
Čo ma v posledných
dňoch zaujalo bol článok na blogu, ktorý pojednával o hodnote škaredého
umenia – Art Brut. Art Brut, alebo škaredé umenie z anglického ,,ugly artˮ, alebo tiež outsider art je výtvarný
smer inšpirovaný prejavom psychicky chorých ľudí, ktorých tvorbu väčšia časť
spoločnosti nezvykne označovať za umenie. Osobne to vnímam ako paradox, že
v dobe, kedy škaredé je ťažiskovou estetickou kategóriou sa stretávame
s odmietavými postojmi napríklad k Art Brut ap.
V dobe,
ktorá je nasledovníčkou avantgárd a rôznych ,,izmovˮ a ktorej predchádzali
a nie vo veľmi vzdialenej minulosti filozofické názory fenomenológov, keď
M. M. Ponteau tvrdil, že
,,Umenie nie je ani imitácia, ani výtvorom podľa priania inštinktu alebo
dobrého vkusu. Umenie je výrazovou operáciou.”(Marleau-Ponty,1975,s.44),
kde si autor v tvorbe Paula Cézanna všíma nerovnosti, nepravidelnosti
a deformácie v jeho maľbách, ktoré pripisoval hľadaniu nového systému
a konštrukcie, keď svoje tvrdenia ilustroval pochybnosťami Cézanna
o jeho vlastnej tvorbe, som však skôr toho názoru, že Cézanne si nevytvoril
vlastné princípy svojej tvorby, lepšie by to bolo možné vykladať tak, že nepodľahol
konvenciám spoločnosti a doby, tak ako keď malé dieťa kreslí svoje prvé
obrázky, ktoré však nespĺňajú naše už naučené normy pre zobrazenie určitého
predmetu, tak aj Cézanne i predstavitelia smeru Art Brut vyhli týmto
fixovaným zvyklostiam. Podľa môjho názoru určite existuje istá analógia medzi
týmito tvorcami, avšak otázkou je, prečo ľudia prijali tvorbu Cézanna, no Art
Brut sa stretáva s odmietavými postojmi, umenie je predsa individuálnym
prejavom kreatívnej schopnosti duše - jedna z foriem osvojovania si sveta
človekom.
Prečo teda
nálepka ,,škaredé umenieˮ a nielen ako pomenovanie pre Outsider Art, v dobe, keď sa veľkej obľube tešia
splatter filmy(tzv. krváky), keď
prakticky cielene vyhľadávame škaredé, či hrôzostrašné?
Čo je vlastne
škaredé? Nevieme preň nájsť presnú
definíciu, robí nám to problémy, možno aj preto, že otázka škaredého bola
doposiaľ málo preberaná, taktiež nám robí problémy definovanie krásy
a zadefinovať jej opak je o to ťažšie. Jednou z klasických
definícii škaredého je tvrdenie, že škaredé je to, čo sa nepáči pre vadu tvaru
alebo farby (scholastika).
Najbližšie mi
je však stanovisko Nietzscheho, ktorý tvrdil, že nie je nič obmedzenejšie, než
naše vnímanie a definícia krásneho a ohyzdného.
Oba pojmy sú
z môjho pohľadu veľmi relatívne, pretože ak by sme mali prihliadať na
postoj subjektu k zadefinovaniu napríklad krásneho alebo škaredého
predmetu by taký postoj bol u väčšiny
vnímateľov odlišný (aspoň minimálne).
Osobne vnímam
,,škatuľkovanieˮ umenia ako niečo neadekvátne, pretože umenie síce môže
zobrazovať škaredé predmety, ale samo o sebe škaredým určite nie je, už
v renesancii prevládali názory, že umenie samo o sebe je krásne, pretože
je odrazom umelcovho génia.
Aj takto by
sa ľudia mohli pozerať na umenie, keď ho paradoxne zatracujú pre
,,škaredosťˮ a sami si večer sadajú
pred televízie zapínajú ,,krimi novinyˮ a sledujú strašné výjavy
z autonehôd , zábery z oblastí, kde deti umierajú hladom, ľudia
umierajú za bombových atentátov.
Umberto Eco
si v knihe Dějiny ošklivosti
kladie otázku, či skutočne zaniklo jednoznačné rozlišovanie medzi škaredým a krásnym,
čo ak sú všetky menované veci len prostriedkami na to, aby sme ,,zažehnaliˮ
oveľa hlbšiu škaredosť, ktorá nás desí, pretože žijeme v hrôze , že by sa
to mohlo stať aj nám.(Eco,2007,431-437) Škaredé je súčasťou našej existencie,
bolo tu stále a stále taktiež zažívame podľa Eca návrat škaredého z predošlých
období.
Tak ako
v gotike malo škaredé sídliť v umení romantizmu, realizmu,
dekadencie, modernom i postmodernom, avšak zaznamenávame tu určitý posun
významu, napríklad, ak v gotike malo škaredé v umení pôsobiť hlavne
zastrašujúco a moralizujúco pre stredoveký ľud, neskôr v romantizme bolo
prekonané románom Muž, ktorý sa smeje, keď Lady Josiane chcela Gwynplaina práve
preto, lebo bol ohavný a odpudivý, Kantovo obmedzenie škaredého, ako toho,
čo vyvoláva znechutenie a nemohlo byť zachytené, bez toho, aby zničila
estetický zážitok.(Eco,2007,s.634)
Podobne aj
dnes zažívame posun významu škaredého v umení, to čomu bol klasickým
príkladom ,,hudobnejˮ škaredosti interval kvarty, ktorý bol v stredoveku
veľmi rušivým elementom, dnes mnoho hudobníkov využíva práve pre rušivý účinok
ktorý pôsobí dobre vo vhodnom kontexte, nakoniec bol diabolus prijatý
predovšetkým kvôli ,,pachu síryˮ.
Z tohto
dôvodu sa diabolus vyskytuje v heavy metalovej hudbe (Jimi Hendrix –
Purple Haze).
Súčasné umenie
pracuje so škaredým, nie však v provokatívnom zmysle avangárd 20.
storočia. Happeningy v ktorých sám umelec vystavuje svoje telo krvavému
násiliu a prehlasuje, že chce poukázať na mnohé krutosti našej doby
a ľudia chodia do galérií obdivovať tieto diela a sú to ľudia, ktorí
nestratili zmysel pre krásu, ktorú v nich vyvolá napríklad pohľad na
krásnu krajinu.(Eco,2007,s.634)
Dnes žijeme vo
svete protikladov škaredého a krásneho, mnohí tvrdia, že tieto dva
kategórie už nemajú estetickú hodnotu, že sa dajú prežívať neutrálne.
Keď U. Eco,
píše, že dnešní mladí sa stotožňujú s ideálmi krásy, ktoré im ponúkajú médiá
a móda, televízia, stotožňujú sa s estetickým ideálom Nicole Kidmanovej,
či Brada Pitta a potom horlia po rockových spevákoch, zdobia sa
piercingom, tetujú sa ,,podobajú sa skôr na Marylina Mansona než na Marylin
Monroeˮ(Eco,2007,s.638)
To, čo bolo niekedy
považované za odporné, škaredé, je dnes možno len generačnou provokáciou, tak
ako v polovici 70-tých rokov minulého storočia vzniklo v Anglicku
hnutie punk, ktoré bolo revoltou proti spoločenským pomerom a istou
provokáciou, či odozvou na vlnu hippies, alebo Grunge , ktorý vznikol
v 80. rokoch dvadsiateho storočia, skupiny hrajúce grunge v tej dobe boli
známe svojim nezávislým postojom a odmietaním úspechov v mainstreame, k
najvýznamnejším skupinám žánru patrili Nirvana, či Mudhoney.
Oba hudobné
žánre boli charakteristické špinavými,
skreslenými zvukmi gitár a silnými riffmi, texty sa zaoberali spoločenským
odcudzením, depresiami, odporom proti komerčnosti ap. Veľkú antipatiu si svojím
textom zaslúžila pieseň Rape me ktorá
bola protestom proti MTV, ktoré využíva hudby pre peniaze, kritikou kapiel ktoré
robia umenie pre biznis.
Text piesne[1]
podáva motív znásilnenia zo strany obete a tak isto ako kapela, či dokonca
spomínaný punk, či postimpresionistický Cézanne sa stretol s nepochopením
a odmietnutím verejnosti, dnes v ľuďoch nevzbudzuje žiadne pobúrenie,
možno je to práve preto, že to, čo bolo kedysi znakom revolty
a povznesenia sa nad konformný dav je dnes už len slepé kráčanie
s dobou a s davom. Nedeje sa to vôbec zo snobizmu ako to robí
taký priaznivec campu.
Zaniklo
rozlišovanie medzi škaredým a krásnym, alebo sú tieto postoje
reprezentované len určitou okrajovou skupinou?
Každodenne sa
stretávame so škaredým či už v umení, masmédiách , v bežnom živote,
ako hovorí Eco žiadne vedomie relatívnosti estetických hodnôt nepoprie skutočnosť, že škaredé v istých
prípadoch bez zaváhania rozoznáme a nedokážeme z nej vytvoriť predmet
potešenia.(Eco,2007,s.651)
Týmto som chcela
poukázať na relatívnosť estetickej kategórie škaredého, ale aj krásneho...
Môj názor na
vzťah vnímateľa estetického objektu, či umeleckého diela by najlepšie vystihol
názor Rogera Frya, podľa ktorého o krásne a škaredé v umení je podmienené samým
prijímateľom umeleckého diela, jeho estetickou pripravenosťou, Fry predpokladá,
že ako krásne vnímame diela, ktoré už dobre poznáme a ako škaredé tie, ktoré
vnímame ešte s ťažkosťami.
Ak by som sa
mala na záver vyjadriť k ne/funkčnosti škaredého ako klasickej estetickej
kategórie v oblasti umenia i neumenia, zhrnula by som to v krátkosti
tak, že škaredé ako klasická estetická kategória aplikovaná na súčasné umenie
i neumenie je ,,sčastiˮ funkčnou, pretože napriek tomu, že škaredé tak,
ako v klasickom ponímaní je vyobrazované aj dnes, avšak, čo sa týka
škaredého ako estetickej kategórie, kt. je protikladná kráse, slúžila ako
spoločenské skladisko pre všetko, čo celkom nezodpovedalo centrálnej a vysokej
norme - prízemnú realitu, iracionálnosť, zlo, neporiadok, disharmóniu, nepravidelnosť,
krajnosť, deformácia, marginálnosť, inakosť, táto sa s dnešným poňatím
škaredého nezhoduje, škaredé síce odkazuje na niečo na tomto svete, čo je
nenapraviteľné , žalostné či zhubné, ale v súčasnej dobe škaredé zaznamenalo posun
významu, už to nie je len čosi, čo nepatrilo do sféry umenia, dnes je chápané
ako provokácia, či revolta, ale predsa považované za umenie.
Povedané
Dantovými slovami, keď na príklade avantgardného umenia ukazuje, že krása nie
je podstatnou súčasťou umenia a idea krásy nemusí byť nevyhnutnou podmienkou,
ktorou možno vymedziť umenie. Autor je presvedčený, že treba nanovo vybudovať
definíciu umenia „na ruinách toho, čo minulé diskurzy pokladali za pojem
umenia...“, krásu totiž pokladá len za jednu z mnohých estetických vlastností
diela, práve za tú vlastnosť, ktorá dominovala v tradičnej estetike a filozofii
umenia. „Zmiznutie“ krásy z umenia či programové úsilie avantgardy o „odluku“
krásy od umenia, o „revoltu proti kráse“, vníma ako dôležitý bod obratu v
estetickom myslení.
Avšak aj napriek
tomuto obratu v estetickom myslení stále prežíva už spomínaný paradox, že
človek ako estetický subjekt má neustále tendenciu pokladať za škaredé to, čo
by možno v inej dobe, alebo pri iných okolnostiach označil inak, tu
pravdepodobne zohráva úlohu estetická pripravenosť vnímateľa, keď ho zaskočí niečo
nové, čo vníma s problémami, alebo nám už nestačia klasické pojmy krásneho a škaredého?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára