
Marina
Abramovič je podľa mňa jednou z autorov, ktorých dielo vás chytí za srdce,
alebo ostanete v šoku a neveriacky začnete krútiť hlavou nad tým, čo
tá žena vlastne stvára.
S marínou
je to ako s olivami - buď ich
milujete, alebo nenávidíte.
Z môjho
pohľadu na Marinu Abramovič je potrebné nazerať z viacerých uhlov pohľadu,
a práve v tom mi pomohol dokument The Artistist is Present.
Abramovič a jej tvorbu, priznám sa, som veľmi nepoznala a úvodné minúty vo mne zbudili zvedavosť, čo umelkyňa chce svojím dielom povedať, a prečo to robí, tak ako to robí.
Nahí ľudia bežiaci proti sebe , alebo proti múru, ,,fackajúci sa´´ , alebo sediaci za stolom bez náznaku emócií, žena ležiaca v ohni, žena ktorá si ubližuje, alebo si nechá ublížiť od ľudí, ... toto všetko vo mne vyvolalo otázku, čo tým chce Abramovič povedať. K umeniu Abramovič používa predovšetkm svoje telo. Programovo sa sebapoškodzuje, podstupuje psychologické i fyzické týranie, skúša, čo vydrží.
V tomto
bode je myslím potrebné prizerať na Marininu minulosť a na jej prítomnosť,
hlavne na svet v ktorom všetci spoločne žijeme, v ktorom aj napriek
tomu že ľudstvo stále postupuje v pred s technológiami a stále sa
niekam/ za niečím ponáhľa, vládne príroda a niekedy aj jej krutosť, podľa
mňa chcela Marina Abramovičová poukázať práve na konflikty medzi mužmi
a ženami, na politické, spoločenské , ši vojenské konflikty na Balkáne, na
beštialitu davu, v dokumente bolo
pekne povedané – čo spraví dav ak ho necháte vám ublížiť.
Marina
je výzvou pre ľudí, je ako magnet, ktorý priťahuje pozornosť, ale zároveň
s davom robí experimenty a rada provokuje.
Pri
niektorých akciách – zachytených na mnohých videozáznamoch skúšala samotnú
hranicu fyzických možností svojho tela až do úplného vyčerpania a straty
vedomia, šlo skôr o kuriozity oslovujúce predovšetkm avantgardné
vernisážové publikum.
Performance
The Artisti s Present je odkazom na Marinino detstvo, ktoré nebolo pri
rodičoch, akch mala ľahké (Marinini rodičia boli vojenskí veteráni, ktorý ako
povedala jej neboli schopný prejaviť rodičovskú lásku, oporu Marina našla
v jej starej mame, ktorá bola veľmi spirituálna) a na jej expriateľa
Ulaya, s ktorým prežili dlhé roky, no nakoniec sa ich cesty rozišli.
Abramovič hovorí, že ak by ľudia, ktorí ju obklopovali neboli takí, akí boli,
nebola by to ona. V dokumente, ktorý komplexne opisuje jej diela je dobre
vidno, ktorými dielami poukazuje na to aký je svet a snaží sa ho zmeniť,
a ktorými dielami sa vyrovnáva so životom a tm, čo jej priniesol.
Väčšina
odbornej verejnosti sa zhodla, že kúsok, ktorý Marina v roku 2010
predviedla nebol ľahký, bol to kúsok, ktorý mohli okolnosti ľahko skaziť.
Ako
však dodal Ulay, Marina je disciplinovaná a ťažko pracujúca umelkňa, ktorá
, dalo by sa povedať, nenecháva nič na náhodu, ak raz niečo začne , musí to
dokočiť to všetko a hlavne jej odhodlanosť jej prinieslo úspech.
V newyorkskom múzeu celý deň sedí strnule pri stole a len duševnou
meditáciou komunikuje s tým, kto si k nej na chvíľu prisadne.
Celé
podlažie MoMA bolo venované dokumentácii, kde boli vystavené osobné veci
i rodinné fotografie, archaický mikrobus, v ktorom sa kedysi
pohybovala po Európe. Všetko to sú dôkazy prežitej reality. Donedávna sa
performace považovala za zábavu , ale dnes si vyslúžila pozornosť, ktorá je
venovaná Abramovičovej umeleckej práci vedie k tomu, že
z alternatívneho umenia sa stáva trvala umelecká forma.
Výstava
vyvolala protichodné reakcie a aj keď s Abramovičovou vnútorne
nesúhlasíte a jej tvorba vám je odpudivá, stále sa v spomienkach
vraciate k tomu, čo ste videli a podvedome o tom premýšľate ,
ako napísal P. Kováč pre magazín , to čo robí Marina ma výrazný emočný náboj,
aký v súčasnom umení bažiacom po podivnostiach stretne človek len zriedka.
A slzám, ktoré Marina denne v New Yorku prelievala ľudia veria, aj
keď ich možno úplne nechápu. Nakoniec aj ono „balkánske baroko“ je takmer nezrozumiteľné i pre
nás Európanov, aj keď poznáme jeho kontext a konotácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára