Počiatok tohto príbehu sa datuje do dôb starovekého Grécka, kedy pravdepodobne vznikol mýtus o sochárovi nedôverčivom k ženám, ktorý z kusu javora vytesal sochu ženy a zahorel k nej láskou, jeho žiadosť vdýchnuť soche život vypočula bájna bohyňa Venuša, ktorá sochu oživila.
Námet z tejto báje postupne čerpali
básnici, maliari i hudobníci, počnúc Publiom
Ovídiom Nasom, až po rôzne re-interpretácie v príbehoch Goetheho, Shakespeara, či G.B. Shawa. Príbeh sa rozhodli
spredmetniť i mnohí významní maliari ako
Agnolo Bronzino, Jean-Léon Gérôme,
Honoré Daumier, Edward Burne-Jones, Ernest Normand, Paul Delvaux, Francisco
Goya, Franz von Stuck, François Boucher, a Thomas Rowlandson.
Vieme povedať, kde príbeh Pygmaliona začína, s kým sa Pygmalion na svojich
cestách stretáva, koľkých umelcov očaril natoľko, že sa rozhodli
o stretnutí s ním prehovoriť vo svojich dielach, ba dokonca vieme
povedať, ako príbeh Pygmaliona končí.
Vieme
však povedať, kde tento príbeh
skončí? Sotva.
Pygmalion putuje naprieč storočiami, po Goyovi, Boucherovi či surreálnom Dalím a Massonovi s ním viedli dialóg ešte mnohí...
Pygmalion putuje naprieč storočiami, po Goyovi, Boucherovi či surreálnom Dalím a Massonovi s ním viedli dialóg ešte mnohí...
Dalo
by sa hovoriť o tom, že všetky tieto diela majú spoločné jedno: snahu po „mimésis“ príbehu tohto odhodlaného muža.
Snaha stelesniť spomienky na dobrodružstvo sa zrkadlila v súsošiach Falconeta, Rodina a v početných
skulptúrach, ktoré sú dnes známe ako stvárnenia motívu „Oživenia“ (angl. Awakening).
Postupne sa však približujeme
k miestu, kde pomaly miznú reminiscencie Pygmalionových stretnutí
a začíname si klásť otázku, či toto dobrodružstvo neskončilo a ak tomu tak
nie je, kde máme hľadať jeho stopy?
Pri
polnočnom hĺbaní som si uvedomila, že story pokračuje! Zisťujem, že
v dnešnom umení je predsa len citeľná prítomnosť metamorfózy príbehu
o metamorfóze, kedy dobrodružstvo Pygmaliona získava novú podstatu. Živý
príbeh mení sa v neživé a naopak. Tak, ako Galatei kedysi vdýchli
život starogrécki bohovia tento príbeh ožíva i dnes, na mieste bohov stoja
samotní umelci. Pod ich rukami sa rodia sochy podobné tej, ktorú vytesal samotný
Pygmalion, sochy, ktoré vzbudzujú pocit, ktorý sa ho zmocnil, pocit „živého“.
Na
mieste Pygmaliona (alebo spolu sním) stojíme dnes pred sochami my samotní
a pohráva sa s nami pocit, že sochy, ktoré pred nami stoja sa pohnú,
alebo prehovoria. John de Andreova „Linda“,
či „Kneeling Woman“ Sama Jinksa
a diela im podobné sú stelesnením intimity, jednoduchosti, banálnosti,
krehkosti, i samotného života. Svoju pregnantnosť získavajú práve vďaka
presvedčivému spracovaniu, ktoré je zväčša práve tým, čo núti (uvedomelého) recipienta
k reflexii estetického stavu, ktorý mu tieto diela navodili. Pred takouto
sochou zvykne človek tráviť hodiny len tým, že ju pozoruje a nedokáže uveriť,
že toto dielo je neživé..., čaká, kedy sa prvýkrát nadýchne.
Zdá sa mi, že na tomto mieste príbeh
ani zďaleka nekončí! Metamorfóza zažíva ďalší z prerodov v podobe
transformácie očakávaní človeka, ktoré provokujú jeho správanie s pomocou
ktorého si vytvára prostredie, v ktorom sa očakávania menia na realitu.
Je
možné, že prostredníctvom rozvoja a súčinnosti technológií a hyperrealistického
spracovania sochy „reálne“ ožijú? Budeme môcť rozprávať o metamorfóze
Pygmalionovho príbehu v podobe „Pygmalion efektu“? Je! Moju „sci-fi“ predstavu
o existencii „živej“ sochy čiastočne napĺňa koncept inštalácie ,,Animatronic
Woman“ Jordana Wolfsona
a taktiež animatronických inštalácii Andro
Wekua, ktoré podnietili moju ďalšiu úvahu.
Nedala mi spať myšlienka na to, čo
sa „dobrodružstvom“ vlastne mieni, totiž dobrodružstvom sa zvykne
charakterizovať vzrušujúca príhoda skrývajúca nebezpečenstvo.
Je
nesporné, že Pygmalionova avantúra, ktorú sledujeme je vzrušujúcou, na druhej
strane vzniká otázka, kde sa ukrýva nebezpečenstvo. Nečíha na nás práve v tom, že
s optimizmom „futuristov“, nekriticky vítame každý pokrok a všetko
novátorstvo v každej sfére nášho života a prehliadame fakt, že sa sami
sebe odcudzujeme? Odcudzujeme sa medzi sebou, odcudzujeme sa od podstaty toho,
čím človek je (alebo čím by mal byť), nedokážeme sa dívať na ľudí vôkol nás,
mnohí sa, dokonca, nedokážu dívať druhému človeku do očí.
Niektorí z nás sa však dokážu hodiny dívať na hypperrealistický portrét človeka (ktorý
jestvuje práve preto, aby nás prinútil zamyslieť sa nad tým, kým/čím vlastne vo
svojej podstate sme), iní sa zasa s údivom sledujú na animatronické
inštalácie, natáčajú ich a následne zdieľajú na sociálnych sieťach, pretože
je to „hype“ a „cool“.
Nie je pomyselným „nebezpečenstvom“
to, že diváka fascinuje len umenie ,,dokonalého“ stvárnenia a nehľadá
v diele „dušu“? Vieme sa vôbec dištancovať od vnímania dokonalosti
samotného objektu a vykročiť smerom k uchopeniu myšlienky, ktorú „stelesňuje“?
Ak sa zamyslíme nad tým, čo sa deje
tu a teraz, teda že technika a technológie nás doslova pohlcujú
a izolujú, môžeme s istotou tvrdiť, že ľudia zvládnu ruka v ruke
s pokrokom skutočnosť, že sa človek sa stávajú integrovanou súčasťou diela
a že diela nebudú stagnovať len pri wow-efekte? Ako bude príbeh
pokračovať?
...Nevedno...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára