilo zahasením ,,žiariacich
kociekˮ zanechalo vo mne výrazné dojmy, ktoré určite nevyhasnú.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára