„Architektúra v najjednoduchších
prejavoch svojich foriem úplne tkvie v účelnosti.
Presahuje cez všetky hodnotové
stupne, až do sféry duchovného bytia, do čistého umenia.“
(Ludwig
Mies van der Rohe)
Vila
Tugendhat v Brne je ojedinelým dielom nemeckého projektanta Ludwiga Miese van
der Rohe. Vila je označovaná za stavbu, ktorá určila nové miery moderného
bývania a patrí k základným dielam svetovej modernej architektúry –
funkcionalizmus. Známy je predovšetkým zasklený hlavný obytný priestor so
zimnou záhradou. Dom bol vo svojej dobe prevratný z niekoľkých dôvodov:
·
obývateľný neprerušovaný priestor –
zasklené steny
·
niektoré okná bolo možné celkom spustiť
do podlahy a splynutie interiéru s prírodou v záhrade bolo veľmi pôsobivé
·
budovu tvorí oceľový skelet a stropy
poschodí nenesú steny, ale len pochrómované piliere.
Stavba
je pokladaná za najvýznamnejšie Miesove predvojnové dielo. Autor je považovaný
za otca modernej architektúry 20. storočia.
V
celej stavbe sa autor snažil poukázať na otvorenosť a prepojenosť jednotlivých
priestorov. Nasvedčuje tomu aj použitý oceľový skelet, ktorý bol na tú dobu
ojedinelý. Skelet neoddeľuje priestory, aj keď na niektorých miestach ich
opticky vymedzuje. Priestor je vymedzovaní nenosnými prvkami, akými sú
napríklad onyxová a ebenová priečka v obytnej časti. Myšlienka kontinuálneho
priestoru však nie je sústredená len v tejto časti. Rovnako je uplatnená pri
priestore prípravovne jedál a kuchyne aj pri izbách členov rodiny. V kuchyni je
táto myšlienka vyjadrená použitím rovnakých obkladačiek od podlahy až po strop.
V detských izbách sú použité posuvné dvere, ktorými je možné izby prepojiť.
Otvorenosť priestorov smerom hore postupne graduje. Myšlienka otvorenosti
vrcholí na hornej terase plným kontaktom stavby s okolím a výhľadom na
horizont.
Motív
plynúceho priestoru prevzal Mies od Wrighta (zjavná inšpirácia japonskou
estetikou zo strany Wrighta, Mies však
dospel k podobným výsledkom ako japonci na základe rozvíjania ideí Bauhausu,
kde sa usilovalo o tvorivé uplatnenie remesla, ako tomu bolo v Japonsku od
nepamäti).
Výnimočnosť
tejto stavby tvorí súlad prvkov oprostetnosti, jednoduchosti, pevnej štruktúry,
prostej línie, čistoty a elegancie detailu, použité skvostné materiály,
vzdušnosť, prepojenosť s exteriérom, prestúpenosť svetlom - vo vile
Tugendhat zastávajú funkciu obrazov veľké okná s výhľadom do záhrady.
Podstatnou
črtou tohto architektonického diela je jasne definovaná štruktúra: vyváženie
horizontál a vertikál, ktoré vytvárajú dojem zmierlivého účinku. Celá stavba je ponechaná
bez dekorácií, pretože krása materiálu pôsobí sama o sebe (i pre Miesa) ako ozdoba ( citeľný vplyv Loosa – Ornament
a zločin: Takou mierou, akou sa
rozvíja kultúra mizne ornament z úžitkových predmetov, kedy vo Vile môžeme
sledovať to, ako estetická akosť zodpovedá
akosti materiálu).
Napriek
dokonalosti tejto stavby kolovalo v čase jej zrodu množstvo dohadov, ktoré
vraveli o aplikácii idey otvoreného priestoru Barcelonského pavilónu, ktorá
vyhovovala tejto verejnej budove, Van der Rohe však čelil vlne kritiky
v dôsledku toho, že túto ideu uplatnil i v obytného priestore
a v očiach mnohých kritikov tak odstránil vlastnosti domova, ako
úkrytu.
Napríklad
český avantgardista Karel Teige vyhlásil, že táto stavba je príkladom chybného
smeru v modernej architektúre, je to vraj „vrchol
moderného snobizmu“. (ZIMMERMANOVÁ, Clarie: Mies van de Rohe. Taschen,Bonn,
2007, str. 50)
V nadväznosti
na tento výrok som si položila otázku, či estetická funkcia, ktorou toto dielo
disponuje skutočne vylučuje ostatné funkcie (predovš. obytnú).
V rámci
premýšľania nad týmto problémom som siahla po stati Techniky a poetiky umeleckých jazykov z knihy G. Dorflesa Proměny umění.
Podľa
Dorflesa je zbavovanie sa umenia každej cudzej funkcie dôvodom nezvyklosti
umenia, ale i jeho úpadku, no zároveň tvrdí, že práve preto je úlohou ,,funkčnejších“ umení, ako je
architektúra, dizajn(priemyslové výtvarníctvo), aby vrátili umeniu životnejšiu,
didaktickú, terapeutickú funkciu, bez kt. sa človek nemôže zaobísť. Úlohou
dizajnu i architektúry by podľa autora malo byť vytvorenie formy pre
krásu, nie len pre užitočnosť, treba však dbať na fakt, že nemal by podliehať
móde. Z estetických dôvodov (podľa Dorflesa) by mal byť dizajn nadčasový, mal by predznamenávať nové
formy.
V
tretej fáze vývoja architektúry – Bauhaus začína mať prevažujúcu úlohu vzájomná
závislosť medzi funkčnosťou a formou, vyšlo však najavo, že binóm úžitok- krása
prislúcha len malej časti diel dizajnu a architektúry (napr. ako je to práve v
Bauhause).
Stavba
bola pre Miesa zámerom, ktorý je vymedzený časom a priestorom. Usiloval o to,
dopátrať sa k absolútnej, objektívnej idey určujúcej tvary stavby - a tým aj k
podstate architektúry. „Dematerializáciou
pevného telesa“, čiže redukciou objektu na
„stavbu z kože a kostí“ sa prejavilo vnútorné usporiadanie konštrukcia, z
ktorého potom zase vyplynula štruktúra stavby. (ZIMMERMANOVÁ, Clarie: Mies van
de Rohe. Taschen, 2007, str. 10)
Podľa
môjho názoru je nepopierateľné, že všetkými Miesovými prejavmi preniká snaha o
duchovný presah architektúry, pracoval s hmotou a materiálom, ale jeho ciele je
možno označiť za „spirituálne“.
Základná
myšlienka stavby spočíva v dôslednom popretí tradičnej koncepcie, ktorá
nazerala na obydlie ako na sústavu vzájomne rigoróznych oddelených funkčných
jednotiek. Nadmerný význam funkčného hľadiska a jeho negatívne pôsobenie na
oblasť priestorových zážitkov odstránil Mies tak, že zvrátil doterajší vzťah
medzi večnosťou funkcie a emocionalitou architektonického priestoru v prospech
druhého faktora. (KUDELKA, Zdenek: Vila Tugendhat Brno. Krajské stredisko
státní památkové péče a ochrany prírody v Brne. Brno, 1971, str. 3.)
Je
nepopierateľným faktom, že Vila Tugendhat napriek kritike mnohých súčasníkov,
teoretikov i odborníkov disponuje po architektonickej i dizajnovej
stránke.
Z môjho
pohľadu Vila Tugendhat spĺňa i technické a úžitkové funkcie,
odhliadnuc od faktu kompozície stavby, ktorej estetická potencionalita spočíva
v znakovej i symbolickej funkcii, ktoré vytvárajú spoločne autentickosť
diela. Vo Vile Tugendhat je to práve to (nazvala by som) „spirituálne“, ktoré
spôsobilo, že dielo nepôsobí vonkoncom „chladne“, ako by sa mohlo na prvý
pohľad zdať a dovolím si tvrdiť, že je schopné vytvoriť atmosféru „domova“
i bez funkcie „úkrytu“.
Na
tomto mieste narážame taktiež na kritiku emocionality ako črty „estetična“.
Oproti tradičnému dôrazu na emotívnu povahu umenia stojí názor Nelsona Goodmana,
že umenie rovnako ako veda má za cieľ poznanie.
Cieľ je rovnaký, rozdiely spočívajú
len v prevahe rysov symbolov. Tu sa však znova vrátime
k symbolickej funkcii, ktorú sme už spomenuli. Tugendhat ako celistvé
architektonické dielo nepochybne symbolicky vyjadruje vlastnosti, ktoré
vyplývali z autorovho zámeru. Táto stavba taktiež spĺňa požiadavku
poznania, ako cieľa umenia. Tu Dorfles odporúča nezameriavať sa na porovnávanie
diel dneška s dielami minulosti a vytvárať medzi nimi pomyselnú estetickú
stupnicu, zásadne odmieta nazeranie na súčasnú architektúru ako na Corbusierov
stroj na bývanie, moderná architektúra je podľa neho cestou ku kultivácii
vkusu, pretože architektúra ovplyvňuje masy ľudí, ktorí donedávna krčili
ramenami nad abstraktnými obrazmi, alebo nad racionálnou budovou. (DORFLES, G.:
Proměny umění, 1967, s. 108) Je isté, že (moderná) architektúra, ktorej
emblémom je i Vila Tugendhat nás obklopuje o formuje na rozdiel od
iných druhov umenia dennodenne.
Medzi
odporúčania G. Dorflesa patrí fakt, že by sme mali vnímať architektúru skôr ako
splynutie s prostredím navôkol , terénu, atmosféry a prefabrikovaných
konštrukcií než ako samostatne uplatnenie stavebných nediferencovaných vzorcov.
Ako
sme si mohli všimnúť, Dorfles pomyselne oddeľuje architektúru a dizajn od
ostatných foriem umenia, avšak neuberá na ich význame. Architektúra
a dizajn sú preňho zaiste umením, avšak umením s odlišnou poetikou.
Nadčasovosť
ktorá sa zrkadlí vo Vile Tugendhat (a ktorá čelila vo svojej dobe vlne kritiky)
by sme teda slovami Dorflesa modli popísať ako poetiku umenia nezodpovedajúcu
svojej dobe (alebo tiež poetikou, ktorá predbehla dobu, ak by sme sa chceli
odvolať na J. Mukařovského, povedali by sme, že porušovala všetky doterajšie
konvencie/normy). Jej hodnota tkvie najmä v novátorskej priestorovej a
estetickej koncepcii voľne plynúceho priestoru, ktorá mala naplniť požiadavky
moderného životného štýlu s plným využitím možností súdobej priemyselnej
výroby.
Tugendhat
svojou existenciou z môjho uhla pohľadu popiera názory o nemožnosti
prepojenia estetickej funkcie spoločne s funkciami úžitkovými ap.
Kto
Vilu nenavštívil, nepochopí...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára